מצרים וחמאס חוששות מתוכנית להפיכת צפון הרצועה לאזור חיץ

צה"ל הסיג כוחות רבים מצפון הרצועה להתרעננות אבל ירי הרקטות נמשך מהאזור הזה וגם הפעילות האזרחית של שלטון חמאס. בממשל ביידן יש קולות המטילים ספק ביכולת צה"ל למוטט את שלטון חמאס,ישראל חייבת לעמוד במטרות המלחמה ולהקים אזור חיץ בצפון הרצועה.

במהלך ביקורו בשבוע שעבר בישראל ביקש שר החוץ האמריקני טוני בלינקן מראש הממשלה בנימין נתניהו שישראל תאפשר למשלחת של האו"ם לבקר בצפון רצועת עזה כדי לעמוד מקרוב על נזקי המלחמה והאפשרות לחזרתם של תושבים פלסטינים להתגורר באזור.

על פי גורמים מדיניים, נתניהו נעתר לבקשתו אך הביע התנגדות לחזרתם של פלסטינים לצפון הרצועה מכיוון שהלחימה באזור הזה עדיין לא הסתיימה ובשטח עדיין שוהים מחבלים של חמאס.

מצרים וחמאס חוששות כי ארה"ב וישראל מתכננות הקמת אזור חיץ בצפון הרצועה שינותק ממרכז הרצועה ומדרומה.

גורמים מצרים אמרו לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-16 בינואר כי קיים חשש שישראל מתכננת הקמת אזור חיץ בצפון הרצועה כדי להגן על ישובי עוטף עזה, אזור חיץ שינוהל על יד גוף בינלאומי וינותק משאר חלקי הרצועה.

כך למעשה החיים יתנהלו רק במרכז הרצועה ובדרומה, גם לאור העובדה שמרבית הבתים בצפון הרצועה והתשתיות למגורים נהרסו מאז תחילת המלחמה.

במצרים ובחמאס חוששים שדו"ח של האו"ם שיאשר את העובדות האלה עשוי לתת לגיטימציה לתוכנית הקמת אזור חיץ בצפון הרצועה, אזור שיהיה ריק מתושבים.

שר החוץ האמריקני בלינקן אמר במהלך ביקורו במזרח  התיכון בשבוע שעבר כי " חזרתם של תושבי רצועת עזה לבתיהם בצפון הרצועה מצריכה זמן ותיאום ביטחוני".

גורמים מצרים טוענים כי הצעד הראשון לקדם תוכנית כזו יכול להיות הסכמה של כמה גורמים ערביים להשתתף בכוח בינלאומי שייתפרס בצפון הרצועה בנימוק של שמירה על הביטחון והכנת השטח  להחזרת העקורים, אך באופן  מעשי צפון הרצועה יהפוך לאזור נפרד מבחינה מנהלית ויהיה תחת ניהול בינלאומי.

תנועת חמאס נחושה להכשיל את התוכנית הזו, גורם בחמאס אומר כי כל החלטה הקשורה לרצועת עזה היא החלטה פלסטינית בלבד.

בחמאס טוענים כי תנועת חמאס יכולה לספק את כל השירותים הדרושים לתושבים שהיו קיימים עד ל-7 באוקטובר וכי ברגע שתסתיים המלחמה חמאס תספק שירותי משטרה מקומית, הגנה אזרחית.שירותי בריאות ושירותים מוניציפאליים.

בחמאס טוענים כי צה"ל איננו שולט בצפון הרצועה כפי שהוא טוען וכי פעילי חמאס ממשיכים להילחם נגדו באזור הזה שממנו גם נמשך שיגור רקטות לעבר ישראל.

צה"ל הסיג כוחות רבים מצפון הרצועה לצורך התרעננות אך הנוכחות הצבאית בה נמשכת וגם הלחימה נגד חוליות מחבלים של חמאס אחרי פירוק הגדודים של חמאס, למרות זאת נמשך ירי הרקטות מצפון הרצועה לעבר ישראל וגם מוסדות השלטון של חמאס, כמו משטרה ועיריות ,ממשיכים לפעול בצפון הרצועה.

גורמים ברמועת עזה מסרו כי חמאס פועל לשקם את התשתית הצבאית והאזרחית שלו בצפון הרצועה והוא מעביר מאות רקטות לפעיליו דרך המנהרות, הוא גם השתלט על חלוקת הסיוע ההומניטרי כדי לחזק את מעמדו.

אם ישראל אכן מתכוונת להקים אזור חיץ בצפון הרצועה להגנה על ישובי עוטף עזה היא חייבת גם לוודא שהשלטון האזרחי של חמאס באזור הזה יקרוס, אם זה לא יקרה חמאס ימשיך להיות הריבון בשטח.

אין זה מספיק שצה"ל יהרוס את התשתיות הצבאיות של חמאס, הוא חייב לנטרל לחלוטין גם את מוסדות השלטון המקומי של חמאס ואת השוטרים של חמאס ופקידי השלטון בכל התחומים האזרחיים ובכך להכשיר את הדרך לשלטון אחר שיקום בהמשך.

צה"ל אכן הרס מבנים וסמלים של שלטון חמאס ברצועה כמו את בניין הפרלמנט במרכז העיר עזה ואת מבנה בית המשפט העליון אבל הוא צריך גם לטפל בתשתית האזרחית המקומית בכל אזור ואזור ובמיוחד בצפון הרצועה כדי למחוק כל שריד לשלטון חמאס.

חשוב מאוד מה תהייה העמדה האמריקנית בעניין הזה, בתחילת המלחמה תמך ממשל ביידן במיטוט שלטון חמאס, אבל עכשיו יש קולות בממשל שמטילים ספק ביכולות של צה"ל למוטט את שלטון חמאס, ישראל חייבת לפעול לשכנע את הממשל, באמצעות פעולות צבאיות בשטח הרצועה כי אכן ביכולתה למוטט את שלטון חמאס על כל היבטיו, הצבאי והאזרחי כאחד.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי