החזון של ממשל ביידן לפתרון הסכסוך בדרך לכישלון

ממשל ביידן נתקל בקשיים גדולים לממש את החזון שלו להשגת הסכם מדיני בין ישראל לפלסטינים ביום שאחרי המלחמה המתבסס על הקמת מדינה פלסטינית עצמאית. החזון של הממשל אינו מעשי,הקמת מדינה פלסטינית עצמאית היא איום קיומי על מדינת ישראל והיא אינה יכולה להסכים לכך.

ביקורו האחרון של שר החוץ האמריקני טוני בלינקן באזור נכשל, כך מעריכים גורמים בכירים ברש"פ.

מקורביו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מטילים את האשמה על ממשלת ישראל אשר איננה מוכנה לממש את החזון האמריקני לשלום במזרח התיכון המבוסס על אופציית שתי המדינות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

טוני בלינקן אמר בסוף ביקורו במזרח התיכון בשבוע שעבר כי קיבל תמיכה מהמנהיגים הערבים שעמם נפגש לחזון של היום אחרי המלחמה ברצועת עזה המבוסס על הקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל.

מבחינתם של ממשל ביידן , הרש"פ ומדינות ערב המתונות, המכשול העיקרי להתקדמות לקראת היעד הזה הינו ממשלת ישראל אשר איננה מגלה שום נכונות להתקדם ביחד עם ממשל ביידן בהתאם לחזון הזה  שהינו חזון ארוך טווח.

ישראל מעוניינת מאוד לקדם את הנורמליזציה עם מדינות ערב, במיוחד עם סעודיה אך איננה מוכנה לשלם את המטבע שנקרא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

המשימה העיקרית של ישראל כעת היא לנצח במלחמה ברצועת עזה ולהשיג ביטחון ויציבות, הטבח הנורא שעשה חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר הפחית את האמון , שהיה נמוך מאוד ממילא, בתהליך מדיני מול הפלסטינים, שלא לדבר בכלל על אפשרות של הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

ממשל ביידן סבור כי הכישלון הביטחוני של ישראל שהוביל לטבח ב-7 באוקטובר מעיד על כך שישראל איננה יכולה לסמוך על כוחות הביטחון שלה כדי להגן על אזרחיה ולכן היא זקוקה כבר עכשיו לפיתרון מדיני עם הפלסטינים כנדבך נוסף שאפשר להסתמך עליו.

מנהיגי מדינות ערב המתונות שבהן ביקר שר החוץ בלינקן כמו סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים וירדן הבהירו לו כי אינם מוכנים להשתתף בכוח רב לאומי שיתפרס ברצועת עזה כפי שהציעה ישראל.

ארה"ב רוצה שהרש"פ היא שתשלוט ברצועת עזה, לאחר שתעבור רפורמות מקיפות, באמצעות חמשת אלפים אנשי ביטחון פלסטינים שיעברו הכשרה מיוחדת במצרים ובירדן למלחמה בטרור.

ישראל מתנגדת בטענה שהרש"פ מושחתת ומעודדת טרור.

נראה גם כי יש כאן ניסיון לסחוט את ישראל לויתורים מדיניים מרחיקי לכת, גורמים אמריקנים טוענים כי מנהיגים במפרץ הבהירו לטוני בלינקן כי הם לא יהיו מוכנים להעביר מימון כספי לשיקום רצועת עזה אחרי המלחמה מבלי שישראל תסכים לעלות על המסלול המדיני שמוביל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגדה וברצועת עזה.

יורש העצר הסעודי אמר לשר החוץ האמריקני טוני בלינקן כי סעודיה עדיין מאמינה  ביצירת קשרים עם ישראל למרות מספר ההרוגים הפלסטינים ברצועת עזה אך הדבר לא יבוא על חשבון הפלסטינים.

לכן, ישראל חייבת להסכים למתווה מדיני שיביא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

התיאבון של סעודיה גדל בעקבות המלחמה ברצועת עזה, המחיר שלה עלה והיא רוצה כעת התחייבות ברורה של ישראל להקמת מדינה פלסטינית תמורת נורמליזציה עמה, בנוסף היא רוצה נשק מתקדם מארה"ב וכור גרעיני להעשרת אורניום.

המשוואה האמריקנית החדשה הזו איננה יכולה להיות מקובלת על מדינת ישראל, הקמת מדינת פלסטינית עצמאית היא סכנה קיומית למדינת ישראל, הניסיון ההיסטורי מעיד על כך באופן בלתי ניתן לערעור, כל שטח שממנו נסוגה ישראל בהתאם להסכמי אוסלו ב-1993 הפך לבסיס טרור נגדה, הרש"פ לא נלחמה בטרור ובמרוצת השנים כוחה אף נחלש והיא הפסידה את שליטתה ברצועת עזה ובצפון יהודה ושומרון.

ישראל לא השיבה עדיין באופן רשמי לממשל ביידן על החזון ארוך הטווח שלו, הממשל ממתין לתשובה רשמית אך ברור שהרכב הקואליציה הנוכחית בישראל לא יאפשר לראש ההמשלה נתניהו לחשוב אפילו על הכיוון הזה.

יש עדיין נקודות מחלוקת אחרות בין ישראל לבין הממשל שעדיין לא נפתרו, כמו  הדרישה האמריקנית להאט את קצב הלחימה ברצועת עזה, חזרת תושבי צפון הרצועה לבתיהם והעברת כספי המיסים שהוקפאו לרש"פ.

ישראל מתנגדת לחזרת תושבים פלסטינים בשלב הזה לצפון הרצועה בגלל שהלחימה שם עדיין לא הסתיימה וגם להעברת כספים לרש"פ שמיועדים לרצועת עזה.

עם זאת נתניהו הבהיר באופן פומבי , על פי בקשת האמריקנים, כי לישראל אין שום כוונה לגרש את התושבים הפלסטינים מרצועת עזה ואין לה כוונה לכבוש אותה.

ישראל תלויה בארה"ב בכל הקשור לתמיכה הביטחונית בצה"ל והמדינית בזירה הבינלאומית כדי לנצח במלחמה ברצועת עזה ובהמשך להתמודדות עם חזבאללה בגבול הצפון, ייתכן שהתלות הזו אף תתגבר בעקבות ההחלטה הצפויה של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, אבל היא איננה יכולה לוותר על האינטרסים הביטחונייים החיוניים שלה.

חשוב מאוד שממשלת ישראל תגלה איפוק רב בכל הקשור להתבטאויות פומביות על גורלה של רצועת עזה ותושביה, התבטאויות כאלה מנוצלות על ידי אויבי ישראל לרעה ויוצרות מתיחות מיותרת עם הממשל האמריקני.

רצוי גם שממשלת ישראל תגיע בהקדם להבנות עם ממשל ביידן על היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה, בעיקר על אופן השלטון שיקום שם, אולם כדאי כבר עכשיו להבהיר לממשל כי הקמת מדינה פלסטינית עצמאית איננה מקובלת על ישראל בשום מצב.

הממשל ייאלץ לחכות לשינוי פוליטי בישראל, שיכול להגיע רק באמצעות הקדמת בחירות, כדי לממש את חזונו לשלום במזרח התיכון בין ישראל לפלסטינים, גם אז אין ודאות שאכן החזון הזה יתממש, תלוי  מי ירכיב את הקואליציה החדשה בישראל.

ייתכן בהחלט שהבחירות לנשיאות בארה"ב יתקיימו עוד לפני תהליך בחירות בישראל ועדיין כלל לא ברור אם הנשיא ביידן יזכה בכהונה נוספת.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי