פארסת הרפורמות ברש"פ

הרש"פ הודיעה על עריכת רפורמות במנגנוני השלטון שלה בהתאם לבקשת ממשל ביידן אך מדובר בשינויים קוסמטיים בלבד. נראה כי תוכנית ממשל ביידן ל"רש"פ מחודשת" נועדה לכישלון.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אירח במוקאטעה ברמאללה ב-7 בפברואר את שר החוץ האמריקני טוני בלינקן והשניים דנו במלחמה ברצועת עזה, בתוכנית המדינית החדשה של הנשיא ביידן לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה תמורת הכרה במדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67 וברפורמות הצפויות ברש"פ.

נביל אבו רודינה, דוברו של יו"ר הרש"פ, הביע אכזבה מתוצאות הפגישה בין שר החוץ בלינקן לבין יו"ר הרש"פ עבאס והדגיש כי עמדת סעודיה בנוגע לסוגיה הפלסטינית לפיה היא לא תנרמל את יחסיה עם ישראל לפני שתוקם מדינה פלסטינית היא הדרך הנכונה לביטחון ויציבות באזור.

אבל גם שר החוץ בלינקן התאכזב מהפגישה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, כך מסרו גורמים אמריקנים.

גורמים בכירים ברש"פ מסרו כי בלינקן שאל את מחמוד עבאס מה מצב הרפורמות שעליהן הכריז ראש הממשלה מוחמד אשתייה לפני כשבועיים ובתשובה שאל אותו מחמוד עבאס במרירות: הבאת לנו בשורה של הפסקת אש ברצועת עזה?

האם הבאת לנו את כספי המיסים שלנו שישראל גזלה מאיתנו?

לדברי גורמים ברש"פ,שר החוץ בלינקן נותר המום מתשובתו של יו"ר הרש"פ.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה העביר לפני כשבועיים החלטה בישיבת הממשלה של הרש"פ על רפורמות מקיפות ברש"פ שכוללות מלחמה בשחיתות וארגון מחדש של מנגנוני הביטחון. הרפורמות שעליהן הוחלט, תחת לחץ אמריקני, יכללו גם רפורמות במערכת המשפט, במערכת גביית המיסים וברשויות הממשלתיות.

על פי גורמים בכירים ברש"פ, מחמוד עבאס בן ה-88 הורה על הרפורמות בעל כורחו כדי להראות לממשל ביידן כי הוא נענה לבקשתו, אולם בפועל הוא רואה בדרישה האמריקנית התערבות בוטה בעניינים הפנימיים של הרש"פ.

מחמוד עבאס זוכה בעניין הזה להסכמה מלאה וגיבוי של הנהגת הפת"ח.

ממשל ביידן הבטיח לישראל כי הרש"פ תהיה "רש"פ מחודשת" שתילחם בטרור,  אבל על פי אותם גורמים ברש"פ נושא המלחמה בטרור כלל לא נדון עם שר החוץ בלינקן, גם לא הדרישה הישראלית שהרש"פ תפסיק לשלם משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם וגם לא הפסקת ההסתה נגד ישראל במערכת החינוך של הרש"פ ובאמצעי התקשורת הרשמיים שלה.

גורם בכיר בפת"ח אומר כי מדובר בפארסה גדולה, ממשל ביידן דורש כבר כשלוש שנים את הרפורמות האלה ברש"פ אך מחמוד עבאס מתחמק מהן, אין לו שום כוונה לבצע אותן ולהיראות ברחוב הפלסטיני כמשתף פעולה עם ארה"ב וישראל.

שר החוץ האמריקני יצא שוב בידים ריקות מהפגישה עם יו"ר הרש"פ, נראה כי לממשל ביידן אין שום דרך לכפות על מחמוד עבאס רפורמות מקיפות בתחום המלחמה בטרור והפסקת ההסתה.

ההבטחה לישראל כי תקום "רש"פ מחודשת" שתשלוט ברצועת עזה היא ללא שום כיסוי, הרש"פ תעבור שינויים קוסמטיים בלבד כדי לרצות את ממשל ביידן אבל שום דבר מעבר לכך, מחמוד עבאס יעשה תרגילים למשוך זמן ולגלגל את האשמה לעבר המגרש הישראלי.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי