האם איראן מפקירה את חמאס?

הנהגת חמאס בחו"ל השלימה עם העובדה שהפסידה את השלטון ברצועה ומנהלת מגעים על הצטרפות לאש"פ או לממשלת אחדות עם הרש"פ. גורמים בחמאס זועמים על איראן וטוענים שהיא מפקירה את חמאס ברצועת עזה.

הכוחות של אוגדה 98 השלימו את כיתור העיר ח'אן יונס ומנהלים מתקפה נרחבת על המרחב שנחשב כמעוז העיקרי של חמאס ברצועת עזה.

לנפילת המעוז הזה לידי צה"ל יש חשיבות מבצעית ומורלית גדולה במלחמה, במיוחד אם צה"ל יצליח להגיע להנהגה הצבאית של חמאס שמסתתרת במנהרות או לחטופים הישראלים,ייקח לצה"ל לפחות כחודש ימים להשתלט על המרחב הזה באופן מלא על פני הקרקע.

הנהגת חמאס בחו"ל כבר השלימה עם העובדה שחמאס עומדת לאבד את השלטון ברצועה, היא פתחה כבר במגעים עם הרש"פ  לשלטון משותף ברצועה לאחר המלחמה ומנסה להציל מה שאפשר.

היא מנסה להשתלב באש"פ או בממשלת אחדות לאומית של הרש"פ.

אולם יחיא סינוואר ומוחמד דף ממשיכים להילחם מתוך המנהרות ומקווים שקלף המיקוח של 136 החטופים הישראלים יעזור להם להישאר בשלטון וירחיק את צה"ל מרצועת עזה.

ברצועת עזה נשמעים כבר הלכי רוח של דכדוך ואכזבה מחמאס אשר לא מצליח לעמוד בפני מכונת המלחמה  של צה"ל, גורמים בחמאס מביעים אכזבה וזעם מכך שאיראן לא נחלצת לסייע לחמאס וגם לא חזבאללה.

הרושם שלהם הוא שאיראן קיבלה החלטה אסטרטגית שלא להתאמץ להציל את חמאס מידי צה"ל, גם חזבאללה מתנהל על פי הרוח הזאת, צריך לזכור שחמאס הינו ארגון סוני ולא שיעי כמו חזבאללה, שגם הסתיר מאיראן את המועד המדוייק של ההתקפה שעשה על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר כדי לקטוף לעצמו את כל פירות ההצלחה.

איראן  השיעית אינה רוצה שחזבאללה ייכנס למלחמה כוללת עם ישראל כדי להציל את ארגון חמאס שמתנהל בחודשים האחרונים באופן עצמאי מבלי לתאם את מהלכיו עמה.

הנהגת "משמרות המהפכה" אינה רוצה לאבד או לבזבז את ארסנל הנשק הענק שבו היא ציידה את חזבאללה בנדיבות מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 כדי להילחם בישראל, אמצעי הלחימה האלה נועדו להגן  על איראן מפני התקפה אפשרית של ישראל או ארה"ב על מתקני הגרעין האיראניים.

ניצחון ישראלי במלחמה ברצועת עזה ייתן לישראל רוח גבית להילחם נגד חזבאללה בדרום לבנון ולהרחיקו אל מעבר לנהר הליטאני.

איראן עומדת להיכשל ולהפסיד את הפרוקסי שלה ברצועת עזה, גם את חמאס וגם את הג'יהאד האסלאמי, אין לה את הכוח ואת הרצון להציל אותם.

ישראל מתמודדת בהצלחה עם הנוכחות הצבאית של איראן בסוריה ובלבנון, והקשר שלה לחזבאללה וחמאס.

החיסולים הממוקדים שמיוחסים לישראל מאז תחילת המלחמה של מפקדים בכירים במשמרות המהפכה האיראנים , בחזבאללה ובחמאס  הם מסר ברור לאיראנים כי לצה"ל יש יתרון מודיעיני ומבצעי ברור על פניהם, לכן האיראנים נזהרים שלא להפר את כללי המשחק מול ישראל, אם הם יתערבו באיזושהי דרך צבאית לנסות לסייע לחמאס ברצועת עזה ישראל תכה בהם ללא היסוס ותחסל את מפקדיהם הבכירים בסוריה ובלבנון ואולי גם באיראן עצמה, הם כבר הכירו את נחת זרועו של המוסד הישראלי.

הדרך היחידה שנותרה לאיראן לסייע לחמאס ברצועת עזה היא להורות לחות'ים בתימן להגביר את ההתקפות על  מטרות בתוך ישראל או על הספינות השטות אליה בים האדוום באמצעות טילים בליסטיים וכטב"מים, אולם, האיום החות'י-איראני על נתיבי השיט הבינלאומיים איננו רק איום על ישראל, הוא איום על העולם כולו, לכן ארה"ב הקימה את הקואליציה הצבאית הבינלאומית אשר איננה מהססת ועשתה כבר כמה התקפות על בסיסי החות'ים בתימן.

ישראל אחרי הטבח ב-7 באוקטובר, היא איננה אותה ישראל שהייתה עד ה-6 באוקטובר שחששה להזיז אוהל של חזבאללה שהוצב בשטח ישראל כדי שלא להגיע להסלמה ביטחונית בצפון.

ישראל הסירה את הכפפות ונחושה לחסל את חמאס מבחינה צבאית ברצועת עזה ולהחזיר את החטופים הביתה, היא אינה חוששת מתגובת חזבאללה או איראן, היא גם  מוכנה להסתכן בקלקול יחסיה עם מצרים אשר מתנגדת לכיבוש "ציר פילדלפי", כדי למנוע הברחות נשק מחצי האי סיני לחמאס ברצועת עזה.

הבידוד של תנועת חמאס ברצועת עזה גובר ובסופו של דבר שלטונה יקרוס בעקבות הלחץ הצבאי הישראלי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי