האם להחליף כבר עכשיו את ראשי המודיעין הישראלי?

הדרג המדיני חייב להחליף בהקדם את ראשי המודיעין הישראלי שכשלו והביאו לאירועי ה-7 באוקטובר,אסור עוד להמתין לתום המלחמה שסופה אינו ידוע. ראש אמ"ן החדש חייב להיות קצין שצמח במערכת המודיעין,שדובר את השפה הערבית על בוריה ומכיר היטב את המנטליות והתרבות הערבית.

על כתפיהם של שורה של בכירים באמ"ן מוטלת האחריות למחדל המודיעיני הגדול ביותר מאז הקמת מדינת ישראל בשבת השחורה ב-7 באוקטובר 2023.

מדובר בראש אמ"ן האלוף אהרון חליווה, ראש חטיבת המחקר באמ"ן תת אלוף עמית סער, מפקד יחידה 8200, קמ"ן פיקוד דרום, קמ"ן אוגדת עזה ועוד אחרים.

רק אחד מהם עשה לפני כשבוע מעשה ראוי והתפטר מתפקידו בשל הכישלון המודיעיני, מדובר בקצין זוטר בדרגת רב סרן ששימש כראש מדור חמאס בחטיבת המחקר באמ"ן, שאר הבכירים באמ"ן עדיין דבוקים לכיסאותיהם.

לפני כמה ימים הודלפה לאחד מערוצי הטלווייזיה המרכזיים בישראל הערכת מודיעין של אמ"ן שבה נאמר כי גם אם ישראל תכניע את חמאס בשדה הקרב, הוא ישרוד כארגון טרור וארגון גרילה.
ההערכה הזו הופיעה במסמך שהופץ בעקבות דיון שהתקיים בהשתתפות בכירים מאגף המודיעין, השב"כ והמטה לביטחון לאומי.

מי שחתום על הערכת המצב הזו הינו ראש חטיבת המחקר, תת-אלוף עמית סער, והוא התריע שברצועה "נשמרת תמיכה אותנטית" בחמאס למרות הפירוק המתמשך של יכולותיו הצבאיות. מאחר שכרגע אין חלופות או מהלך מעשי לארגן חלופה לארגון הטרור, "עזה תהפוך לאזור במשבר עמוק".

אינני יודע האם הערכת המודיעין הזו היא נכונה, ייתכן שכן,יש לי כמה ספקות בקשר לכמה סעיפים בה, אבל ברור שאף אחד בדרג המדיני אינו מתייחס ברצינות להערכות של אמ"ן לאור ליקוי המאורות הגדול והכישלון המודיעיני שהוביל לאירועי ה-7 באוקטובר, כך אומר גורם מדיני בכיר.

לא פחות חמורה היא העובדה שהמסמך הזה הודלף לתקשורת והצנזורה הצבאית במחדליה הרבים לא מצאה לנכון למנוע את פירסומו.

למדליפי המסמך היה חשוב יותר ליישם את האג'נדה הפוליטית שלהם מאשר לשמור על המורל הלאומי והמורל של הלוחמים במערכה ברצועת עזה.

הדחתם של כל ראשי מערכות המודיעין הישראלי שכשלו בהערכת המצב הלאומית עד ל-7 באוקטובר היא הכרחית וחייבת להיעשות כבר בתקופה הקרובה אחרי כיבוש אזור רפיח בדרום הרצועה.

אסור להמתין לתוצאות ועדת החקירה הממלכתית שבכלל עדיין לא קמה ולא ברור מתי היא  תקום.

הרמטכ"ל הרצי הלוי, שלרוע המזל גם כשל, חייב לבצע את ההדחות ולמנות קצינים חדשים לאחר התייעצות עם שר הביטחון וראש הממשלה.

המינויים החדשים יצטרכו להתחיל ביישום הלקחים הראשוניים מהכישלון ולעשות גם את השינויים המבניים הדרושים במערך המודיעין הנוכחי.

ראש הממשלה נתניהו כבר אישר לראש השב"כ רונן בר לבצע בקיץ הקרוב מינויים של בכירים בשב"כ, בהם גם ראש מרחב דרום שאחראי לרצועת עזה.

משבר האמון בין הדרג המדיני לבין צמרת המודיעין הוא ענק, הדרג המדיני מתקשה לקבל החלטות נכונות בהסתמך על הערכות מצב שייתכן שהן שגויות ובנויות על הקנוספציה הישנה.

מערכת המודיעין הישראלית זקוקה בהקדם האפשרי לדם חדש וחשיבה מחוץ לקופסה, בדרגי הביניים של אמ"ן קיימים קצינים מוכשרים ובעלי חשיבה מקורית שאפשר לקדם אותם.

אסור שראש אמ"ן החדש יהיה קצין שלא צמח במערכת המודיעין, אחד שלא דובר את השפה הערבית על בוריה ומכיר היטב את המנטליות והתרבות הערבית.

כל ראשי אמ"ן שהיו כאלה והובאו מבחוץ כמו אהרון חליווה, אביב כוכבי, תמיר היימן, עמוס ידלין ועוד כשלו בתפקידם ובהערכות המודיעין שלהם והם שהובילו לגיבוש הקונספציה המוטעית ש"חמאס מורתע".

זה לא מפריע לכמה מהם להופיע באולפני הטלוויזיה ולהשמיע את הגיגיהם כאילו שאינם קשורים למחדל המודיעיני המתמשך והם כביכול ברי סמכא בניתוח כוונות האויב.

שידוד המערכות המודיעיני כעת הוא הכרחי, אי אפשר עוד להמתין לאחר ארבעה חודשים שחלפו מאז תחילת המלחמה.

ייתכן שישראל תידרש גם למערכה גדולה ומסוכנת יותר בגבול הצפון, גם האפשרות למלחמה אזורית עדיין שרירה וקיימת, קשה להעריך לאן יתפתחו פני הדברים וישראל חייבת מערכת מודיעין חדשה ורעננה עם חשיבה מקורית ופתוחה לכל האפשרויות, מערכת מודיעין שעיקרון ה"איפכא מסתברא" זורם בעורקיה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי