מדוע ראש השב"כ לא התקשר לנתניהו?

ראש השב"כ רונן בר חשד ב-6 באוקטובר כי ארגון חמאס מתכנן התקפה בשטח ישראל אך טעה בשיקול הדעת שלו כשלא עדכן את ראש הממשלה שהינו הממונה הישיר שלו. ראש השב"כ הבא חייב בעל ניסיון רב בהפעלת סוכנים ובעל כושר מנהיגות שיכול להעלות את הארגון שוב על דרך המלך.

ראש הממשלה נתניהו ביקר בשבוע שעבר במטה השב"כ וקיים הערכת מצב ביחד עם ראש השב"כ רונן בר ועם בכירים נוספים בארגון.

בקטע שהופץ לאמצעי התקשורת ובו נראה ונשמע ראש השב"כ רונן בר הוא הפגין ביטחון עצמי והבטיח כי "השילוב של הטכנלוגיה ורגליים על הקרקע נותן לנו עליונות מודיעינית שתאפשר לנו להשיג את שתי המשימות, גם לאפשר את התנאים להחזיר את החטופים וגם למוטט את חמאס".

גם שפת הגוף שלו ושל ראש הממשלה נתניהו שישב לידו לא הקרינה ריחוק וקרירות ביניהם, נראה כי השניים שומרים על יחסי עבודה תקינים, לשב"כ יש הישגים חשובים מאז פרוץ המלחמה ברצועה בכל הקשור לחיסול כמחצית מהצמרת הצבאית של חמאס, החזרת גופותיהם של החטופים מתוך רצועת עזה, מתן מודיעין טקטי מדוייק בצמוד ללוחמים בשטח ועוד.

הדרג המדיני והצמרת הצבאית ממתינים עדיין ל"ידיעת הזהב" שאמור להביא השב"כ על המיקום המדוייק של הצמרת הצבאית של חמאס: יחיא סינוואר, מוחמד דף ומרוואן עיסא כדי שניתן יהיה לחסל אותם, זה כנראה רק עניין של זמן.

ההערכה בשב"כ היא שראש השב"כ רונן בר יתפטר מתפקידו בתום המלחמה, הוא היה בין הראשונים לקחת בפומבי אחריות אישית על המחדל המודיעיני שקדם ל-7 באוקטובר, מבין כל חברי הצמרת הביטחונית היה זה דווקא רונן בר שחשד כי מתבשל משהו מסריח מאוד נגד ישראל מרצועת עזה, בעוד ראש אמ"ן אהרון חליווה מבלה במלון באילת ולא ניתן להשיגו בטלפון, הזעיק רונן בר את עצמו מיד למטה הארגון כדי לבדוק אישית את החומר המודיעיני ואף שיגר באותו הלילה את הצוות המבצעי של השב"כ הנקרא "טקילה" לדרום הארץ.

אולם, השאלה הגדולה היא מדוע הוא לא דיווח לראש הממשלה נתניהו על חששותיו? מדוע הוא לא התקשר למזכירו הצבאי אבי גיל כפי שמתחייב?

הרי ראש הממשלה הוא הממונה הישיר עליו, הוא איננו כפוף לרמטכ"ל, אילו עשה זאת סביר מאוד להניח שהדברים בשטח היו נראים אחרת.

על פי גורמים ביטחוניים, ככל הנראה ראש השב"כ רונן בר שגה בשיקול הדעת שלו, הוא כנראה זרם עם צמרת צה"ל שהחליטה לקיים התייעצות נוספת בשעה שמונה בבוקר של ה-7 באוקטובר, דבר שהיה מאוחר מדי, ההתקפה של חמאס על ישובי עוטף עזה התחילה בשש וחצי בבוקר.

היתה זאת טעות גורלית.

רונן בר מונה לתפקיד ראש השב"כ בשנת 2021 על ידי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הוא נחשב לאחד מאנשי המבצעים הבולטים ביותר של השב"כ בשנים האחרונות, אולם, עוד לפני מינויו לתפקיד נמתחה עליו ביקורת מתוך השב"כ כי הוא איננו ערביסט ולא עסק בעולמות התוכן הקשורים לחקר המודיעין והפעלת מקורות בשטח-אחד מהתחומים המרכזיים שבהם עוסקים רכזי השב"כ.

ועדת החקירה שאמורה לקום בתום המלחמה תצטרך לבדוק את המחדל המודיעיני בשב"כ, היכן היו ראש מרחב דרום של השב"כ , ראש אגף המחקר ורכזי השב"כ שהפעילו מקורות ברצועת עזה?

כיצד לא היה לשב"כ שום מקור שיתריע על ההתקפה המתוכננת? האם השב"כ נכשל בהפעלת סוכנים ושם את הדגש על השגת מודיעין טכנולוגי, דבר שאיפשר לחמאס להוליך אותו שולל כפי שהטעה את מערך האיסוף והמחקר של אמ"ן?

ראש השב"כ הבא חייב להיות אדם שיש לו ניסיון רב בהפעלת סוכנים ובעל כושר מנהיגות וכריזמה שיכול לעשות במהירות בדק בית יסודי בארגון ולנער אותו כדי שיעלה על דרך חדשה.

לשב"כ יש אפשרות כעת לנצל את המלחמה ואת השהות הפיזית בתוך רצועת עזה להעמיק את האחיזה המודיעינית שלו ברצועה ולגייס עשרות מקורות, כל המבין בעבודת המודיעין יכול להפליג בדימיונו מה ניתן לעשות.

אני שומע ממקורותיי שהשב"כ כבר הפיק לקחים ראשונים מהמחדל הגדול והדבר בא לידי ביטוי במהלך הלחימה בשטח, עם זאת שידוד המערכות בארגון אחרי המלחמה הוא בלתי נמנע.

לשב"כ ולרונן בר יש תרומה גדולה לביטחון ישראל, אבל הארגון חייב לעבור טלטלה רצינית כדי לעלות שוב על דרך המלך.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי