מתיחות בין קטאר לישראל

בימים האחרונים גברה המתיחות בין ישראל לקטאר ומצרים שמתווכות בנושא עסקת החטופים אך גורמים מדיניים בכירים מעריכים כי המתיחות היא זמנית ותפתר בקרוב. תופעת ההדלפות והתבטאויות בתקשורת של שרים בממשלה גורמות נזק מדיני גדול לישראל וראש הממשלה חייב לטפל בכך.

מתיחות חסרת תקדים בין ישראל לבין קטאר ומצרים, המתווכות הראשיות בינה לבין חמאס, בעיצומם של המגעים להשגת עסקת חטופים חדשה.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי המתיחות נובעת מהעמדה התקיפה של ישראל בכל הקשור להמשך המלחמה ברצועת עזה ואי נכונותה של ישראל לויתורים שיסכנו את ביטחונה.

המתיחות בין ישראל לקטאר ומצרים הגיעה השבוע לשיא לאחר שנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי סירב אתמול לקבל שיחת טלפון מראש הממשלה נתניהו.

ראש הממשלה יזם את השיחה כדי לנסות ולהגיע להבנות עם הנשיא המצרי על הפעולה הצפויה של צה"ל באזור רפיח ו"ציר פילדלפי" לאחר שמשלחות שונות של מערכת הביטחון הישראלית שביקרו במצרים לא הצליחו להגיע להבנות בנושא עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל.

מצרים הזהירה השבוע רשמית את ישראל כי פעולה צבאית באזור רפיח וכיבוש "ציר פילדלפי" היא הפרה של הפרוטקול הביטחוני בין שתי המדינות והיא עלולה לפגוע ביחסים ביניהן.

גם ארה"ב מעורבת בנושא אך נראה שהנשיא עבד אלפתאח א-סיסי חושש שצעדי ישראל ברצועת עזה סמוך לגבול עם מצרים יערערו את יציבות שלטונו, כל המאמצים של ישראל להזים את חששותיו נכשלו עד כה.

מצרים חוששת מאז תחילת המלחמה כי ישראל מנסה להפעיל לחץ צבאי על תושבי רצועת עזה לעבור לחצי האי סיני ולבצע טרנפסר בלתי רשמי, החשש הזה התגבר בעקבות הצהרות של כמה שרים בממשלת ישראל.

המצרים גם זועמים על דברים שאמר צוות התביעה הישראלי בבית הדין הבינלאומי בהאג בנוגע לאחריות של מצרים לקושי בהכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה.

ראש הממשלה נתניהו הכחיש רשמית את הטענות כי ישראל פועלת לגירוש תושבי הרצועה לשטח מצרים, אבל המצרים לא השתכנעו, הם חוששים שהפעולה הקרובה של צה"ל נגד חמאס באזור רפיח תיצור לחץ כבד על מיליון ושלוש מאות אלף הפלסטינים ששוהים באזור רפיח והם יפרצו בכוח את גדר הגבול עם מצרים ויחדרו לשטח חצי האי סיני.

הנשיא א-סיסי חושש שהתיאום הביטחוני עם ישראל ייתפס בעיני הפלסטינים כקונספירציה נגדם, יעורר תסיסה גדולה ברחוב המצרי ואז תנועת חמאס תחזור לשתף פעולה עם שלוחת דאע"ש בצפון סיני בפעילות הטרור נגד השלטון המצרי.

לישראל יש אינטרס ברור בשמירה על יציבות השלטון המצרי והיא גם סייעה בעבר  בדרכים שונות לנשיא א-סיסי להילחם נגד הטרור של שלוחת דאע"ש בסיני, אבל החששות של הנשיא א-סיסי לא התפוגגו מאז תחילת המלחמה.

באשר ליחסים בין ישראל לקטאר ששליטיה הם נציגים של תנועת "האחים המוסלמים", המקורבים מאוד לחמאס ומארחים את ההנהגה המדינית שלה בבירה דוחא,ישראל נעזרה בשירותיה מאז תחילת המלחמה בניסיון להביא לפריצת דרך בשחרור החטופים בגלל יחסיה הקרובים עם הנהגת החמאס.

אולם השבוע נחשפה באמצעי התקשורת בישראל הקלטה שבה נשמע ראש הממשלה נתניהו אומר דברים בגנותה של קטאר בפגישתו עם משפחות החטופים.

הקטארים זעמו ומשרד החוץ הקטארי פירסם אמש הודעה רשמית המאשימה את ראש הממשלה נתניהו בפגיעה במאמצי התיווך בין ישראל לחמאס מסיבות פוליטיות.

דובר משרד החוץ בקטאר, מאג'ד אל-אנסארי, התייחס אמש להקלטה שבה נשמע נתניהו מותח ביקורת חריפה על הקטארים. "אם האמירות יתבררו כאמיתיות – אזי ראש הממשלה הישראלי רק מפריע להליך התיווך, מסיבות שנראות ככאלו שמשרתות את הקריירה הפוליטית שלו – במקום לתת עדיפות להצלת חייהם של חפים מפשע, כולל חטופים ישראלים", מסר אל-אנסארי.

ראש הממשלה נשמע בהקלטה כשהוא מביע את רצונו שארה"ב תלחץ על קטאר כדי שזו תנצל את מנופי הלחץ שלה על חמאס, ודובר משרד החוץ הקטארי אמר על כך:

"במקום להתעסק ביחסים האסטרטגיים של קטאר עם ארה"ב, אנו מקווים שנתניהו יחליט לפעול בתום לב ולהתרכז בשחרור החטופים".

העימות עם קטאר מסלים עכשיו בעקבות תגובה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהשיב אמש לקטאר,

"קטאר היא מדינה שתומכת בטרור ומממנת טרור, היא אחראית במידה רבה לטבח שביצע חמאס והיא לא תהייה מעורבת בנעשה בעזה ביום שאחרי המלחמה", אמר סמוטריץ'.

המגעים להשגת עסקה לשחרור החטופים נמשכים כל העת,ברט מקגורק, שליחו של הנשיא ביידן הגיע אתמול לקטאר אחרי ביקור בקהיר כדי לנסות ולקדם עסקה חדשה.

הדברים שאמר ראש הממשלה נתניהו על קטאר למשפחות החטופים הם נכונים אבל ההדלפה של ההקלטה לתקשורת גרמה בדיעבד נזק מדיני חמור דווקא בעת שישראל עושה מאמץ אדיר לשחרר את החטופים.

נתניהו נשמע אומר בהקלטה אומר כי הוא לא מודה לקטאר על מאמציה, כיוון שלדבריו היא "לא שונה במהות מהאו"ם" ו"אפילו יותר בעייתית במובן מסוים" .

ראש הממשלה ציין שהוא "מוכן כרגע להשתמש בכל גורם שעוזר לי להביא את החטופים הביתה". עם זאת, נתניהו הדגיש ש"אין לי אשליות" לגבי קטאר ותמיכתה בחמאס: "הם מממנים אותם. אני מאוד כעסתי לאחרונה, ולא הסתרתי את זה מארה"ב, שחידשה את החוזה על הבסיס הצבאי שלה עם קטאר.

למה לא ביקשתם שיחזירו את החטופים? זה לחץ! כי קטאר, יש להם לחץ על חמאס, קודם כול, תפעילו לחץ על קטאר", אמר נתניהו.

למרות המתיחות שנוצרה בין ישראל לקטאר ולמצרים, גורמים בכירים בירושלים מעריכים כי ארה"ב תפעל להרגעת הרוחות והמגעים לשחרור החטופים ימשכו, לקטאר יש אינטרס בהצלחת מאמצי התיווך שלה והיא רוצה "דריסת רגל" ברצועת עזה אחרי המלחמה, את זה היא לא יכולה להשיג ללא  הסכמת ישראל.

להערכת הגורמים המדיניים גם המתיחות בין ישראל למצרים בנושא רפיח ו"ציר פילדלפי" היא פתירה ואפשר למצוא פשרה שתהייה מקובלת על מצרים, השמירה על הסכם השלום בין שתי המדינות ועל התיאום הביטחוני בינהן היא אינטרס הדדי.

ישראל צריכה להתנהל כעת בזהירות בכל בקשור ליחסיה עם קטאר ומצרים כדי להשיג את מטרותיה, ראש הממשלה נתניהו צריך להנחות את שרי הממשלה להיזהר בהתבטאויותיהם המדיניות, במקביל להילחם בתופעת ההדלפות שגורמת לישראל נזקים וגם חושפת את תוכניותיה בפני האויב האכזר חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי