עסקת כניעה מסוכנת לביטחון ישראל

מתווה העסקה המוצע לשחרור החטופים שגובש על ידי קטאר ומצרים הוא מסוכן מאוד לישראל ומהוה כניעה לחמאס. ישראל צריכה להתנער ממנו ולהגביר את הלחץ על חמאס ברצועת עזה, רק כך היא תשיג הישגים בכל הקשור לשחרור החטופים.

ממשל ביידן מפעיל לחץ כבד על ישראל לצאת לעסקה החדשה של שחרור החטופים על פי המתווה המצרי-קטארי גם אם היא כוללת שחרור אלפי מחבלים מהכלא הישראלי.

שר החוץ טוני בלינקן יגיע לישראל בסוף השבוע כדי להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לאשר את העסקה.

חמאס פירסם  ב-19 בינואר הודעה המתייחסת למתווה העסקה לשחרור החטופים האומרת כי "על ישראל לחדול מהתקיפות ולסגת מרצועת עזה" אך השאיר פתח להמשך המשא ומתן.

נראה כי הדרג המדיני בישראל נכנע שלוש פעמים, םעם אחת ללחץ של משפחות החטופים, בפעם השניה לחמאס ובפעם השלישית לממשל ביידן שרוצה שקט במזרח התיכון בשנת הבחירות לנשיאות בארה"ב.

הרושם המתקבל הוא שהשיקולים הביטחוניים נעלמו כלא היו, מדובר בעסקה מסוכנת ביותר לביטחון ישראל.

כיצד שחרור אלפי מחבלים מהכלא הישראלי, בהם 400 רוצחים תורם לביטחון ישראל ומהווה "ניצחון מוחלט" על חמאס?

למשל,שחרור המחבל עבדאללה ברגותי שהורשע ברצח 66 ישראלים ופציעת 500 נוספים ונדון לעונש של 67 מאסרי עולם, או המחבל אברהים חאמד שהורשע ברצח 46 ישראלים ופציעת עשרות נוספים ונדון גם הוא לעשרות מאסרי עולם וכמובן שחרור מרוואן ברגותי,אדריכל הטרור של האינתיפאדה השניה, השפוט ל-5 מאסרי עולם על רצח ישראלים.

אלה הן רק שלוש דוגמאות של מחבלים מתוך מאות מחבלים רוצחים שישראל נדרשת לשחרר שלא להזכיר את מאות מחבלי הנוח'בה שביצעו את הטבח הנורא בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

עסקת הכניעה לשחרור החטופים שעומדת כעת על הפרק שונה בתכלית מהעסקה הקודמת, ישראל נכנסת למלכודת שבה ניתן יהיה לסחוט אותה  ויקשה עליה לחדש את הלחימה, שחרור אלפי המחבלים, פריסה מחדש של צה"ל ברצועה שאמורה לאפשר לחמאס לארגן מחדש את שורותיו, כל אלה מסכנים את חיילי צה"ל ואת כלל אזרחי ישראל.

 שחרור אלפי מחבלים לתחומי יהודה ושומרון יעלה משמעותית את מפלס הטרור נגד ישראל, חמאס ימשיך להחזיק בידיו עוד עשרות חטופים ישראלים גם אחרי העסקה הזו וימשיך לסחוט את ישראל.

לשכת ראש הממשלה נתניהו התייחסה אמש לפירסומים והבהירה כי " צה"ל לא יסוג מרצועת עזה ולא ישוחררו אלפי מחבלים", אולם הלחץ האמריקני גובר על ישראל לסיים את העסקה גם במחיר הזה.

העסקה הזו היא גרועה ומלאה בצפרדעים שישראל נאלצת  לאכול, עסקה שמעודדת טרור, מחזקת את מעמד חמאס בשטחים ומחלישה את הרש"פ.

היא משדרת מסר לכל אויבי ישראל שאפשר להכניע אותה באמצעות חטיפת ישראלים בכל מקום בעולם.

הפסקת הלחימה במסגרת העסקה החדשה תאפשר לחמאס זמן לשקם את יכולותיו הצבאיות והאזרחיות ברצועת עזה.

ישראל נדרשת לשלם מחיר כבד מבלי להחזיר הביתה את כל החטופים, יחיא סינוואר מתכנן להחזיק בשאר החטופים, בעוד בערך כמאה מהם שלא ישוחררו, כ"תעודת ביטוח" כדי להישאר בחיים ולשרוד בשלטון.

על פי מתווה העסקה המוצעת, הסיוע ההומניטארי לרצועה יגדל באופן משמעותי, חמאס יוכל למלא את מאגרי המזון שלו לכמה חודשים ומעמדו ישוב ויתחזק ברחוב העזתי.

מתווה העסקה לא פותר את בעיית חזרת תושבי עוטף עזה לבתיהם ואת חזרת מאה אלף אזרחי ישראל לבתיהם בגבול הצפון, כוח "רדוואן" של חזבאללה לא יסוג אל מעבר לנהר הליטאני בהתאם להחלטה 1701 של האו"ם.

ישראל חייבת להקשיח עמדות ולטרפד את העסקה הכושלת הזו, היא חייבת לדבוק ביעדי המלחמה, רק הגברת הלחץ הצבאי של צה"ל על חמאס יאפשר לישראל להשיג תנאים טובים יותר במשא ומתן, חמאס הולך ומאבד את השליטה במעוז העיקרי שלו באזור ח'אן יונס.

ייתכן שהבעיה של ההנהגה שמנהלת את המלחמה כבר יותר משלושה חודשים היא עייפות וחוסר יכולת עמידה בלחצים של המלחמה מבית ומבחוץ,זהו סימן מדאיג מאוד לגבי ההמשך שכן האתגרים הביטחוניים הם עדיין לפנינו, המשך המלחמה ברצועת עזה וכנראה גם מערכה בצפון נגד חזבאללה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי