ראש השב"כ רונן בר נגד נגע ההדלפות מהקבינט

ראש השב"כ רונן בר נהג נכון כאשר סירב למסור מידע רגיש לשרי הקבינט הביטחוני שעלול לסכן מקורות מידע וחיי אדם מחשש שהוא יודלף לתקשורת. תופעת ההדלפות מפורומים רגישים חצתה כל גבול במהלך המלחמה הנוכחית, היא מקיפה את הדרג המדיני והביטחוני ואת צה"ל ואויבי ישראל אינם צריכים להתאמץ הרבה כדי לדעת את כוונותיה של ישראל.

נגע ההדלפות לתקשורת מדיוני הקבינט הביטחוני הוא אחד התופעות החמורות ביותר של המלחמה הנוכחית והוא מהווה סכנה ביטחונית למדינת ישראל.

יחיא סינוואר וחסן נצראללה אינם צריכים להתאמץ הרבה כדי לדעת את תוכניותיה של ישראל במלחמה, את שיקולי הדרג המדיני והביטחוני, את נקודות התורפה של צה"ל ואת ההערכות המודיעיניות, הכל דולף כמו ברז מקולקל אל אמצעי התקשורת בפריים טיים, הצנזורה הצבאית כמעט ואיננה מתפקדת, למדליפים אין שום שמץ של אחריות לאומית ואויבי ישראל מקבלים את כל המידע הרגיש על מגש של כסף, דבר שעוזר להם מאוד בתכנון המערכה נגד ישראל.

כמי שקיבל לא מעט הדלפות בחייו כעיתונאי, אני יכול לקבוע בודאות כי ההדלפות מגיעות בדרך כלל מהדרג המדיני והביטחוני הגבוה ביותר מכל קצווי הקשת הפוליטית שמיוצגת בקבינט הביטחוני, הן אפילו לא נעשות בצורה מתחוכמת ולפעמים הן חלקיות ומעוותות כדי ליצור את הספין הפוליטי הדרוש למדליפים.

לכן, ראש השב"כ רונן בר נהג נכון בישיבת הקבינט המורחב בשבוע שעבר כאשר סירב לחלוק עם השרים מידע רגיש וספיציפי בגלל נגע ההדלפות החמור.

כמה מהשרים הפנו שאלה לראש השב"כ במהלך הדיון אך הוא סירב לענות עליה מחשש שהתשובה תחשוף פרטים מבצעיים ומודיעיניים שיודלפו אחר כך לתקשורת ויסכנו את מקורות המידע ואת חיילי צה"ל.

רונן בר לא הסתיר את חששותיו והסביר לשרים כי בצער רב הוא איננו יכול להתייחס למידע שעלול לסכן את ביטחון המדינה מחשש שהוא יודלף כפי שדלפו בעבר פרטים רגישים ביותר מדיוני הקבינט הביטחוני, כמה מהשרים זעמו על דבריו אבל היו גם כאלה שהבינו היטב את עמדתו.

ספק אם  עמדתו של ראש השב"כ תעצור את ההדלפות מהקבינט אך הוא עשה את המעשה הנכון ביותר בניסיון לעצור את שטף ההדלפות, הבעיה היא שהמדליפים הם חסרי אחריות ובושה ומוכנים לשרוף סודות כמוסים של ישראל כדי להשיג מטרות פוליטיות.

ראש המל"ל צחי הנגבי שיגר כבר בתחילת המלחמה, נוכח ההדלפות החמורות מהקבינט, מכתב דחוף לצנזור הצבאי הראשי, תא"ל קובי מנדלבליט, ודרש ממנו לאסור על פרסומים של פרט כלשהו מתוך דיוני קבינט המלחמה.

הנגבי הדגיש במכתבו ששטף הפרסומים מתוך דיוני הקבינט, שאושרו על ידי הצנזורה, גורמים נזק חמור, וודאי ומיידי לביטחון המדינה, ועליהם להיפסק מייד.

כמה ימים לפני מכתבו של צחי הנגבי אל הצנזור הצבאי הראשי  שרי הממשלה הוחתמו באופן חריג על מסמך "שומר סוד" לפי סעיף 35 לחוק יסוד הממשלה, זאת בעקבות הפירסום מתוך ישיבת הקבינט, לפיו ישראל הייתה קרובה לתקוף בלבנון בגלל זיהוי מוטעה של מתקפת כלי טיס של חזבאללה בצפון המדינה.

חברים בקבינט מאשימים גם את סביבת ראש הממשלה נתניהו בהדלפות מגמתיות מהקבינט או ב"תדרוכים" רגישים  לתקשורת, קרב ההאשמות הזה הינו מסוכן והוא מעודד את המשך ההדלפות.

גורמים מדינים בכירים אומרים כי בעקבות הדלפות מקבינט המלחמה, לשכת ראש הממשלה נתניהו מקדמת הצעת חוק לפיה כל מי שהשתתף בישיבת הקבינט יזומן על פי "הוראת ראש הממשלה" לבדיקות פוליגרף.

על פי נוסח החוק, שנמצא עדיין בשלב של דיונים פנימיים, הבדיקות יהיו קבועות בפרק זמן שיקבע על ידי נתניהו. גם היועמ"שית, ראשי מערכת הביטחון והפקידים יחויבו בבדיקות פוליגרף. נתניהו עצמו צפוי לקבל פטור מבדיקות הפוליגרף בשל העבודה שבגופו מושתל קוצב לב.

שרים רבים מתנגדים להצעת החוק הזו, גם מערכת המשפט מתנגדת וגם השב"כ, הצעת החוק מחייבת את שרי הקבינט הביטחוני לעבור בדיקה תקופתית במכונת אמת כדי לאתר את מקורות ההדלפות.

סביר להניח שהתקשורת תתקוף את הצעת החוק הזו אם היא תקודם עוד יותר לקראת אישור בגלל שהיא תרצה להמשיך ולהינות מההדלפות האלה.

באחרונה חשף יו"ר הכנסת אמיר אוחנה חשדות ספציפיים לגבי חבר כנסת שהדליף לכאורה חומר רגיש מדיוני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לאחד העיתונאים, אבל הדבר לא עצר את תופעת ההדלפות, היא נמשכת כאילו שום דבר לא קרה.

ההדלפות הרגישות לתקשורת מגיעות גם מצה"ל וחובה לשים להן קץ, שרים בקבינט טוענים כי מעקב אחרי החשודים בהדלפות לתקשורת מסכן את הדמוקרטיה אבל הטענה הזו היא מגוחכת, במיוחד בתקופת מלחמה, והיא נועדה להגן על המדליפים.

למרבה הצער אין בידי המערכת הביטחונית מספיק כלים לעצור את תופעת ההדלפות, התופעה הזו תימשך ותגרום נזק למדינת ישראל, לכן ראשי מערכת הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד חייבים לגלות זהירות יתר בדיווחים שהם מוסרים לפורומים ביטחוניים מורחבים,ראש הממשלה ושר הביטחון חייבים לגבות אותם באופן מלא, אין מה לצפות מאמצעי התקשורת לגלות אחריות לאומית בעת מלחמה, התחרות על הרייטינג ועל ה"בלעדיות" היא כנראה השיקול העיקרי שלה, והצנזורה הצבאית היא בכלל מקרה אבוד, במשך שנים רבות היא רופסת ואיננה מטפלת כראוי במי שמפר את כללי הצנזורה.

אויבי ישראל ימשיכו כנראה לקבל מידע רגיש חם היישר מהתנור.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי