האם נתניהו יסכים להקמת מדינה פלסטינית?

מחלוקת קשה בין ישראל לממשל האמריקני בעקבות הדרישה של הנשיא ביידן כי ישראל תסכים להקמת מדינה פלסטינית ולשליטתה של הרש"פ ברצועת עזה. המחלוקת הזו בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת וקיים סיכוי גבוה למלחמה נוספת בגבול הצפון, היא מסוכנת ועלולה להשפיע לרעה על המהלכים הצבאיים של ישראל.

ראש הממשלה נתניהו והנשיא ביידן שוחחו בטלפון ב-19 בינואר, לראשונה מאז ה-23 בדצמבר אחרי שיחה קשה שהיתה בינהם על רקע המחלוקות החריפות על ניהול המלחמה ברצועת עזה וניום שאחריה.

השיחה ארכה 40 דקות  ולטענת לשכת נתניהו היא הייתה טובה.

דובר הבית הלבן אמר כי ג'ו ביידן הדגיש בפני נתניהו את האחריות של ישראל להפחית את מספר הנפגעים הפלסטינים ברצועת עזה וכי הוא בירך את ישראל על החלטתה להכניס קמח לרצועה.

הוא הדגיש כי נשיא ארה"ב עדיין מאמין בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

פרשן ה"ניו יורק טיימס" המקורב לביידן, תומאס פרידמן, חשף פרטים נוספים על התוכנית שוושינגטון הציגה בפני ישראל ל"יום שאחרי" בעזה, ועל האיתות הסעודי לסיכויי הצלחתה. לדבריו, "ביידן הותיר בפני נתניהו שתי אפשרויות – להיות מי שדחה כל שיתוף פעולה וחתום על 7 באוקטובר, או מי שסלל את הדרך לשלום".

רשת CNN  דיווחה ב-19 בינואר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הסביר לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשיחתם הטלפונית כי התבטאותו יום קודם, ממנה השתמע שהוא מתנגד להקמת מדינה פלסטינית – לא שוללת לחלוטין את רעיון המדינה הפלסטינית בשום צורה שהיא.

אדם שמכיר את פרטי השיחה בין נתניהו לנשא ביידן אמר שהשיחה של השניים הייתה "רצינית" ו"מפורטת", ונדונו בין תיאורים אפשריים של מדינה פלסטינית עתידית, עליהם יהיה צורך לשאת ולתת. עוד נכתב בדיווח כי גורמים בממשל ביידן היו מעורבים לאחרונה בדיונים על מדינה פלסטינית מפורזת, רעיון אותו מצא הנשיא "מעניין", כך לפי אותו גורם ששוחח עם רשת CNN.

בשיחה עם עיתונאים שלשום, בשולי אירוע בבית הלבן, נשאל ביידן אם יתנה את הסיוע האמריקני לישראל בכך שנתניהו יסכים לפתרון שתי מדינות והשיב: ״אני חושב שנצליח למצוא פיתרון״ כשהתבקש לפרט כיצד יתקדם בעניין הפתרון אמר הנשיא האמריקני: ״יש כמה סוגים של פתרון שתי מדינות. יש מספר מדינות החברות באו"ם שאין להן צבא משלהן, אני חושב שיש דרכים שזה יכול לעבוד״. ביידן נשאל גם האם נתניהו יהיה פתוח להצעה כזאת (של מדינה פלסטינית מפורזת) ואמר: ״אני אודיע לכם״.

לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה הודעה חריגה במהלך השבת, בתגובה על דברי הנשיא ביידן  בשיחתם הטלפונית.

"בשיחתו אמש עם הנשיא ביידן חזר ראש הממשלה נתניהו על עמדתו העקבית מזה שנים, שאותה אף ביטא במסיבת עיתונאים יום קודם לכן: אחרי חיסול חמאס ישראל חייבת להישאר בשליטה בטחונית מלאה ברצועת עזה כדי להבטיח שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל, ודבר זה מתנגש עם הדרישה לריבונות פלסטינית", נמסר בהודעה.

בצאת השבת פירסם ראש הממשלה הודעה נוספת שבה נאמר:

" לא אתפשר על שליטה ביטחונית ישראלית מלאה על כל השטח ממערב לירדן-וזה מנוגד למדינה פלסטינית".

בשבוע שעבר דווח מגורמים בכירים בירושלים כי ישראל דחתה את בקשת ממשל ביידן שתסכים למתווה אזורי חדש שיכלול הסכמה להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

את התשובה השלילית של ממשלת ישראל מסר ראש הממשלה נתניהו לשר החוץ האמריקני טוני בלינקן שביקר בישראל והציג בפניו את המתווה החדש.

העסקה המדינית האמריקנית החדשה כוללת כמה מרכיבים: הפסקת אש במלחמה ברצועת עזה, עסקה גדולה לשחרור חטופים, נורמליזציה עם מדינות ערב ובראשן סעודיה והתחייבות ישראלית להקמת מדינה פלסטינית.

הסירוב הישראלי לדרישת ארה"ב להקמת מדינה פלסטינית חושף שוב את הפערים העמוקים בין ממשלת ישראל וממשל ביידן על היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה, ממשל ביידן משוכנע שהקמת מדינה פלסטינית היא הערבות היחידה ארוכת הטווח לביטחון ישראל, אבל ראש הממשלה נתניהו סבור שהקמת מדינה פלסטינית היא סכנה גדולה לביטחון ישראל.

נתניהו סבור כי לישראל חייבת להיות שליטה ביטחונית על כל השטח ממערב לנהר הירדן, דבר שאינו מאפשר ריבונות פלסטינית על שטחי יהודה ושומרון.

המחלוקת הזו בין ראש הממשלה נתניהו לממשל ביידן איננה חדשה אך היא נחשפת כעת מחדש על רקע המלחמה ברצועת עזה והניסיון האמריקני לגבש מתווה מדיני שיביא לסיום המלחמה ושחרור החטופים.

גורמים אמריקנים טוענים כי ההתנהלות של ראש הממשלה נתניהו מרגיזה את הנשיא ביידן במיוחד על רקע סירובו של נתניהו לדון ביום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ולדחות את רעיון הקמת המדינה הפלסטינית.

הנשיא ביידן נמצא בשנת בחירות לנשיאות והוא זקוק להישגים מדיניים שאותם יוכל להציג בפני הציבור האמריקני.

הבית הלבן בוחן כעת דרכים כיצד לגרום לישראל להתקדם לקראת סיום המלחמה ברצועת עזה, שר החוץ טוני בלינקן אמר לנתניהו כי ישראל לא תוכל לחסל את תנועת חמאס ברצועת עזה, אבל ראש הממשלה אינו מקבל את ההערכת המצב של הממשל האמריקני ונחוש להמשיך את המלחמה ברצועת עזה עד להשגת מטרותיה.

ארה"ב מנסה להחיות את תהליך הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה שנפסק מאז תחילת המלחמה, אחת הסיבות למתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר היתה לטרפד את הניסיון להביא להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה שהיה בשלב מתקדם.

על פי גורמים סעודים, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן איננו ממהר להשגת עסקת נורמליזציה עם ישראל והוא יכול גם להמתין עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב.

רשת NBC דיווחה ב-18 בינואר כי  המנהיגים הערבים שעימם נפגש שר החוץ האמריקני בלינקן בסיורו האחרון במזרח התיכון הסכימו לתמוך בממשלה פלסטינית חדשה ברצועת עזה, ויורש העצר הסעודי הציע לנרמל את היחסים עם ישראל כחלק מהסכם שיכלול את שיקום הרצועה. עם זאת, נתניהו סירב לתנאי של בן סלמאן – שהתנה את ההצעה באפשרות להקמת מדינה פלסטינית.

גורמים אמריקנים מעריכים כי הממשל האמריקני נערך לאפשרות שבישראל יוקדמו הבחירות וכי נתניהו לא ינצח בהן ואז הוא ינסה לקדם את המתווה המדיני החדש שהוא מגבש.

ראש הממשלה נתניהו מפגין ביטחון עצמי ובמסיבת העיתונאים שכינס ב-18 בינואר הוא אמר:

"אני אומר לאמריקנים: ראש ממשלה בישראל צריך להיות מסוגל להגיד 'לא' גם לטובי הידידים שלנו. להגיד 'לא' כשצריך ולהגיד 'כן' כשאפשר".

ישראל נמצאת במסלול התנגשות עם ממשל ביידן תוך כדי המלחמה והדבר עלול להשפיע לרעה על המהלכים הצבאיים שלה ברצועת עזה ובגבול הצפון.

נקודת מחלוקת נוספת בין ישראל לארה"ב היא סירובו של ראש הממשלה נתניהו לדרישת הנשיא ביידן כי "רש"פ מחודשת" היא שתשלוט ברצועת עזה אחרי מיטוט שלטון חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי