הרש"פ חוששת לשלוט לבדה ברצועת עזה

ממשל ביידן דוחף חזק לכך שהרש"פ היא שתשלוט ברצועת עזה למרות התנגדותה של ישראל. הרש"פ חוששת מתגובת הרחוב בגלל מעמדה החלש והיא מעדיפה שהשליטה שלה ברצועת עזה תהייה מושתפת עם תנועת חמאס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר במסיבת העיתונאים שכינס ב-18 בינואר כי ממשלתו עדיין עסוקה בדיונים פנימיים על היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה וכי הנושא עדיין לא הוכרע בגלל שהמלחמה נגד חמאס נמשכת .

אבל ישראל כבר הודיעה כי היא מתנגדת לשליטת הרש"פ ברצועת עזה בגלל היותה מושחתת ובגלל שהיא מעודדת טרור ואינה מונעת הסתה נגד ישראל באמצעי התקשורת ומערכת החינוך שלה.

ממשל ביידן אינו מקבל את העמדה הישראלית ודורש ממנה להסכים לכך ש"רש"פ מחודשת", שעברה רפורמות מקיפות, היא זו שתשלוט גם ברצועת עזה אך ישראל מסרבת מכיוון שהיא משוכנעת כי אי אפשר לשנות את ה-DNA העוין של הרש"פ.

אולם, מסתבר כי הרש"פ איננה מתלהבת בלשון המעטה לשלוט גם ברצועת עזה, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מודע למצבה העגום של הרש"פ ברחוב הפלסטיני בגלל השחיתות הרבה במנגנוני הרש"פ ושיתוף הפעולה הביטחוני של הרש"פ עם ישראל, הרש"פ שנואה מאוד ברצועת עזה לאחר שיו"ר הרש"פ הטיל לפני כ-6 שנים סנקציות על תושבי הרצועה.

לכן, ברש"פ מעריכים כי הם לא יוכלו לשלוט לבד ברצועת עזה והם זקוקים לממשלת אחדות לאומית בהשתתפות כל הפלגים הפלסטינים כדי לקיים שלטון ברצועת עזה.

מזכ"ל תנועת פת"ח ג'בריל רג'וב אמר לעיתון "אלקודס אלערבי" ב-19 בינואר כי לרש"פ יש סדרי עדיפות והיא מעדיפה הקמת "ממשלת הסכמה לאומית" הכוללת את כל הפלגים, כולל חמאס,  שתשלוט בינתיים ברצועה עד לעריכת בחירות כלליות ודמוקרטיות.

הוא הבהיר כי הקווים האדומים של הרש"פ הם " האחדות של השטחים הפלסטינים והקמת ממשלה שחבריה ייהנו מאמינות וכבוד ויזכו להסכמה של כל הפלגים הפלסטינים."

יו"ר הרש"פ מתוסכל מכך שממשל ביידן איננו יכול לאכוף על ישראל את רצונו ואת תוכניתו לשלב את הרש"פ בניהול רצועת עזה.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מדבר בכפל לשון, מחד גיסא הוא אומר כי יש צורך בעריכת רפורמות ברש"פ אך מאידך גיסא הוא מתחמק בשלוש השנים האחרונות מהדרישה של ממשל בייידן לרפורמות.

על פי גורמים ברש"פ, הדבר העיקרי שמפריע לו הוא הדרישה האמריקנית כי הוא ימנה אדם לתפקיד סגן יו"ר הרש"פ וקיצוץ בסמכויותיו והעברתן לראש הממשלה הפלסטיני.

מחמוד עבאס חושש כי ממשל ביידן מנסה להחלישו ולהחליפו בגלל תפקודו הכושל כמנהיגם הרשמי של הפלסטינים.

ממשל ביידן חושש כי הרש"פ במתכונתה הנוכחית איננה יכולה לשקם את רצועת עזה בגלל מעמדה החלש ברחוב העזתי והשחיתות הרבה במנגנוניה, לכן הוא דוחף להכנסת רפורמות ברש"פ באופן כזה שהיא תוכל לשלוט, בסופו של התהליך, ברחוב העזתי ולהוות את הגרעין של הפתרון המדיני שהוא מציע והוא הקמת מדינה פלסטינית לצדה של מדינת ישראל.

למרות הזעם הרב ברחוב העזתי על חמאס שהביא עליהם נכבה חדשה בעקבות הטבח שעשה בישובי עוטף עזה, התמיכה ברצועת עזה בחמאס עדיין גדולה, הרש"פ נתפסת ברחוב הפלסטיני ככנועה וכקבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי