חמאס עדיין מפגין ביטחון עצמי רב

ארה"ב עושה מאמץ עליון להציל את עסקת החטופים ולעכב את כיבוש רפיח על ידי צה"ל. הנהגת חמאס מקשיחה עמדות ומפגינה ביטחון עצמי בגלל החטופים שהיא מחזיקה בידיה למרות הצלחות צה"ל בלחימה.

ראש ה-CIA וויליאם ברנס יגיע מחר לקהיר לשיחות עם ראש המודיעין המצרי עהאס כאמל בניסיון לקדם את המגעים לעסקת החטופים שנקלעה למבוי סתום.

גורמים אמריקנים טוענים כי יש התקדמות ממשית במגעים מאחורי הקלעים וכי אפשר להגיע להסכם מסגרת על עסקה.

ארה"ב, מצרים וקטאר ינסו לשפר את תשובת חמאס על מתווה פריז וליצור מתווה שיאפשר להתחיל במשא ומתן לביצוע העסקה, כרגע הפערים גדולים , ישראל הבהירה בהתחלה שתגיע לקהיר רק אם חמאס יוותר על דרישות מרכזיות ובהן שחרור מאות מחבלים רוצחים אבל נראה שהיא תשלח בכל זאת נציגים לקהיר בעקבות בקשה אישית של הנשיא ביידן מראש הממשלה נתניהו.

האמריקנים עושים מאמץ עליון להציל את עסקת החטופים ולעכב את כיבוש רפיח על ידי צה"ל.

המבוי הסתום במגעים נובע מכך שחמאס העביר מסמך תשובה מפורט לקטאר בתגובה על מתווה פריז שבו דרישות מופרזות מישראל כדי לשחרר את החטופים.

ישראל עדיין לא הכריעה את חמאס ברצועת עזה,צה"ל הצליח לפרק 18 גדודים של חמאס מתוך 24 גדודים אך המלחמה עדיין נמשכת בעוז גם בגבול הצפון ואפשרות פרוץ מלחמה אזורית עדיין קיימת.

ישראל איננה מוותרת על שתי המטרות העיקריות של המלחמה: מיטוט שלטון חמאס והחזרת החטופים ואילו חמאס דורש את הפסקת המלחמה  ונסיגת ישראל לקווים שבהם הייתה ב-6 באוקטובר, הסרת המצור ושיקום הרצועה.

למרות  שיחיא סינוואר במצוקה ועסוק בהימלטות במנהרות באזור ח'אן יונס מפני כוחות צה"ל, התשובה המפורטת של חמאס על מתווה עסקת החטופים שהושג בפריז מעידה על ביטחון עצמי גדול של חמאס לעמוד בפני מכונת המלחמה הישראלית למרות שצה"ל פירק את רוב המסגרות הצבאיות של חמאס.

לא ברור אם הנהגת חמאס בחו"ל ניסחה את התשובה עם יחיא סינוואר או בגלל העדר קשר עמו התשובה היא על דעת ההנהגה בחו"ל בלבד.

ארגון הטרור עומד לעבור למלחמת גרילה ברצועת עזה באמצעות חוליות טרור שמצוידות בנשק נ"ט.

חמאס מנסה להרוויח זמן ולהפעיל לחצים בינלאומיים על ישראל שמתמודדת עמו תחת לחץ זמן.

בעוד חודש יתחיל חודש רמדאן וישראל רוצה להספיק ולכבוש את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" לפני תחילת חודש רמדאן ב-10 במרץ.

חודש רמדאן הינו חודש קדוש בדת האיסלאם ומדינות ערב המתונות דואגות מאוד שמראות הסבל ההומניטארי ברצועת עזה יופיעו מסביב לשעון על מרקע ערוץ אל-ג'זירה הקטארי הפועל בשירות חמאס שמטרתו לזעזע את יציבות המשטרים הערביים.

חמאס נשען על מערך המנהרות האדיר של כ-800 ק"מ, שבנה במשך שנים מתחת לאף של המודיעין הישראלי, שבו יש מאגרי מזון ונשק גדולים שמאפשרים לאלפי מחבלים להסתתר בתוכו, עם מערכת קשר קווית פנימית.

מערך המנהרות האדיר הזה מאפשר לחמאס, על פי הערכותיו, אורך נשימה צבאי של כמה חודשים לפחות שבמהלכו הוא ינסה לחדש את הלחימה נגד כוחות צה"ל ולשבש ולסכל כל ניסיון ישראלי להקים שלטון חלופי לחמאס ברצועת עזה.

חמאס ימשיך להחזיק בחטופים הישראלים וינסה לסכל את תוכניות ישראל למיטוט שלטונו וכך יציג לעולם תמונה מטעה כי ישראל נכשלה במלחמה ברצועת עזה ולא השיגה את מטרותיה.

זו הסיבה שחמאס איננו ממהר לשום מקום, אי אפשר לפסול את האפשרות שיחיא סינוואר "נעלם" באופן מתוכנן כדי  לנסות להלחיץ את ישראל לוויתורים נוספים במשא מתן.

חמאס הוא אויב אכזר ומתוחכם שאיננו בוחל בשום טריק מלוכלך, ישראל לא הצליחה עד כה לחסל בכירים בצמרת הצבאית של הארגון שמסתתרת עמוק מאוד בתוך האדמה, דבר שמגביר את תחושת הביטחון העצמי שלה בעוד היא מגלה אדישות לגורלם של יותר משני מיליון פלסטינים ברצועה.

ישראל חייבת להגביר את המצוד אחר ראשי הזרוע הצבאית של חמאס:

יחיא סינוואר ואחיו מוחמד האחראי על בניית המנהרות,מוחמד דף המפקד העליון של הזרוע הצבאית וסגנו מרוואן עיסא.

חיסולם עשוי להוות נקודה חשובה לערעור המורל של הזרוע הצבאית של חמאס שתגרור אחריה את תחילת שבירת הארגון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי