הכל רקוב בצמרת המודיעין הישראלי

מלחמת ההכפשות במערכת המודיעין הישראלית מתגברת בסיוע של גורמים בכירים באמצעי התקשורת. ההדלפות המגמתיות חושפות את עוצמת הריקבון בצמרת המודיעין הישראלית, צריך להתחיל ולנקות את האורוות כבר עכשיו במקביל למלחמה ברצועת עזה.

ועדת החקירה על הכישלון הגדול של צה"ל במלחמה נגד חמאס ב-7 באוקטובר עדיין לא קמה, ככל שיתקרב מועד הקמתה כך תגבר מלחמת ההכפשות והלכלוכים המגמתית של גורמים אינטרסנטים, באמצעות שופרות שונים בתקשורת הישראלית, כדי לנסות ולהשפיע על מסקנותיה והמלצותיה.

כמה בכירים בצמרת המודיעין הישראלי בהווה ובעבר מתחילים כבר בכסת"ח ומנסים לסדר לעצמם הגנה, באמצעות הדלפות מגמתיות לאמצעי התקשורת על ידי שופרות שנאמנים להם, ומכפישים את עמיתיהם.

ערוץ כאן 11 פירסם בסוף השבוע שעבר התבטאות של ראש אמ"ן לשעבר האלוף תמיר היימן שהתייחס לראש אמ"ן הנוכחי אהרון חליווה שבה נאמר:

"ממש לא המלצתי על אהרון חליווה, לא שאלו אותי-אם היו שואלים אותי הייתי מתנגד למינויו."

תמיר היימן סירב להגיב לדברים.

גורמים באמ"ן טוענים כי הביקורת החריפה הזו על אהרון חליווה היא פשוט עניין של צביעות שהרי תמיר היימן היה חלק מהקונספציה של צמרת אמ"ן כי "חמאס מורתע".

זאת ועוד, על פי גורמים במערכת הביטחון, ראש אמ"ן לשעבר תמיר היימן הוא חבר ב"צוות החשיבה האסטרטגית" שהקים לעצמו שר הביטחון גלנט שמסייע לו בזמן המלחמה.

כולם הפכו לחכמים אחרי ההפתעה והכישלון הגדול שהביאו למלחמה ומתיימרים להבין את ארגון חמאס ומהלכיו ומתנערים מאחריותם, חלק מהם נעלם לחלוטין, הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי שהיה גם ראש אמ"ן ירד למחתרת  מאז תחילת המלחמה, כמה מחברי "צוות החשיבה" הזה של שר הביטחון גלנט אף מופיעים ללא שום בושה בערוצי התקשורת המרכזיים בישראל ובחשיבות עצמית רבה מנתחים את מהלכי המלחמה כאילו הם בקיאים בהכרה של האויב החמאסי, חלקם אפילו לא דובר את השפה הערבית.

גורמים בכירים באמ"ן מעריכים כי ראש אמ"ן אהרון חליווה יתפטר מתפקידו בתום המלחמה, הוא כבר הודה פומבית בכישלונו האישי והמודיעיני, אבל יש גורמים שממשיכים לדרוך עליו בתקשורת כדי לנקות את עצמם מהאחריות לכישלון.

יש גם פרשנים בכירים בתקשורת הישראלית, שכנראה ניזונו מההדלפות שלהם במשך השנים, שמחזירים להם כעת את "החוב" ומפיצים את הספינים המגמתיים שלהם.

צמרת המודיעין הישראלי רקובה כבר זמן רב, מבקר המדינה התריע על חלק מהליקויים כבר בשנת 2007 ואחר כך בשנת 2016, אבל אף אחד לא התייחס לכך ברצינות הדרושה.

הבדיקה לגבי השאלה מי אחראי למחדל "השבת השחורה" תהייה ארוכה מאוד ומתישה, היא חייבת להיות חסרת פניות שתקיים חקירה מעמיקה שנים לאחור מאז שנת 2007 שבה השתלט חמאס על רצועת עזה ועד היום, בדגש על האירועים משנת 2011 שבמהלכה שוחרר יחיא סינוואר ב"עסקת שליט" ותפס את השלטון ברצועה.

החקירה צריכה לאתר את הנקודה שבה התגבשה הקונספציה ואת תהליך ההתקבעות שלה בצמרת המודיעין הישראלי, היא צריכה לגלות כיצד פשה הריקבון הזה במערכות המחקר והאיסוף ומה היה גם חלקו של הדרג המדיני באימוץ הקונספציה הזו.

מדינת ישראל מתבססת בשעת חירום על צבא המילואים שלה, לשם כך היא זקוקה למערכת מודיעין אמינה ומקצועית שתספק לה התראה בזמן על כוונות האויבים בכל החזיתות כדי שתוכל לגייס בזמן את חיילי המילואים ולהיערך בהתאם.

לכן, הגיעה העת לנקות את האורוות בצמרת המודיעין הישראלי כבר עכשיו, כולל בשב"כ, בלי למצמץ, כל מי שהיה שותף לכישלון ב-7 באוקטובר, במישרין או בעקיפין, חייב ללכת הבייתה בתום הקרבות בשטח.

הניתוח בבשר החי צריך להיות עמוק וחסר פשרות, החל מראש אמ"ן דרך ראש אגף המחקר באמ"ן וקציניו האחראים על הנושא הפלסטיני, מפקדי יחידה 8200 ו-504, קמ"ן פיקוד דרום וקמ"ן אוגדת עזה, האחראים על התצפיתניות בגבול הרצועה ועוד, הרשימה היא ארוכה.

תהליך השיקום של אמ"ן הוא תהליך ארוך מאוד, הוא צריך לכלול ניעור רציני של כל מערך המחקר והאיסוף והנחלת כללים חדשים ומגמות חדשות בניתוח והערכה, בדגש על חיזוק האיסוף ממקורות אנושיים ( יומינט) וידיעה מעמיקה של השפה הערבית והכרת האיסלאם והמנטליות המזרח תיכונית.

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי אינם יכולים להוביל את התהליך הזה, הם חלק מהכישלון הגדול, סביר להניח שהרמטכ"ל שהודה בכישלונו יתפטר גם הוא בתום המלחמה, להערכתי, שר הביטחון יואב גלנט יאחז בקרנות המזבח ויסרב ללכת הבייתה, אבל בהחלט אפשרי שהציבור יוליך אותו הבייתה אם יוקדמו הבחירות.

צמרת אמ"ן זקוקה להתחדשות ורענון, ישראל איננה יכולה להמשיך עם צמרת מודיעינית רקובה שכשלה בעת המבחן, אבל היא גם צריכה למצוא את הדמויות המתאימות בדרג המדיני שיכולות להוביל את השינוי הזה.

אסור שתהליך התיקון ייעשה רק באמצעות גורמים מתוך המערכת, הוא מחייב חשיבה מחוץ לקופסא ויש לשתף בו גם גורמים  חיצוניים, כל מי שחושב שהוא יכול לסייע בכך חייב לקום וליזום, התהליך חייב להתחיל כבר עכשיו.

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי