ביקור חשוב של טוני בלינקן במזרח התיכון

ביקורו של שר החוץ בלינקן במזרח התיכון נועד לזרז את יישום מתווה פריז להפסקת אש ושחרור החטופים וקידום הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. הנשיא ביידן זקוק להישגים מדיניים בתקופת הבחירות לנשיאות אך איראן עלולה לחבל במאמצים האמריקנים.

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן מבקר במזרח התיכון כבר בפעם החמישית בסיור שכולל כמה מדינות כדי לקדם את מתווה פריז להפסקת אש בין ישראל לחמאס ושחרור חטופים ישראלים.

הוא יבקר בישראל, ברש"פ, בסעודיה, במצרים וקטאר. משרד החוץ האמריקני פירסם הודעה רשמית כי הוא ימשיך בפעילות הדיפלומטית להגעה להסכם לשחרור כל החטופים שנותרו בשבי חמאס שיבטיח סיוע הומניטארי באופן מוגבר ומסודר לאזרחים ברצועת עזה ויפעל למניעת התרחבות הסכסוך.

מאז ה-7 באוקטובר, ביקר שר החוץ בלינקן ארבע פעמים במזרח התיכון אך נכשל בניסיונותיו להביא להפסקת הלחימה ברצועת עזה או בהשגת הסדרים לגבי השלטון ברצועה ביום שאחרי המלחמה.

נשאלת השאלה האם גם ביקורו החמישי של בלינקן באזור ייכשל?

האמריקנים יותר אופטימיים הפעם נוכח העובדה שהושג בפריז מתווה לעסקת חילופי שבויים והפסקת אש וישראל הסכימה לו, הכדור עכשיו במגרש של חמאס ושר החוץ בלינקן יפעיל לחצים בביקוריו בקטאר ובמצרים, שהן המתווכות הראשיות בין חמאס לישראל,כדי שישפיעו על חמאס לקבל את המתווה ולהניע את העסקה החדשה.

חמאס מביע אופטימיות מהמתווה שהושג בפריז אך עדיין לא השיב בחיוב עליו, ביקורו של בלינקן מתקיים בעוד ארה"ב תוקפת צבאית את המליציות הפרו איראניות בסוריה ובעיראק ואת החות'ים בתימן ובעוד החו'תים ממשיכים לשבש את השיט בים האדום.

שר החוץ האמריקני ינסה להפעיל לחץ על הדרג המדיני בישראל לגבש סופית את התפיסה של היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה ולקבל ממנו תשובה מי לדעת ישראל צריך לשלוט ברצועת עזה.

ההערכה בקרב פרשנים בעולם הערבי היא כי תושג הפסקת אש זמנית בין ישראל וחמאס לקראת חודש רמדאן שיתחיל ב-11 במרץ, חמאס רוצה רגיעה בחודש הקדוש הזה בדת האיסלאם ושחרור אסירים ביטחוניים לקראת עיד אלפיטר, החג המסיים את חודש רמדאן.

אולם, למרות שביקורו של טוני בלינקן נועד להשיג הישגים מדיניים במזרח התיכון שאותם יוכל הנשיא ביידן להציג כהצלחה של מדיניותו בשנת הבחירות לנשיאות, קיימים קשיים רבים בדרך להשגת ההישגים האלה, אם בלינקן יצליח למנוע את התרחבות העימות הצבאי בין ישראל לבין אויביה, כבר יחשב הדבר להישג חשוב.

בלינקן יבקר גם בסעודיה כדי לקדם את חזון הנשיא ביידן לנורמלזיציה בין ישראל לסעודיה תמורת הסכמה ישראלית להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

ראש הממשלה נתניהו מנהל משא ומתן חשאי על הנושא עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבאן באמצעות שליחו האישי השר רון דרמר.

האמריקנים מבקשים תשובה מישראל על הדרישות הסעודיות עד תחילת חודש מרץ, על פי גורמים מדיניים בירושלים, השיחות  עם הממשל מתנהלות בקצב טוב ושני הצדדים מחפשים נוסחה שתהייה מקובלת על הסעודים ולא תביא להפלת שלטון ממשלת הימין בישראל.

הנשיא ביידן לוחץ על דוושת הגז ורוצה הישגים  מדיניים בגלל מצבו הפוליטי הקשה בארצות הברית במהלך שנת הבחירות לנשיאות, אולם מדובר באתגר מדיני קשה, הבעיה בגבול ישראל לבנון עדיין לא נפתרה בגלל חזבאללה וספק רב אם השליח האמריקני עמוס הוכשטיין יצליח למצוא פיתרון מדיני שמקובל על ישראל וחזבאללה.

גם איראן לא אמורה לעבור בשקט על הניסיון האמריקני להקים ציר חדש במזרח התיכון בהשתתפות ישראל וסעודיה, ציר שיהיה "מתון" ויהווה משקל נגד ל"ציר הרשע" שבראשותה, אירועי ה-7 באוקטובר טירפדו את חתימת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה ועכשיו כשמתחדשים המאמצים להגיע שוב להסכם היא עלולה לשלוף שפן חדש מהכובע כדי לטרפד את ההסכם.

קשה להתנבא מה יקרה בחודש הקרוב, אנחנו בפני שבועות מכריעים.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי