לקראת מלחמת התשה ברצועת עזה

צה"ל מתכוון לכבוש את כל רצועת עזה, גם אם תושג עסקה חדשה לשחרור חטופים, ולמוטט את שלטון חמאס. מדובר במלחמה ארוכה מאוד שתמשך לפחות שנה ותהפוך למלחמת התשה, במהלכה צה"ל מתכנן לפרז את רצועת עזה מנשק.

על פי הצהרות הדרג המדיני והביטחוני הישראלי, המלחמה ברצועת עזה תימשך זמן רב מאוד, גם אם תושג עסקה חדשה לשחרור חטופים, ישראל מתכוונת להמשיך בלחימה ברצועת עזה עד למיטוט שלטון חמאס.

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי צה"ל ישתלט לאחר כיבוש אזור ח'אן יונס גם על אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" ויפרק את ארבעת הגדודים של חטיבת רפיח של חמאס.

למעשה צה"ל פועל להחזיר את המצב לקדמותו, כפי שהיה בשנת 2005 לפני ההתנתקות של ישראל מרצועת עזה.

לאחר שיושלם פירוק כל היחידות הגדולות של צבא חמאס, ארגון הטרור למעשה יחזור לפעול בשיטה של מלחמת גרילה נגד כוחות צה"ל ברצועה באמצעות חוליות קטנות.

שטח הרצועה יהפוך לאזור לחימה פעיל, למרות שהוא אזור קטן יחסית שבו חיים 2.3 מיליון פלסטינים.

ישראל צפויה למוטט את שלטון חמאס, הוא לא יוכל לשלוט ברצועה ללא הכוח הצבאי הגדול שהיה לו, ישראל תצטרך למצוא לו תחליף פלסטיני אזרחי שאיננו דוגל בטרור נגד ישראל, אולם המערכה לא תסתיים בכך.

להערכת גורמים ביטחוניים, התרחיש הצפוי הוא שחוליות קטנות של חמאס יבצעו מארבים ופיגועים נגד כוחות צה"ל והמלחמה תהפוך למעשה למלחמת התשה, חמאס ינסה להתיש את כוחות צה"ל כדי להביא לנסיגתם ואילו צה"ל יפעל כדי לחסל את כל פעילי חמאס ולהביא לפירוז הרצועה מנשק.

מלחמת התשה ברצועת עזה פירושה גם מלחמת התשה בגבול הצפון עם חזבאללה אשר ימשיך כנראה בלחימה נגד ישראל כל עוד היא נלחמת ברצועת עזה.

פירוש הדבר הוא כי גם החות'ים בתימן ימשיכו בתקיפות ישראל ובמצור הימי בים האדום.

גם ליהודה ושומרון יש מקום בתרחיש הזה, הפלסטינים ינסו לפתוח בחזית נוספת נגד ישראל בניסיון לפצל את כוחה הצבאי בעוד היא נלחמת ברצועת עזה.

למעשה ישראל תנהל מלחמת התשה נגד כל "ציר הרשע" בראשות איראן, גם המליציות השיעיות בעיראק ובסוריה יצטרפו לחגיגת ההתקפה על ישראל.

ישראל מתכננת לבודד את צפון רצועת עזה משאר חלקי הרצועה ולהקים בו אזור חיץ שימנע חדירות מחבלים לשטח ישראל כפי שהיה ב-7 באוקטובר.

המהלך הזה יאפשר את החזרת תושבי עוטף עזה למקומות מגוריהם, צה"ל גם יצמצם כוחותיו ברצועת עזה, ישחרר את כוחות המילואים וינהל את מלחמת ההתשה נגד חמאס באמצעות כוחות סדירים.

ישראל תוכל להצדיק מהלך כזה בפני הקהילה הבינלאומית והיא תסביר כי הוא פועלת להשמדת כוחו הצבאי של ארגון חמאס ברצועת עזה שהוא יותר גרוע מארגון דאע"ש כדי לקבל לגיטימציה, היא תסביר כי היא פועלת בדיוק כמו הכוח הרב לאומי הפועל גם כיום בעיראק ובסוריה נגד כוחות דאע"ש.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי