חמאס משקם את יכולותיו בצפון רצועת עזה

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מביעים חשש משחיקה בהישגים של צה"ל ואומרים כי חמאס החל לשקם את יכולותיו בצפון הרצועה. חשוב מאוד שצה"ל יקים שלטון צבאי זמני עד שהדרג המדיני יחליט על אופי השלטון החדש שיחליף את חמאס, אסור להשאיר וואקום בשטח.

גורמי הביטחון בישראל מאתרים מאמצים גלויים של חמאס להחזיר לעצמו את השליטה האזרחית בצפון רצועת עזה.

מאות פעילים של חמאס בלבוש אזרחי וגם אנשי משטרה לבושים במדים מסתובבים בשטח בעיר עזה ובמחנה הפליטים ג'באליה , משליטים סדר ברחובות ובשווקים וגם מחלקים את הסיוע ההומניטארי שנכנס לרצועה ממצרים.

ברגע שהמשאיות  העמוסות במזון חוצות את מעבר רפיח ונכנסות לתחומי הרצועה, מייד משתלטים עליהן מחבלים חמושים של חמאס ומחרימים את הסחורות.

החמאס הוא שמחלק את הסיוע ההומניטארי אחרי שלקח לעצמו את חלקו, חלק נוסף הוא מוכר בשווקים ובכך מכניס כסף להתעצמות הצבאית שלו, ישראל בעצם מסייעת לחמאס להחזיק מעמד במלחמה מולה.

צה"ל לא טיפל כלל בתשתית האזרחית של חמאס בצפון הרצועה, הוא הרס כמה מבנים של סמלי שלטון, כמו בניין הפרלמנט, אבל לא טיפל בתשתית האזרחית האנושית שמפעילה את משרדי הממשלה, העיריות  והמשטרה של חמאס.

הצבא גם לא הקים ממשל צבאי שינהל את החיים האזרחיים של כ-200 אלף העזתים ששוהים כעת בצפון הרצועה,זאת בהיעדר החלטה של הדרג המדיני לגבי אופי השלטון שיהיה ברצועה ביום שאחרי המלחמה.

המשמעות של הדברים הינה ברורה, תחילת שחיקה בהישגים של צה"ל. חמאס מחזק את אחיזתו האזרחית בצפון הרצועה שלאחריה גם יגיע שיקום התשתיות הצבאיות שנהרסו אם צה"ל לא יחזור לפעול בשטח.

על פי גורמים ברצועת עזה, ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר ממשיכה לנהל מהבונקר שבו היא מסתתרת גם את המערכת האזרחית של חמאס, כזכור,יחיא סינוואר הוא גם המנהיג הפוליטי של רצועת עזה בנוסף להיותו ראש הזרוע הצבאית של הארגון, הוא מזהה את נקודות התורפה של צה"ל וממלא את הוואקום בנוכחות של חמאס.

ישראל לא פעלה עד כה להקים אלטרנטיבה שלטונית על פני הקרקע להנהגה של חמאס המסתתרת מתחת לפני הקרקע.

הצעד המיידי שישראל צריכה לעשות הוא למנוע את החלל השלטוני, היא צריכה לעצור או לחסל את פעילי המערכת האזרחית של חמאס בצפון הרצועה ולהקים ממשל צבאי זמני עד שהדרג המדיני יחליט סופית  מהו השלטון האלטרנטיבי לשלטון חמאס ברצועה.

צעד נוסף שמחייב פעולה בתיאום עם ארה"ב והקהילה הבינלאומית הוא מציאת דרכים בהקדם  למנוע מחמאס מלהשתלט על משאיות הסיוע ההומניטארי וחלוקתו לאזרחים, הסיוע הזה מחזק את אורך הנשימה של חמאס שמחרים כמויות גדולות של הסיוע עבור אלפי לוחמיו המסתתרים במנהרות וגם את כוחו השלטוני,התושבים עדיין תלויים בחמאס למרות היחלשותו מבחינה צבאית.

אפילו להצהרת כוונות של הדרג המדיני על כך שהוא שוקל להקים ממשל צבאי זמני בצפון הרצועה עשוייה להיות לה השפעה חיובית על השטח ותקרין מסר לתושבים כי ישראל נחרצת בכוונותיה למוטט את שלטון חמאס ולהחליפו בשלטון אחר.

ממשל צבאי זמני עדיף לישראל על שליטה של חמאס, הוא יכול בינתיים לשלוט עד להחלטה סופית בעניין, בסופו של דבר אסור לישראל לשלוט על יותר משני מיליון פלסטינים ברצועה, להיות אחראית על שיקומה מנזקי המלחמה ולדאוג לצרכי האוכלוסיה.

היא צריכה לשקם את ישובי עוטף עזה, לדאוג לתושביהם גם לדאוג לכמאה אלף תושבי הצפון שנאלצו לעזוב את בתיהם, זוהי העדיפות האמיתית של ישראל.

השלטון ברצועת עזה חייב להיות שלטון פלסטיני, אין לשלול את האפשרות להחזיר את הרש"פ כדי לשלוט ברצועה אחרי שתעבור רפרורמות מקיפות בתחום הלוחמה נגד הטרור, הפסקת תשלום משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם והפסקת ההסתה במערכת החינוך ובאמצעי התקשורת.

גורמי ביטחון בכירים אומרים כי צה"ל יגביר את היקף הפעילות הצבאית בצפון הרצועה בעקבות הנסיונות של חמאס לשקם את יכולותיו הצבאיות באזור, צה"ל צפוי לבצע פשיטות חטיבתיות נרחבות על יעדים ממוקדים.

לפי ההערכה בצה"ל, בצפון הרצועה נותרו כ-2000 מחבלים של חמאס, אולם עדיין אין שום תוכנית מעשית לטפל בתשתית האזרחית של חמאס.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי