המלחמה בעזה שינתה את אסטרטגיית הטרור של חמאס

ההנהגה הצבאית של חמאס בלבנון שחוסלה על ידי ישראל הפעילה תשתיות טרור באירופה לביצוע פיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודיים. תנועת חמאס נאבקת על קיומה בעקבות המלחמה ברצועת עזה והיא הכריזה על מאבק מזויין נגד יהודים וישראלים ברחבי העולם.

תנועת חמאס מסירה את הכפפות במאבקה נגד ישראל ואחרי הטבח האיום שהיא ביצעה בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר היא הופכת לתמנון טרור שמנסה לפגוע במטרות ישראליות ויהודיות ברחבי העולם.

מאז שהוקמה תנועת חמאס ב-1987, החליטה הנהגת התנועה להתמקד בפיגועים רק בתחומי "פלסטין הכבושה", כלומר ביהודה ושומרון, ברצועת עזה ובתחומי מדינת ישראל, בניגוד לאש"פ שביצע גם שורה של פיגועי טרור במטרות ישראליות ויהודיות בחו"ל.

מייסד התנועה השיח' אחמד יאסין חשש מאוד שביצוע פיגועים בחו"ל ייפגע קשות בתדמית התנועה וההנחיות שלו היו ברורות וחד משמעיות להתמקד רק בפיגועים ברצועת עזה, ביהודה ושומרון ובישראל עצמה.

המוסד והשב"כ חשפו ב-13 בינואר את פעילות הטרור של חמאס ברחבי העולם מאז ה-7 באוקטובר נגד יעדים ישראלים ויהודיים במזרח התיכון, באפריקה ובאירופה.

מי שהופקד על פעילות הטרור של חמאס ברחבי העולם הייתה ההנהגה הצבאית של חמאס בלבנון, צאלח אלעארורי, עזאם אקרע וסמיר פנדי שחוסלו על ידי ישראל ב-2 בינואר במשרד חמאס בשכונת א-דאחייה בביירות.

גם ח'ליל חראז, סגן מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון,שחוסל אף הוא על ידי ישראל ב-2 בנובמבר שעבר בתקיפה אווירית באזור צור, הפעיל תשתיות טרור של חמאס בדנמרק, הולנד וגרמניה והיה אחראי על רכישת רחפנים עבור חמאס.

חראז נעזר בארגון הפשיעה LTF שהוצא מחוץ לחוק בדנמרק ושחלק מפעיליו שוהים בלבנון.

בשבדיה סוכל ניסיון של חמאס לפגוע בשגרירות ישראל בעזרת מידע מודיעיני מהשב"כ והמוסד.

לפני כחודש הודיעו רשויות הביטחון והאכיפה גם בדנמרק ובגרמניה על מעצר נרחב של חשודים באירופה – מאז נוהל נגדם הליך משפטי.

בפעילות משותפת עם ארגונים ביטחוניים בעולם, נחשפה תמונה מקיפה של פעילות הטרור של חמאס ברחבי הגלובוס.

גורמים בחמאס מאשרים כי התנועה עברה גם לפיגועים בחו"ל וכי היא בונה מערך מבצעי ומודיעיני בכמה מדינות בחו"ל כדי לפגוע באתרים ישראלים ויהודיים.

לתנועת חמאס אין תשתית מבצעית ומודיעינית בחו"ל כמו לארגוני חזבאללה או דאע"ש, אך היא יכולה להיעזר במודיעין של חזבאללה ושל איראן או בתנועת "האחים המוסלמים" העולמית.

חמאס רואה במלחמה ברצועת עזה סכנה גדולה לקיומה כתנועת שחרור לאומית אסלאמית, לכן פגיעה בישראלים וביהודים בכל מקום בעולם היא לגיטימית מבחינתה גם במחיר תדמית התנועה בעולם.

חמאס רואה בדיון בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בתלונה של דרום אפריקה כי ישראל עוסקת בהשמדת עם, לגיטימציה בינלאומית לטרור נגד ישראל והיהודים בחו"ל, היא מרוצה מאוד מגל האנטישמיות החדש באירופה ובארצות הברית מאז תחילת המלחמה.

מדינות שונות בעולם, במיוחד באירופה, הגבירו מאז ה-7 באוקטובר את שיתוף הפעולה המודיעיני עם המוסד הישראלי כדי לסכל פיגועי טרור אפשריים של איראן, חזבאללה וחמאס על אדמתן.

ישראל איננה מתכוונת לשבת בשקט נוכח פעילות הטרור של חמאס בחו"ל וההערכה היא שהמוסד הישראלי יעבור גם לחיסולים של מחבלים של חמאס על אדמת אירופה כדי למנוע פיגועי טרור.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי