הגליית יחיא סינוואר מנוגדת לאידיאולגיה של חמאס

יחיא סינוואר ומוחמד דף דחו את הצעת ישראל לגירוש הצמרת הצבאית של חמאס מרצועת עזה לחו"ל כחלק מעסקה לשחרור החטופים וסיום המלחמה. הם רואים בהצעה הישראלית השפלה ופגיעה באידיאלוגיה של חמאס כתנועת ג'יהאד, ההצעה מבטאת חולשה ישראלית, דינם של השניים הינו דין מוות.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים מאשרים כי במסגרת המגעים מאחורי הקלעים בין ישראל לחמאס, בתיווך קטאר ומצרים, הציעה ישראל כחלק מהעסקה לגרש למדינה בחו"ל שישה בכירים מהזרוע הצבאית של חמאס.

על פי גורמים בחמאס, בין השמות של המגורשים יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה ואחיו מוחמד שמשמש כאחראי על פרויקט המנהרות ועל מערך האבטחה של בכירי הזרוע הצבאית, מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס וסגנו מרוואן עיסא.

חמאס דחה את הרעיון על הסף מהסיבות הבאות.

א.יחיא סינוואר ומוחמד דף סבורים כי הקלף שבידיהם, שהיינו 136 החטופים הישראלים שמוחזקים בשבי הוא קלף מיקוח חשוב מאוד במשחק הפוקר המדיני-צבאי בין ישראל לחמאס שמאפשר להם הישרדות ברצועת עזה ושיקום איטי של הזרוע הצבאית כארגון גרילה שיפעל בעתיד למוטט את השלטון החדש שיוקם ברצועה ויבצע פעולות טרור כדי להסיג את כוחות צה"ל מרצועה.

ב. רעיון ההגלייה או הגירוש לחו"ל הוא פגיעה קשה באידיאולוגיה של חמאס הרואה את עצמה כתנועת ג'יהאד הנלחמת עד הסוף ומחשיבה את המוות למען אללה כערך עליון שיש לקדש אותו.

יחיא סינוואר משווה את עצמו לצלאח א-דין אלאיובי, המצביא המוסלמי אשר כבש את ירושלים במאה השניה לספירה והביס את הצלבנים.

סינוואר רואה בהתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר ניצחון גדול על ישראל שיירשם בהיסטוריה של האסלאם כשלב חשוב במאבק לשחרור מסגד אלאקצא מידי ישראל בהמשך להתקפת הרקטות על ירושלים במאי 2021 שהביאה למבצע "שומר החומות".

הגלייה לחו"ל נחשבת בעיני יחיא סינואר ומוחמד דף כהשפלה ופגיעה קשה בתדמיתם כלוחמי ג'יהאד ששואפים למות כ"שהידים", יחיא סינוואר אמר בעבר כי הוא  מעדיף למות בסיכול ממוקד באמצעות מטוס קרב ישראלי מאשר למות כתוצאה מהידבקות במחלת הקורונה.

ג. יחיא סינוואר ומוחמד דף משוכנעים שההגלייה שהוצעה להם היא טריק ישראלי כדי לחשוף אותם לחיסול בחו"ל, כפי שחוסל בכיר חמאס צאלח אלעארורי בלב שכונת א-דחייה בביירות שהיא המעוז העיקרי של חזבאללה בלבנון, הם יודעים שידו של המוסד הישראלי ארוכה והוא יכול אפילו לחסלם בטהראן.

רעיון ההגלייה התיאורתי של יחיא סינוואר, אחיו מוחמד, רמטכ"ל חמאס מוחמד דף וסגנו מרוואן עיסא שמסתתרים כנראה בבונקר תת קרקעי באזור ח'אן יונס הוא רעיון רע הנתפס  בעיני הצמרת הצבאית של חמאס כחולשה של ישראל.

הוא מביא לכך שההנהגה הצבאית של חמאס מקשיחה עמדות וטוענת כי היא עומדת להביס את כוחות צה"ל ברצועת עזה ואף מציבה תנאים קשים לישראל לגבי עסקה נוספת לשחרור החטופים.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי הגליית צמרת הזרוע הצבאית של חמאס לחו"ל איננה עומדת בסתירה ליעדים שקבע קבינט המלחמה, יש כמה מדינות בעולם שמוכנות לקלוט אותה, כמו קטאר, טורקיה ולבנון.

גורמי הביטחון בצרפת דנו לפני יותר מחודש במסמך סודי שהוכן על ידי צוות חשיבה בסעודיה שבו תוכנית לסיום המשבר ברצועת עזה, במסמך הופיעה הצעה להגלות את הנהגת חמאס ברצועה לאלג'יריה ולפרוס כוח ביטחון ערבי ברצועת עזה לשמירה על הסדר הציבורי.

אלג'יריה היא תומכת נלהבת של תנועת חמאס ובחודשים האחרונים יזמה כמה ניסיונות פיוס בין חמאס לרש"פ, כל הניסיונות האלה נכשלו.

בחמאס דוחים את האפשרות הזו על הסף ואומרים כי היא חלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגד התנועה.

גורמים בחמאס טוענים כי ההנהגה הצבאית מתכוונת להישאר ברצועת עזה ולנהל את המלחמה נגד כוחות צה"ל ולהביס אותם.

בכל מקרה, ההצעה התיאורתית הזו היא גרועה ביותר והדיון בה הוא מיותר, היא מהווה מתן פרס לטרור.

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט הודיעו כבר כמה פעמים כי בפני ההנהגה הצבאית של חמאס יש שתי אפשרויות: להיכנע או למות.

אם כך, מדוע לאפשר להם אפשרות שלישית של הישארות בחיים ללא עונש?

הפירסומים על הצעה כזו נתפסים כתיסכול ישראלי גדול וכחוסר יכולת של ישראל להגיע לראשי הזרוע הצבאית של חמאס ולחסלם או לעוצרם.

הדרגים המדיניים והצבאיים צריכים להבהיר לעולם כי אין כל שינוי בעמדת ישראל וכי בפני צמרת חמאס עומדת האפשרות של כניעה או מוות בלבד.

בתרחיש הגרוע ביותר יחיא סינוואר ומוחמד דף ישקלו בריחה זמנית מרצועת עזה למצרים דרך מבוך המנהרות מתחת ל"ציר פילדלפי" ביחד עם כמה מהחטופים הישראלים.

הרעיון להגליית צמרת חמאס ברצועת עזה נובע מתקדים היסטורי, הגלייתו של יאסר ערפאת וצמרת אש"פ ב-1982 מלבנון לתוניסיה.

אי חיסולו של יאסר ערפאת אז התברר כטעות היסטורית כיוון שישראל קיבלה אותו בחזרה ב-1993 במסגרת הסכם אוסלו, דבר שאיפשר לו לפתוח כמה שנים אחר כך באינתיפאדה מזויינת נגד ישראל בשנת 2000 שגבתה קורבנות רבים.

לכן, השאיפה הישראלית חייבת להיות חיסולה הפיזי של הצמרת הצבאית של חמאס בראשותם של יחיא סינוואר ומוחמד דף, לא מעצר ולא משפט, הם אחראים למותם של מאות ישראלים ואלפי פלסטינים ודינם הוא מוות.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי