תא"ל יוסי שריאל ממיט קלון על יחידה 8200

זהותו של מפקד יחידה 8200 נחשפה בגלל יחסי ציבור שעשה לספרו,השערוריה הזו באה בהמשך למחדל המודיעיני הגדול של היחידה ב-7 באוקטובר שהוא בין האחראים לו. תא"ל יוסי שריאל ממיט קלון על היחידה ומורשתה, הוא חייב לפרוש לאלתר ואם יסרב יש להדיחו.

יחידה 8200, יחידת איסוף המודיעין הגדולה ביותר בחיל המודיעין, הייתה מאז הקמתה יחידת מודיעין מפוארת ובעלת הישגים גדולים בתחום המודיעין שעדיין אי אפשר לספרם, היא הוקמה בשנת 1948 תחת שמות אחרים ואחרי מלחמת יום הכיפורים היא קיבלה את הכינוי "יחידה 8200".

כמי שגדל ביחידה ושירת בה קצין, הכרתי כמה ממפקדי היחידה וזכיתי גם להכיר,כקצין צעיר, את מפקד היחידה במלחמת יום הכיפורים תא"ל יואל בן פורת ז"ל, בשיחה של כשמונה שעות, במפגש אישי בבה"ד 15, הוא סיפר לי על הישגי היחידה לפני מלחמת יום הכיפורים עד לפרוץ המלחמה ב-6 באוקטובר, על  דרישתו מראש אמ"ן דאז אלי זעירא לאפשר לו להפעיל את האמצעים המיוחדים של היחידה כדי לאשר את החשדות שהיו לו בדבר התקפת הפתע שמתכננות מצרים וסוריה על ישראל ואת הסירוב המוחלט שקיבל בגלל הקונספציה של אלי זעירא.

גם על מחדלי מחלקת המחקר באמ"ן בראשות תא"ל אריה שלו שמעתי ממנו סיפורים מזעזעים.

על כל הכשלים של אמ"ן אפשר לקרוא בספרו של יואל בן פורת ז"ל הנקרא "נעילה", שפורסם אחרי המלחמה,הכל כתוב שם,הספר הזה חייב היה להיות ספר חובה לכל קצין בחיל המודיעין, אבל זה לא קרה, רבים מקציני המודיעין בשנים האחרונות אינם מכירים אפילו את השם יואל בן פורת.

אני מקווה מאוד שמפקד 8200 החדש יקבל את המלצתי וינחיל את הספר הזה כספר חובה לכל קצין ביחידה.

ואם בענייני ספרים עסקינן, נדהמתי לקרוא בסוף השבוע האחרון על חוסר המקצועיות של מפקד יחידה 8200 הנוכחי יוסי שריאל שלא נקט בכל אמצעי הזהירות הדרושים  וזהותו נחשפה על ידי עיתון ה"גארדיאן" הבריטי בעקבות יחסי ציבור, שהוא עשה לספרו הנקרא Human Machine Team,באתר "אמזון."

מבלי להיכנס להסבר הטכני כיצד נעשה הדבר אוכל רק לומר שדובר צה"ל מאשר את הדברים ומסר כי מדובר "בתקלה והנושא ייבדק".

ליוסי שריאל יש תרומה גדולה לביטחון ישראל, הוא נחשב למוחמה גדול בתחום הטכנולוגי ואף זכה בשנת 2018 בפרס  על תרומתו לביטחון המדינה, אבל הוא גם אחד האחראים הגדולים למחדל  ה-7 באוקטובר, המחדל המודיעיני הגדול ביותר מאז הקמת המדינה, הוא היה צריך להניח את המפתחות יום לאחר פרוץ המלחמה ולא להיאחז בקרנות המזבח ולהישאר בכסאו עד עצם היום הזה.

מאז פרוץ המלחמה הוא עסק במשך כמה שבועות בתחקיר פנימי שהוא יזם על המחדלים של 8200 שהביאו לאסון ב-7 באוקטובר, את האישור לעריכת התחקיר הפנימי נתנו ראש אמ"ן האלוף אהרון חליווה והרמטכ"ל הרצי הלוי שלשניהם יש חלק נכבד בכישלון המודיעיני והמבצעי ב-7 באוקטובר.

גורמים מדיניים בכירים מתחו ביקורת קשה על האישור לקיים את התחקיר הזה ועל העובדה שמפקד יחידה 8200 מצא לנכון לגנוז אותו ואומרים כי זה איננו תפקידו, לדבריהם, מלכתחילה אסור היה ליוסי שריאל לעשות את התחקיר הזה ועוד יותר חמורה עובדת הדלפתו לתקשורת.

גורם בכיר לשעבר ביחידה 8200 אומר כי נראה שההדלפה על דבר התחקיר נועדה לנסות ו"לאזן" את הכישלון הגדול של יחידה 8200, בדעת הקהל הישראלית ולקראת הקמת ועדת החקירה הממלכתית.

על פי גורמים המעורים בפרשת ספרו של יוסי שריאל, מדובר בפרשה "מסריחה" מבחינה אתית ומקצועית.

לדבריהם,ישנם חשדות לכאורה כי הוא פירסם את ספרו באתר אמזון בהיותו קצין מודיעין וגם ניהל פורום פומבי בעניין, כולל מספר טלפון שלו,כאמור הנושא נמצא כעת בבדיקה על ידי הגורמים המוסמכים.

האם הוא תכנן לעשות אקזיט לאחר סיום תפקידו ולמצב את עצמו כמועמד מוביל לחברות הייטק או חברות ביטחוניות כפי שעשו קצינים רבים לשעבר  מהיחידה?

גורמים ביחידה 8200  אומרים כי תא"ל יוסי שריאל חייב לפרוש באופן מיידי מתפקידו, בכל יום שהוא ממשיך לשבת על כסאו הוא ממיט חרפה וקלון על יחידה 8200 ועל המורשת המפוארת שלה,על אותם אלפי קצינים וחיילים שעושים עבודה מקצועית ונאמנה למען ביטחון ישראל.

גם כך ייקח לה עוד כמה שנים טובות להשתקם מהמחדל הגדול שלו אחראי תא"ל יוסי שריאל בתוקף היותו מפקד היחידה, כמובן שיש עוד אחרים ביחידה האחראים למחדל.

גורמים הבקיאים בתמונת המחדל של יחידה 8200 אומרים כי "אין שום מחילה וכפרה למחדל של צמרת היחידה" וכי המחדל הזה שהגיע לשיאו ב-7 באוקטובר מוחק באבחה אחת את כל ההישגים של היחידה מאז הקמתה, שיקומה של היחידה ייקח כמה שנים אבל הוא צריך להתחיל כבר עתה עוד לפני שקמה ועדת החקירה הממלכתית.

מפקד יחידה 8200 חייב להתפטר לאלתר ואם הוא מסרב או גורר רגליים יש להדיחו מייד.

האחריות הזו להוליך אותו הבייתה מוטלת על ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גלנט, לא ניתן לסמוך בעניין הזה על שיקול הדעת של הרמטכ"ל הרצי הלוי ושל ראש אמ"ן אהרון חליווה.

הגיע העת להתחיל את תהליך השיקום בצה"ל ללא דיחוי.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי