לאביב כוכבי יש חלק בקונספציה

הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי התייצב במפתיע ולקח בפומבי אחריות על ההחלטות הכושלות שהיו בצה"ל בעת שהוא פיקד עליו. ההערכה במערכת הפוליטית היא כי הוא מנסה להקדים תרופה למכה ולהודות בכישלון בפני הציבור כדי שיוכל להשתלב בעתיד במערכת הפוליטית.

הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי הגיח לפתע פתאום, אחרי שלושה חודשים מפרוץ המלחמה ברצועת עזה, ולקח אחריות על ההחלטות שנעשו בצה"ל בתקופתו בכל הקשור לרצועת עזה, המדיניות כלפי חמאס ובניין הכוח של צה"ל.

בהופעה ב-15 בינואר בטקס האזכרה השנתית של נופלי הל"ה בהיכל ההנצחה בהר הרצל הוא התייחס לטבח שעשה חמאס בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר ואמר כי זה היה "אירוע מזעזע ומכונן כאחד שמחייב בירור עמוק ותחקירים נוקבים".

כוכבי הביע  נכונות לבחון גם את התקופה שבה הוא פיקד על צה"ל, "אני אחראי על ההחלטות שנעשו  בצה"ל בתקופתי ואני שואל את עצמי ללא הרף מה היינו יכולים לעשות אחרת " אמר כוכבי.

משום מה הוא התעלם לגמרי מהעובדה שלפני מינויו לרמטכ"ל הוא היה גם בתפקיד ראש אמ"ן בין השנים 2010 עד 2014.

בשנת 2017 מתח מבקר המדינה ביקורת בדו"ח שפירסם  על אביב כוכבי לאחר שמצא כי הוא, ביחד עם שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ, לא פעל מבעוד מועד להבאת נושא איום מנהרות התקיפה מעזה לדיון בקבינט הביטחוני.

כמו כן נכתב בדו"ח כי הוא לא חתר להכליל את נושא איום המנהרות בצי"ח הלאומי, ואף הגדיר את תחומי האחריות ביחס לנושא הזה בצורה שמנעה מעורבות אפקטיבית של חטיבת המחקר של אמ"ן בטיפול בנושא.

אביב כוכבי סיים את תפקידו כרמטכ"ל בדיוק לפני שנה, הוא גם כן היה שותף לקונספציה כי "חמאס מורתע".

בתקופתו, הפתיע חמאס את ישראל כששיגר במאי 2021 מטח רקטות גדול לעבר ירושלים דבר שהביא למבצע "שומר חומות", גורמים בחמאס אומרים כי הארגון זיהה במבצע הזה את חולשתו של צה"ל בכל הקשור לטיפול במנהרות וההערכה המוטעית שלו לגבי כוונות חמאס.

לכן, לאביב כוכבי יש חלק חשוב בכל המחדל הזה מחודש מאי 2021 ועד לסיום תפקידו כרמטכ"ל בינואר 2023.

כוכבי טען כי צה"ל גרם נזק אדיר במהלך מבצע "שומר חומות" למערך המנהרות, "המטרו" של חמאס, יחיא סינוואר לגלג עליו בסוף המבצע ואמר כי רק אחוז קטן של המנהרות נפגע ותוקן במהירות.

אביב כוכבי ביחד עם הדרג המדיני הציגו את מבצע "שומר חומות" כהצלחה גדולה ובכך תרמו לתחושת האופוריה כי חמאס חטף מכה חזקה והוא מורתע ואין לו אינטרס לתקוף את ישראל, דבר שלא היה נכון כלל ועיקר, מה שקרה בפועל הוא שחמאס הבין כי ישראל אינה מודעת לחוזקו של פרוייקט המנהרות האדיר והוא הרחיב ושיפר אותו.

במקביל חמאס התכונן במרץ לתקוף את ישראל.

סמוך לסיום תפקידו, לפני פחות משנה, נאם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי במכון למחקרי ביטחון לאומי והתפאר כי צה"ל  השמיד 100 ק"מ של מנהרות של חמאס, "לא במקרה שהם מנחים את כוחות הנוח'בה לא לצאת מהבית ועד היום הם לא יודעים להתמודד עם הפרוייקט הזה….גם במלחמה הבאה נתקוף את הפרויקט (מנהרות) שהם אולי מנסים לשקם ואת חלקו אולי לא השלמנו", התפאר כוכבי.

חמאס החליט להשתמש בפרוייקט המנהרות הענק בעיקר להגנה מפני פלישה קרקעית של צה"ל לרצועה והתכונן למלחמה רחבה עם ישראל, כבר בתקופתו של אביב כוכבי כרמטכ"ל, וחמאס אימץ את שיטת ההתקפה על פני הקרקע, למרות תרגילי התקיפה שחמאס עשה והיה לגביהם מודיעין רב, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש אמ"ן אהרון חליווה טעו בהערכת כוונות חמאס.

סביר להניח שועדת החקירה הממלכתית שתקום אחרי המלחמה תחקור ביסודיות את הכשלים בתקופתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, במיוחד בתקופה שבין סיום מבצע "שומר חומות" לבין ה-7 באוקטובר.

בידי המודיעין של צה"ל מסמכים רבים שנתפסו במהלך המלחמה על התוכניות המבצעיות של חמאס והאופן שבו הוא הוליך שולל את צה"ל, כל אלה ישפכו אור נוסף על הכישלון של מפקדי צה"ל, בהם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי, ושל מערכת המודיעין הישראלית.

נשאלת עדיין השאלה מדוע התייצב עכשיו אביב כוכבי בפומבי כדי לקחת אחריות על ההחלטות הכושלות בתקופתו כרמטכ"ל, מדוע הוא לא עשה זאת לפני כן?

ההערכה במערכת הפוליטית היא כי הוא מנסה להקדים תרופה למכה ולהודות בכישלון בפני הציבור כדי שיוכל להשתלב בעתיד במערכת הפוליטית.

ניסיון להסתיר את האחריות שלו לחלק מהכישלון רק עלולה להזיק לו, נאומו שלשום היה מלא גם במסרים של הצורך לשמור על צה"ל, על אחדות לאומית והתנגדות להסתה ולפלגנות.

באותה הטקטיקה נקט גם יריבו המר של כוכבי, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שאף הוא שואף להשתלב בפוליטיקה, גם הוא יצא בפומבי והודה בכישלונו בכל הקשור להעברת הכספים מקטאר לרצועת עזה, כספים שהגיעו בחלקם לחמאס ושימשו להתעצמותו הצבאית האדירה.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי