האם זו העת לשינויים בצמרת השב"כ?

ראש השב"כ רונן בר החליט על סבב מינויים בצמרת השב"כ וגורמים פוליטיים וביטחוניים מותחים ביקורת כי העיתוי איננו מתאים. ראש הממשלה נתניהו אישר את סבב המינויים אך הוא יכול גם להקפיאו, הכל עדיין פתוח.

ראש השב"כ רונן בר עובד מסביב לשעון מאז ה-6 באוקטובר וארגונו מביא מידע חשוב לכוחות צה"ל במלחמה ברצועת עזה, על זה אין כמעט ויכוח וגם גורמים בכירים בצה"ל מציינים כי השב"כ מתאושש מהמחדלים בארגון שהביאו בין היתר לאירועי ה-7 באוקטובר.

כמובן שהשב"כ אינו נושא לבדו באחריות למחדל המודיעיני ובטח לא למחדל המבצעי הגדול של צה"ל על קו הגבול עם רצועת עזה.

מבחינה מודיעינית,האחריות הגדולה יותר מוטלת על ראש אמ"ן האלוף אהרון חליווה וראש חטיבת המחקר באמ"ן, הם האחראים הראשיים על הערכת המצב הלאומית ומתן ההתראה לדרג המדיני.

בכל מקרה רונן בר קיבל על עצמו את האחריות לכישלון הארגון שהוא עומד בראשו.

רונן בר חש ב-6 באוקטובר כי חמאס "מבשל" הפתעה לישראל מרצועת עזה, הוא מיהר למטה השב"כ לבדוק את החומר המודיעיני ואף שיגר את צוות "טקילה" המבצעי לגבול רצועת עזה, אבל הייתה לו טעות בשיקול הדעת, הוא לא התקשר לראש הממשלה נתניהו, שהינו הממונה הישיר עליו, ואפילו לא למזכירו הצבאי האלוף אבי גיל, כדי לעדכן אותם בהתפתחויות, אילו היה עושה זאת ייתכן שהדברים היו נראים אחרת לגמרי בבוקר ה-7 באוקטובר.

אולם כעת יש גורמים פוליטיים בכירים, וגם גורמים בתוך מערכת הביטחון עצמה, שמנסים לבחוש בנעשה בצמרת השב"כ ומותחים ביקורת על ראש השב"כ רונן בר על החלטתו השבוע על סבב מינויים  בכירים מצומצם בצמרת הארגון,  לדבריהם, אין זה הזמן בעיצומה של המלחמה לעשות מינויים כאלה ושאלים מה היה כל כך דחוף לעשות כעת את המינויים במקום לחכות לסוף המלחמה?

האמת היא שהמינויים החדשים יכנסו לתוקף בקיץ הקרוב, אבל המלחמה בהחלט יכולה להתארך הרבה מעבר לזה.

סבב המינויים כולל את ראש אגף חקירות, ראש אגף טכנולוגיה וראש מרחב דרום, ראשי אגפים בשב"כ הם מקבילים במעמדם לאלופים בצה"ל.

ראש מרחב דרום בשב"כ הוא האחראי על רצועת עזה ויש לשער כי גם לו היה חלק גדול במחדל המודיעיני שהוביל לאירועי ה-7 באוקטובר.

תגובת שב"כ

מדוברות שב"כ נמסרה התגובה הבאה:

"מינוי מנהלים בשירות נעשה בתהליך מתוכנן וסדור ובהתאם לקדנציות שאורכן נקבע מראש.

במסגרת זו ממונים מנהלים לתפקידי הניהול הבכירים, התפקידים אותם מילאו עד לאותה עת נפתחים לאיוש, וכך הלאה עד לדרגי הניהול הראשוניים, זאת במסגרת היערכות השירות לשנת מלחמה.

המנהלים אשר מסיימים את תפקידם מסיימים שירות ארוך, מקצועי ומשמעותי.

בהתאם, אישר ראש הממשלה, בימים האחרונים, את המלצתו של ראש השירות למנות מספר ראשי אגפים.

סבב מינויים זה מאפשר התנעה של תהליכי כוח אדם ארגוניים אשר הינם חלק מניהול סדור ורציף של הארגון ובכך מוביל לדינמיקה של התחדשות ארגונית גם בשנה זו.

כאמור, מדובר בחלק מתכנון רב שנתי, שמימושו נדרש לשימור תהליכי כוח האדם בכל השירות, ולרציפותו הניהולית והתפקודית."

על פי ההערכות במערכת הביטחון, ראש השב"כ רונן בר מתכוון להתפטר מתפקידו אחרי המלחמה, ראש השב"כ לשעבר יעקוב פרי סיפר בשבוע שעבר כי שמע על כך מפי עובדים בארגון.

רונן בר לא יוכל להישאר בתפקיד אחרי הכישלון המודיעיני הגדול של הארגון, בדיוק כפי שכרמי גילון שהיה ראש השב"כ התפטר מתפקידו בפברואר 1996 בעקבות המחדל המודיעיני והאבטחתי של רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

האם לא היה ראוי שראש השב"כ החדש הוא זה שיעשה את סבב המינויים החדש, הרי מדובר בצמרת הארגון שהוא יצטרך לעבוד עמה?

בניגוד לפייק ניוז שמופץ על ידי גורמים אינטרסנטים ברשתות החברתיות, ראש מרחב דרום אינו מודח מתפקידו וגם אינו מקודם.

למרות שראש הממשלה נתניהו אישר את המהלך, ישנם גורמים פוליטיים ואחרים במערכת הביטחון שרואים בכך טעם לפגם, אבל נראה שלרונן בר לא הייתה שום כוונה זדונית בסבב המינויים שאושר על ידי נתניהו, מדובר בבכירים בשב"כ שמשרתים עשרות שנים בארגון ולסבב המינויים החדש יש השלכה על כל המינויים מצמרת הפירמידה הפיקודית ועד למטה.

אסור לשכוח שראש הממשלה נתניהו הוא הפוסק האחרון וניתן להשפיע עליו, הוא עדיין יכול לשנות את דעתו  ולהקפיא את המהלך שהוא אישר, הוא כבר הקפיא או דחה מינויים בעבר מסיבות פוליטיות ואחרות. אם זה יקרה, אף אחד לא יפול  מהכיסא.

בינתיים,  השב"כ עסוק מעל הראש במלחמה ברצועת עזה ובמצוד אחרי רבי המחבלים יחיא סינוואר ומוחמד דף, אני מקווה מאוד שרונן בר יצליח להביא לנו בקרוב מאוד את ראשיהם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי