הטעות של הרמטכ"ל הרצי הלוי

הרמטכ"ל טעה כשלא עדכן את הדרג המדיני בכוונתו להקים צוותים לתחקור מבצעי על האירועים שהובילו להתקפה ב-7 באוקטובר. לשרי הקבינט יש זכות מלאה להקשות בשאלות על הרמטכ"ל אך הכל חייב להיעשות באופן מכובד.

שר הביטחון יואב גלנט הופתע כשגילה זמן קצר  בלבד לפני כינוס הקבינט הביטחוני בסוף השבוע שעבר, שהרמטכ"ל הרצי הלוי מינה כמה צוותים חיצוניים כדי שיעשו תחקירים מבצעיים על האירועים שהובילו לפרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר.

הרמטכ"ל הרצי הלוי נהג בפזיזות,מינוי הצוותים לתחקור כדי להפיק לקחים מבצעיים ולשפר את תפקוד צה"ל הוא נוהל מקובל בצה"ל אבל הוא הפגין חוסר רגישות כלפי המציאות הפוליטית והביטחונית שבה הוא מצוי כמי שיש לו חלק ואחריות על המחדל הגדול של ה-7 באוקטובר.

מן הראוי היה שהרמטכ"ל יעדכן מראש את שר הביטחון יואב גלנט ואת הקבינט הביטחוני על כוונתו למנות צוותים חיצוניים לתחקור ולהסביר להם את המטרה, להערכתי, אף אחד לא היה מונע זאת ממנו.

הטעות הנוספת שעשה הרמטכ"ל היה מינויו של שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר שאול מופז לבצע את אחד התחקירים, לשאול מופז יש את כל הכישורים המקצועיים הדרושים לערוך תחקיר שכזה אבל הוא היה גם דמות פוליטית שהסתכסכה קשות עם ראש הממשלה נתניהו ועזבה את הפוליטיקה, מינויו נתפס אצל נתניהו ושרי הליכוד כהתגרות והתרסה ואולי אף חשש שהוא ינסה לסגור חשבון עם ראש הממשלה דרך התחקיר שהוא יעשה.

הרמטכ"ל יכול היה למצוא דמות ביטחונית אחרת שתבצע את התחקיר שלא הייתה לה מעורבות פוליטית.

נראה שהרמטכ"ל הרצי הלוי חשש מהתגובה של שרי הקבינט ולכן לא עדכן אותם מראש, הוא חשש שהוא יהיה נתון להתקפה פוליטית על החלטה מקצועית שהוא עומד לקבל ואכן זה מה שקרה, ללמדך שאין סודות במדינת ישראל, הכול דולף ולכן כדאי תמיד לומר את האמת בזמן ולא לנסות ולהסתיר.

הרמטכ"ל אינו חייב לקבל אישור מהדרג המדיני למנות את הצוותים לתחקור והפקת הלקחים המבצעיים, על פי גורמים ביטחוניים בכירים גם אין לו כוונה לשנות את החלטתו, אבל במקרה הזה הוא היה צריך להיות גם חכם ולא רק צודק.

הוא גם היה צריך למנות את צוותי התחקור האלה בתחילת המלחמה ולא להמתין 3 חודשים.

זכותם וגם חובתם של שרי הקבינט לבקש הבהרות מהרמטכ"ל ולשאול אותו שאלות קשות, אולם הסגנון צריך להיות מכובד וראש הממשלה העומד בראש הקבינט הביטחוני ומנהל את הדיונים חייב להקפיד על כך.

ההתקפה על הרמטכ"ל בישיבת הקבינט הביטחוני היא רעה לישראל ופוגעת בחוסן הלאומי, אויבי ישראל מחככים ידיהם בהנאה ומקווים שלא יעבור עוד זמן רב והאחדות הלאומית של ישראל תתפורר ורוח הפירוד והפלגנות תתפשט מחדש במוסדות השלטון והצבא ותחלחל לחברה הישראלית ותחליש אותה שוב.

למרות המחדל הצבאי הגדול שהביא לאירועי ה-7 באוקטובר, הרמטכ"ל הרצי הלוי מנהל היטב את המלחמה בזירה הדרומית ובגבול הצפון, יש לו גיבוי מלא משר הביטחון גלנט ומהשרים בני גנץ וגדי אייזנקוט, מדובר בקצין מקצועי ואמיץ שכל שירותו  תרם רבות למדינת ישראל ולביטחונה, סביר להניח שהוא יתפטר מתפקידו בסוף המלחמה לאחר שכבר בתחילתה נטל אחריות אישית מלאה למחדלים הצבאיים.

ראש הממשלה נתניהו לא רצה בו כרמטכ"ל, אך שר הביטחון דאז בני גנץ הצליח להביא למינויו  לתפקיד לפני הבחירות.

התחקירים המבצעיים לא יפגעו בעבודת וועדת החקירה הממלכתית שאמורה לקום בסוף המלחמה, הממשלה חייבת לשמור על אחדותה בתקופת המלחמה כדי להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והמדיניים החשובים שבפניהם היא ניצבת, אחדותה תורמת לאחדות הלאומית המחזקת את הלוחמים בשדה הקרב.

על פי גורמים בכירים בליכוד ראש הממשלה נתניהו לא ויתר על כוונתו למנות את האלוף איל זמיר, סגן הרמטכ"ל לשעבר, לתפקיד הרמטכ"ל, נראה שהוא יוכל לעשות זאת במהלך שנת 2024 כשתסתיים המלחמה, הרמטכ"ל הרצי הלוי ייפרוש כנראה מתפקידו ולא יאחוז בקרנות המזבח.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי