למערכה בח'אן יונס עשויה להיות השפעה מכרעת

כוחות גדולים של צה"ל מנהלים קרבות קשים באזור ח'אן יונס, שהינו המעוז העיקרי של חמאס, בניסיון לפרק אותו ולהגיע להנהגה הצבאית של חמאס והחטופים הישראלים. מדובר בשלב חשוב במלחמה ברצועת עזה שהצלחה בו יש לה השפעה מכרעת על השגת יעדיה.

כוחות גדולים של צה"ל מנהלים מאתמול קרבות בעצימות גבוהה באזור ח'אן יונס נגד אלפי מחבלים של חמאס, חלקם על הקרקע וחלקם מתחתיה בתוך מערך מנהרות ענק.

אוגדה 98 פתחה במתקפה משולבת של 4 חטיבות ואיגפה ממערב את העיר ח'אן יונס, הקרבות נמשכים ועד כה דווח על עשרות מחבלים הרוגים.

כוחות צה"ל מכתרים את מחנה הפליטים ח'אן יונס ממערב והחלו לתמרן לתוך המחנה לאחר ריכוך אווירי של חיל האוויר.

כוחות צה"ל התקרבו לבית החולים נאצר בח'אן יונס, שלהערכת המודיעין משמש גם כמרכז אסטרטגי חשוב של חמאס שבו הוחזקו חלק מהחטופים הישראלים.

אזור ח'אן יונס הוא אזור קשה מאוד ללחימה, צפוף באוכלוסיה ומלא בבתי חולים, במנהרות ופירים ומערך תת קרקעי של ייצור אמצעי לחימה, מדובר באתגר גדול עבור צה"ל.

כוחות צה"ל הנלחמים בח'אן יונס השיגו התקדמות חשובה בימים האחרונים בכיבוש האזור שנחשב למעוז הראשי של תנועת חמאס ברצועת עזה ושבו מסתתרת על פי ההערכות ההנהגה הצבאית של חמאס: יחיא סינוואר ואחיו מוחמד,מוחמד דף וסגנו מרוואן עיסא.

4 חטיבות של צה"ל, שמהוות את מיטב הכוחות, בסיוע כוחות מיוחדים, נלחמות נגד החמאס על הקרקע ומתחת לקרקע במתחם המנהרות הענק המשתרע על מרחק של עשרות ק"מ.

ההתקפה מתעצמת מיום ליום בסיוע חיל האוויר, צה"ל מקווה להשלים את כיבוש האזור בתוך כחודש, הוא כבר פירק 3 גדודים מתוך 4 הגדודים של חמאס שמגינים על האזור וכעת מתמקד בלחימה נגד הגדוד האחרון, מדובר בגדוד עילית שתפקידו להגן על ההנהגה הצבאית של חמאס.

מדובר בקרב חשוב מאוד, פירוק חטיבת ח'אן יונס יכול להביא לחשיפת מקום המסתור של ההנהגה הצבאית של חמאס וגילוי מקום שביים של החטופים הישראלים, לכן צה"ל מרכז מאמץ עילאי להכריע את גדודי חמאס באזור.

על פי גורמים ביטחוניים, חיילים של יחידות מיוחדות מתקדמים  בזהירות בתוך המנהרות, ממפים אותן, הורגים מחבלים ומנסים להגיע אל החטופים.

מערך המנהרות של חמאס בח'אן יונס בנוי באופן מתוחכם, באורך של כ- 160 קילומטרים, וחלקו בנוי במפלסים עד לעומק של 80 מטר בעובי האדמה.

יחיא סינוואר יודע היטב את תמונת המצב של הקרב, ההערכה היא שהוא נוקט בצעדי זהירות רבים,אחיו מוחמד שאחראי על פרוייקט המנהרות ואבטחתו האישית נמצא עמו, יחיא סינוואר מקיף את עצמו בעשרות חטופים כמגן אנושי, ייתכן שמוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית וסגנו מרוואן עיסא כבר אינם עמו, ייתכן שהם התפצלו ועברו דרך המנהרות לאזור רפיח ועמם כמה חטופים כמגן אנושי.

גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי לכידת יחיא סינוואר או אחיו מוחמד או חיסולם הוא צעד חשוב בהכרעת חמאס ברצועת עזה, צעד שגם יכול להביא לשחרור חטופים, אותה ההשערה מתייחסת גם לגבי מוחמד דף וסגנו מרוואן עיסא.

גורמי הביטחון מעריכים כי לחיסול ההנהגה הצבאית של חמאס יש השפעה מורלית חזקה מאוד על רוח הלחימה של שאר מחבלי חמאס, הם נלחמים כרגע נגד צה"ל אבל אם ישמעו על דבר חיסול ההנהגה הצבאית יבינו שהמשחק עומד להסתיים עבורם, המוטיבציה שלהם להילחם תפחת וחלקם יסגירו עצמם לידי כוחות צה"ל.

לכן, הימים הם קריטיים, הצלחה של פעולת צה"ל ברצועת עזה כמו חיסול הנהגת חמאס או שחרור החטופים יכולה להשפיע על קיצור כל המערכה הצבאית ברצועה, לקדם עסקת חטופים נוספת ולהכניס את הנהגת חמאס למצוקה גדולה, צה"ל אינו מרפה את הלחץ הצבאי.

משם מתוכנן צה"ל לעבור להילחם באזור רפיח שהינו המעוז האחרון של חמאס ברצועה. באזור רפיח יש ארבע גדודים של חמאס שמאבטחים גם את "ציר פילדלפי" שהינו ציר ההברחות העיקרי, המשתרע לאורך הגבול המצרי, של נשק ממצרים לרצועת עזה.

כדי למוטט את שלטון חמאס ישראל חייבת ליצור מציאות ביטחונית חדשה באזור רפיח ו"ציר פילדלפי" ולסגור את הגבול מפני הברחות נשק ממצרים, הגיעה העת לעצור את שיטפון הזרמת הנשק ולסגור את הברז הזה אחת ולתמיד.

לצורך כיבוש רפיח וציר פילדלפי, צה"ל מתכנן להעביר את האוכלוסיה הפלסטינית מאזור רפיח לאזור ח'אן יונס כדי שלא יפרצו את גדר הגבול ויעברו למצרים, על פי ההערכות, ברפיח יש כרגע כ-1.3 מיליון בני אדם.

מצרים לחוצה מאוד ומזהירה כי מבצע כזה של צה"ל יפגע ביחסים שלה עם ישראל.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי