מצרים חוששת מהתחזקות תנועת "האחים המוסלמים" במדינה

המשטר המצרי חושש שהמלחמה ברצועת עזה תביא לחיזוק תנועת "האחים המוסלמים" המוגדרת במצרים כארגון טרור. תנועת חמאס היא תנועת בת של "האחים המוסלמים" ועד שנת 2017 פעלה עמה בתוך מצרים בפעולות טרור וניסיון לערער את יציבות שלטונו של א-סיסי.

מצרים חוששת מההשלכות של המלחמה ברצועת עזה על מצבה הפנימי ויציבות שלטונו של הנשיא א-סיסי.

החשש העיקרי הוא שתנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת האופוזציה הגדולה ביותר במצרים וגם תנועת האם של חמאס, תנסה לערער את יציבות השלטון, הנשיא א-סיסי הכריז על התנועה הזו כארגון טרור לאחר עלייתו לשלטון  בשנת 2014.

שר הפנים המצרי מחמוד תוופיק הזהיר ב-25 בינואר מכך שהתנועה תנסה להחיות את פעילות ועדות התעמולה שלה כדי להפיץ שמועות ופייק ניוז  כדי לייצר תסכול ולהסית למעשי אלימות.

במהלך אירוע לציון יום המשטרה ה-72 שנערך ב-25 בינואר אמר שר הפנים המצרי כי תנועת "האחים המוסלמים" מנסה לזעזע את יציבות השלטון המצרי והשלום החברתי.

הוא גילה כי שירותי הביטחון המצרים סיכלו בשנה החולפת 129 ניסיונות להקים תאי טרור ונקטו בצעדים כלפי גופים מסחריים שניסו לתמוך כספית בתשתית של תנועת "האחים המוסלמים".

גורמי ביטחון מצרים אומרים כי תשתית "האחים המוסלמים" שפורקה במצרים על ידי השב"כ המצרי (מוח'באראת) מנסה לשקם את עצמה בחו"ל במיוחד בטורקיה ובסוריה.

בסוריה היא שוהה באזורים שיש בהם פעילות טרור והיא מאמנת את אנשיה בפעולות חבלה ושימוש בנשק.

תנועת "האחים המוסלמים" במצרים איבדה הרבה מכוחה בזכות הפעילות של גורמי הביטחון המצרים ואין לה את הכוח שהיה לה בין השנים 2011-2013.

גורם נוסף להיחלשותה היה המחלוקות הפנימיות הקשות שהביאו לקרע בתוך התנועה במצרים ומחוצה לה בקרב ההנהגה בחו"ל.

גורמי הביטחון המצרים עוקבים בקפדנות אחרי הניסיונות של הנהגת "האחים המוסלמים" בחו"ל לחדש את הקשר עם פעילי התנועה במצרים כדי לדחוף אותם למעשי טרור נגד המשטר המצרי.

שר הפנים המצרי הזהיר מפני ניסיונות של ארגוני הטרור לנצל את המצב הביטחוני במזרח התיכון, כשהוא רומז למלחמה ברצועת עזה, כדי להקים תאי טרור חדשים ולהתחזק באמצעות הרשתות החברתיות, תוך נסיון לדחוף את הדור הצעיר במצרים לביצוע פעולות אלימות נגד מוסדות המדינה.

מצרים מתקשה בחיסול מוחלט של תנועת "האחים המוסלמים", חוליות רדומות של התנועה ממתינות לרגע המתאים לבצע פעולות טרור בעוד ההנהגה של התנועה שנמצאת בחו"ל משחקת משחק כפול ומנסה להתפייס עם המשטר המצרי אשר דוחה את כל הניסיונות לפיוס.

בבתי הכלא במצרים יש מספר גדול של מנהיגים של התנעה שהורשעו בפעילות אלימה והסתה לרצח, יש גם מנהיגים של התנועה שהם מבוקשים אך הצליחו להימלט לחו"ל לטורקיה ולקטאר.

אחד התרחישים שממנו חושש המודיעין המצרי הוא בריחה של פעילי חמאס מרצועת עזה לשטח מצרים בעקבות המלחמה, פעילים אלה עלולים לחבור לפעילי תנועת "האחים המוסלמים" במצרים ולפעילי שלוחת דאע"ש בצפון סיני ולבצע עמם פעולות טרור משותפות נגד המשטר כפי שעשו עד לשנת 2017.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי