חמאס כבר איבד את השלטון ברצועת עזה

ישראל תתחיל בקרוב בשלב האחרון של המערכה שהוא כיבוש אזור רפיח אבל ברור כבר עכשיו שחמאס איבד את השלטון ברצועה. חמאס הביא אסון כבד על תושבי הרצועה וישראל והקהילה הבינלאומית עסוקות כבר במציאת שלטון חלופי לחמאס שישלוט ברצועה אחרי המלחמה.

כוחות צה"ל עומדים לבצע בקרוב את השלב האחרון של פירוק המסגרות הצבאיות של חמאס ברצועת עזה, פירוק 4 גדודים באזור רפיח ועוד 2 גדודים במחנות המרכז, בכך תושלם פעולת פירוק כל 24 הגדודים של חמאס שהחלה ב-7 באוקטובר.

צה"ל פירק עד כה 18 גדודים של חמאס וזה הישג חשוב.

צה"ל גם אמור להשתלט על "ציר פילדלפי" שהינו צינור ההברחות של אמצעי הלחימה ממצרים לחמאס ברצועת עזה.

פירוק כל המסגרות הצבאיות של חמאס הוא הצלחה גדולה של צה"ל, חמאס יעבור ככל הנראה למלחמת גרילה בחוליות טרור קטנות שיבצעו פיגועים , אולם, האחריות הביטחונית הכוללת לנעשה ברצועת עזה תהיה בידי צה"ל, הוא יתחיל גם בפירוק התשתיות האזרחיות של שלטון חמאס, המשטרה האזרחית, העיריות והמועצות המקומיות והפקידות החמאסית במשרדי הממשלה.

הספירה לאחור החלה וכבר עתה ברור לרוב התושבים ברצועה ששלטון חמאס הסתיים,גם הנהגת חמאס בחו"ל מבינה זאת, בניגוד ליחיא סינוואר, והיא כבר מנהלת משא ומתן עם הרש"פ להקמת ממשלת אחדות לאומית או להצטרפות לאש"פ, העיקר להישאר על הגלגל.

הנהגת חמאס ברצועת עזה כשלה, היא הביאה נכבה חדשה על רצועת עזה ואסון הומניטארי ענק של עשרות אלפים הרוגים ופצועים, הבתים והתשתיות ברצועה נהרסו וסוכנות אונר"א שפעלה כזרוע אזרחית של חמאס וטיפלה בפליטים כנראה תיסגר או תנוטרל.

שיקום הרצועה ייארך כמה שנים אם יימצא הכסף לכך.

מאזן הכוחות הצבאי השתנה כעת באופן ברור לטובת ישראל.

החברות של חמאס ב"ציר הרשע" בראשות איראן לא עזרה לו, איראן והשלוחות שלה לא הצליחו למנוע את קריסת חמאס מבחינה צבאית, למרות שהן פתחו בכמה חזיתות נגד ישראל.

בסופו של דבר, איראן השיעית לא הייתה מוכנה להקריב את חזבאללה עם ארסנל הנשק האדיר שלו כדי שיציל את חמאס הסוני אשר הסתיר ממנה את מועד ההתקפה ב-7 באוקטובר על ישובי עוטף עזה.

חמאס מנסה כעת בעזרת קלף החטופים הישראלים שהוא מחזיק לשנות את תמונת המערכה כדי לעצור את הלחימה, להישאר בשלטון ולהביא לשיקום הרצועה.

הוא יכשל במשימה מכיוון שישראל לא תוותר על "הקווים האדומים" שלה.

יש כבר הסכמה בינלאומית ואזורית כי חמאס סיים את תפקידו כשליט של רצועת עזה, מדינות העולם דנות בשלטון חלופי שיהיה ברצועה ביום שאחרי המלחמה.

ברור גם לתושבי עזה ששום דולר לא יגיע לשיקום רצועת עזה מנזקי המלחמה אם חמאס יישאר בשלטון, מרחב התמרון המדיני של חמאס הצטמצם מאוד.

ישראל מחפשת הנהגה מקומית שאיננה עויינת כדי שתנהל את החיים האזרחיים ברצועה, הרש"פ הודיעה על רפורמות בהתאם לדרישת ארה"ב כדי שהיא תשלוט ברצועה למרות התנגדות ישראל.

קיימת גם אופציה של הקמת שלטון זמני בינלאומי או אזורי, בהשתתפות נציגים ממדינות ערב, שישלוט זמנית ברצועה עד לעריכת בחירות כלליות.

חמאס מנסה לסיים את המערכה כשהוא נשאר בשלטון אבל הוא איבד כבר קרוב למחצית מכוחו הצבאי, כל יום שחולף הכוח שנותר לו הולך ונשחק. צה"ל כבר החל לפרק חלקים מפרויקט המנהרות האדיר שהוא הקים ברצועה באורך של כ-800 ק"מ.

מדינות ערב המתונות אינן באמת רוצות בהישארות חמאס בשלטון, חמאס הינה תנועת בת של "האחים המוסלמים" הפועלת נגד המשטרים הערביים, ארה"ב תומכת במטרה הישראלית למיטוט שלטון חמאס בתנאי שיימשך הסיוע ההומניטארי  לתושבי הרצועה והיא איננה יכולה לאלץ את ישראל להפסיק את המלחמה לפני שצה"ל משמיד את התשתיות הצבאיות של חמאס.

חמאס יצטרך להחליט בקרוב על מקומו בזירה הפוליטית הפלסטינית, יש לו עדיין תמיכה ציבורית גדולה ברחוב הפלסטיני נוכח חולשתה של הרש"פ המושחתת, הוא נחלש מאוד מבחינה צבאית ואם ישראל תפעל נכון היא יכולה גם להביא לבידודו בזירה המדינית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי