ארה"ב מטילה ספק ביכולות המודיעין הישראלי

סוכנות הביון המרכזית של ארה"ב (CIA) הקימה כוח משימה מיוחד כדי לסייע למודיעין הישראלי במידע מודיעיני על בכירי חמאס ברצועה ועל החטופים הישראלים. המהלך משקף את אכזבת המודיעין האמריקני מהמודיעין הישראלי שנכשל ב-7 באוקטובר ורצון אמריקני להשיג מודיעין ממקור ראשון מבלי להסתמך על המודיעין הישראלי.

ג'ון ברנן, ראש ה-CIA   לשעבר הביע מאז ה-7 באוקטובר אכזבה מהמודיעין הישראלי, בכמה פורומים בארה"ב שבהם הוא השתתף, בכל הקשור להפתעה האסטרטגית של חמאס את מדינת ישראל.

האכזבה שלו הייתה בעיקר מאמ"ן ומהשב"כ, לא מהמוסד הישראלי, אולם נראה כי גם ראש ה-CIA הנוכחי וויליאם ברנס חולק עמו את אותה האכזבה.

הראיה לכך, לפי גורמים ביטחוניים בכירים, היא שמייד לאחר פרוץ המלחמה ברצועת עזה הקים ה-CIA כוח משימה חדש (TASK FORCE) במטרה לאסוף מודיעין על בכירי חמאס ברצועת עזה ועל מיקומם ומצבם הפיזי והמנטלי של החטופים, הדבר נובע גם מכך שבין החטופים ישנם אזרחים אמריקנים שארה"ב מעוניינת לקבל מידע על מצבם.

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח ב-12 בינואר כי המידע הרלוונטי שאוסף כוח המשימה האמריקני מועבר לישראל.

כוח המשימה הוקם על פי הנחייה של היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן, לא ידוע אם  המידע שהעביר כוח המשימה המיוחד לישראל עד כה היה בעל ערך מודיעיני רב או שכבר היה מצוי במודיעין הישראלי ממקורותיו.

נראה שישראל נמנעת בעצמה לתקוף את חברי ההנהגה המדינית של חמאס בחו"ל שממלאים תפקיד מהותי במשא ומתן לשחרור  החטופים, אך תורם יגיע אחרי המלחמה, בכיר חמאס צאלח אלעארורי חוסל בביירות ב-2 בינואר מכיוון שהחל גם להקים תשתיות טרור לפיגועים נגד יעדים ישראלים ויהודיים באירופה.

בכל הנוגע לפעילי חמאס זוטרים, ארה"ב נמנעת מלספק מודיעין לישראל.

כמה גורמים רשמיים בממשל האמריקני אמרו כי הם מאמינים שפגיעה באנשי חמאס זוטרים, שכרוכה בסיכון של אוכלוסיה אזרחית, לא מביאה את התועלת הרצויה מאחר שניתן להחליף אותם בקלות. עוד אמרו אותם גורמים כי ההפצצות האוויריות המאסיביות הישראליות בקרב האוכלוסיה הפלסטינית וההרוגים הרבים כתוצאה ממנה עשויים לדחוף אזרחים נוספים להצטרף ללחימה במסגרת חמאס.

ספק רב אם ה-CIA יכול להביא מידע מודיעיני בלעדי מרצועת עזה שחסר לישראל ויכול לתרום לחיסול בכירי חמאס ולאיתור מיקום החטופים המחוזקים במנהרות, ההנהגה הצבאית של חמאס מסתתרת עמוק במנהרות, עשרות מטרים מתחת לפני הקרקע מוקפת בחטופים שמשמשים לה כמגן אנושי, לוויני הריגול האמריקנים המשוכללים לא יכולים להשיג מודיעין מעומק של עשרות מטרים במעבה האדמה.

הצמרת הצבאית של חמאס נזהרת משימוש במכשירי טלפון סלולריים, ההוראות עוברות באמצעות שליחים מחשש להאזנות של המודיעין הישראלי, לכן גם המודיעין האמריקני יתקשה להשיג מידע מהאזנות.

לגבי מידע ממודיעין אנושי (יומינט) יחידה 504 והשב"כ אוספים בשטחי הלחימה מודיעין טוב משבויים של חמאס וגם מפעילים מקורות חדשים תוך כדי הלחימה, את זה ה-CIA  אינו יכול לעשות. תהליך של גיוס מקורות הוא תהליך שלוקח זמן רב.

בשורה התחתונה, הממשל מנסה לעזור לישראל באמצעות ה-CIA מכיוון שאיבד את האמון ביכולות המודיעין הישראלי נוכח המחדל הגדול שהוביל לאסון ה-7 באוקטובר, הוא בודאי גם מנסה להגדיל את היכולת האיסופית של ה-CIA  ברצועת עזה כדי להבין טוב יותר את זירת הלחימה ולא לקבל את הערכות המודיעין הישראלי כתורה מסיני.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי