מסמך השקרים של חמאס

חמאס פירסמה מסמך שקרי ארוך המסביר את הסיבות להתקפת הפתע שלה על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר. על פי גורמים ברצועה, המסמך פורסם כדי לשפר את תדמית התנועה בחו"ל ובניסיון להרגיע את הזעם הרב ברחוב העזתי בגלל האסון שהביאה על תושבי הרצועה.

נראה כי הנהגת חמאס במצוקה גדולה נוכח הפגיעה הקשה בתדמיתה של התנועה בחו"ל בעקבות הטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר והלכי הרוח של זעם וביקורת ברחוב העזתי על כך שפתחה בהתקפה על ישראל והביאה לאסון גדול המכונה ברצועה "נכבה חדשה על הפלסטינים ברצועת עזה".

בכמה מדינות בעולם מחלחל כבר המסר הישראלי כי תנועת חמאס היא ארגון טרור שגרוע הרבה יותר מדאע"ש.

ככל שהמלחמה נמשכת וצה"ל ממשיך בלחימה וכובש שטחים נוספים מהרצועה, כך הולכת ומתעצמת גם הביקורת בזירה הפלסטינית נגד תנועת חמאס, הביקורת הזה באה גם מצדם של הרש"פ ואש"פ, שני בכירים באש"פ כבר יצאו בגלוי נגד תנועת חמאס, אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ, קרא לחמאס במילים "ארגון טרור" ואילו חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, הודיע כי הרש"פ תבוא חשבון עם חמאס אחרי המלחמה.

תנועת חמאס הפיצה ב-21 בינואר לאמצעי התקשורת הערביים מסמך ארוך בן 18 עמודים תחת הכותרת "הראייה שלנו",  שבו היא מוסרת את גירסתה הרשמית להתקפה על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

גורמים ברצועת עזה טוענים כי את המסמך חיברה ופירסמה הנהגת חמאס בחו"ל, למרות חילוקי הדעות שלה עם הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה בראשות יחיא סינוואר והעובדה שהיא הדירה אותה לגמרי מההחלטה לתקוף ב-7 באוקטובר את ישובי עוטף עזה.

אולם נראה שיחיא סינוואר הסכים לפירסום המסמך, אסמעיל הניה לא היה מעז לפרסמו ללא אישורו.

חמאס ציינה שתי מטרות עיקריות להתקפתה על ישראל: הצורך הדחוף בבלימת מפעל ההתנחלויות ביהודה ושומרון וסיום המצור הישראלי על הרצועה.

למרות ששם הקוד של התקפת חמאס על ישראל היה "מבול אלאקצא", מסגד אלאקצא לא הוזכר במסמך כאחת הסיבות העיקריות להתקפה.

ניכר מהמסמך כי תנועת חמאס מוטרדת מאוד מהביקורת הבינלאומית על מעשי הטבח האכזריים ומעשי האונס שעשו מחבלי ה"נוח'בה" באזרחים ובחיילים ביום ה-7 באוקטובר, הטבח הנורא שוב הבליט את היותה של תנועת חמאס ארגון טרור שטובח גם בנשים וילדים ישראלים, לכן חמאס ניסתה במסמך שפירסמה להכחיש בתוקף כי פגעה באופן מכוון בנשים ובילדים וגם הכחישה מעשי אונס ופגיעות מיניות.

היא טענה במסמך כי מסוקים של צה"ל הם שירו והרגו את הצעירים שהשתתפו במסיבת הטבע.

חמאס טוענת במסמך כי תקפה בסיסי צבא בלבד וכי אזרחים נפגעו בגלל "הקריסה המהירה של קווי ההגנה הישראלים".

השקר החמאסי מסתיר לגמרי את העובדה שמחבלי הנוח'בה כבשו את כל ישובי עוטף עזה.

חמאס הפנתה קריאה במסמך לבית הדין הבינלאומי בהאג לשלוח צוות שיחקור את אירועי ה-7 באוקטובר ומה שהתפתח לאחריהם.

ברצועת עזה יש זעם רב על חמאס בגלל המחיר הגבוה מאוד וחסר התקדים בחיי אדם בגלל המלחמה שבה פתחה חמאס נגד ישראל, על פי נתוני משרד הבריאות הפלסטיני ברצועת עזה עד כה נהרגו במלחמה יותר מ-25 אלף בני אדם ויותר מ-60 אלף בני אדם נפצעו.

בנוסף לכך יש הרס רב של הבתים ברצועה ופגיעה מסיבית בתשתיות החשמל, המים, הטלפון והגז.

בחמאס מנסים לטעון כי המלחמה תסתיים בניצחונה של התנועה ובנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה ושחרור אלפי אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל בשלב הראשון ובשלב השני הסרת המצור מעל הרצועה הקמת נמל ימי בחוף העיר עזה.

אבל, רבים מתושבי הרצועה אינם קונים את ההסברים האלה, חמאס מסתכנת בפירסום המסמך הזה  מכיוון שיש בו הרבה שקרים בוטים ומסרי תעמולה, היא לא מתייחסת לעובדה שצה"ל כבש כבר יותר מ-60 אחוזים משטח הרצועה וכי הוא מתכוון להקים בה אזורי חיץ ולקיים בה נוכחות צבאית קבועה.

כשתסתיים המלחמה ולחמאס יהיו הישגים מעטים בלבד היא תצטרך לספק הרבה הסברים חדשים לציבור העזתי.

בחמאס מקווים שהקלף החזק שבידיהם, שהוא 136 חטופים ישראלים יספיק להם כדי לסחוט הישגים נאים מישראל שייחשבו להישגים אסטרטגיים, אבל הדבר לא פותר את הבעיות ההומניטאריות הקשות של יותר משני מיליון פלסטינים ברצועה אשר אינם יודעים כיצד יעברו את עונת החורף.

המסמך התעמולתי של חמאס הוא אתגר גדול למערכת ההסברה הישראלית, היא צריכה להשתמש בו באופן מושכל ולהזים את השקרים שבו בפני הקהילה הבינלאומית בהקדם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי