מצרים דוחה את דרישות ישראל בעניין "ציר פילדלפי"

מתיחות ביחסי ישראל עם מצרים על רקע כוונת ישראל להשתלט על "ציר פילדלפי" כדי למנוע הברחות נשק לחמאס. המצרים טוענים כי הגיעו להבנות עם חמאס והג'יהאד האסלאמי על הפסקת ההברחות באזור הזה.

ראש השב"כ רונן בר ביקר במצרים לפני כשלושה שבועות ובשבוע שעבר ביקר בקהיר גם מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן ביחד עם נציגים מצה"ל והשב"כ, הם נפגשו עם נציגי המודיעין המצרי לדיון בגורל "ציר פילדלפי" על גבול מצרים עם דרום רצועת עזה שהוא הציר שדרכו מבריח חמאס אמצעי לחימה לתוך רצועת עזה במנהרות מתחת לציר ומעליו דרך מעבר רפיח.

ישראל מפעילה לחץ על המצרים באמצעות ארה"ב לחתום עמה על פרוטוקול ביטחוני חדש בכל הקשור ל"ציר פילדלפי".

העיתון "וול סטריט" דיווח ב-13 בינואר כי ישראל הודיעה למצרים שהיא מתכננת להשתלט על "ציר פילדלפי", אבל מנהיגים ישראלים טרם נתנו "אור ירוק" למבצע והעיתוי תלוי בממשלת מצרים.

ראש הממשלה נתניהו אמר אמש בהתייחסו ל"ציר פילדלפי" כי "ישראל לא תסיים את המלחמה מבלי לסגור את הפרצה הזו".

ישראל דורשת את הזכות לטפל  בכל פעילות טרור באזור, כולל הזנקה מיידית של מטוסי חיל האוויר במטרה לתקוף מטרות טרור, מצרים מסרבת בתוקף לדרישה הישראלית וטוענת כי מדובר בפגיעה בריבונותה וכי היא זו שצריכה לטפל בכל הפרה.

כדי לרוקן את הדרישות הישראליות מתוכן, מצרים נוקטת בימים האחרונים בצעדי ביטחון חדשים וקפדניים לאורך "ציר פילדלפי".

המצרים מפעילים סיורים אינטנסיביים של כוחות צבא מיוחדים לאורך הציר וגם סיורים אויריים באמצעות מסוקי אפאצ'י, המצרים טוענים כי רק הם מוסמכים לטפל בתופעת ההברחות.

העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-12 בינואר מפי גורם מצרי בכיר כי מצרים הגיעה להבנות עם ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועה כי אזור "ציר פילדלפי" יהיה ריק ונקי מכל פעילות שלהם כדי למנוע נוכחות צבאית ישראלית לאורך הציר.

לדבריו, הארגונים הפלסטינים קיבלו את עמדת מצרים.

בישראל לא קונים את הטענות המצריות כי ההברחות ייפסקו,גורמים מדיניים בכירים אומרים כי "ציר פילדלפי" הינו צינור החמצן של חמאס שדרכו מוזרמים כל אמצעי הלחימה לרצועת עזה.

המצרים גם טוענים כי הם ממשיכים לנסות ולתווך בין חמאס לישראל על עסקת שחרור חטופים ישראלית חדשה.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי העמדה המצרית בנושא "ציר פילדלפי" אינה מקובלת על ישראל לחלוטין והיא פוגעת במטרות המלחמה שקבע הקבינט הביטחוני.

ישראל נחושה לממש את כוונתה לשלוט ב"ציר פילדלפי" כדי למנוע הברחות נשק לתוך הרצועה משטח מצרים וראש הממשלה נתניהו גם התחייב על כך בפומבית.

המתח באזור הזה גובר וחמאס מנצלו כדי  להעביר נשק ותחמושת לפעיליו הלוחמים, אסור לישראל לוותר על דרישותיה הביטחוניות נוכח הלוחמה הפסיכולוגית של מצרים בימים האחרונים, צה"ל והשב"כ חייבים לשלוט באופן מלא בשטח הזה אחרת ישראל לא תשיג את מטרות המלחמה.

הנושא יובא לדיון בקבינט הביטחוני וישראל איננה מתכוונת להתקפל, דבר שמעלה את סף המתיחות בין שתי המדינות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי