יו"ר הרש"פ מנסה לקבל לגיטימציה לשלוט בעזה

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הגיע לקטאר כדי להשיג את הסכמת חמאס לניהול משותף של הרצועה ושיקומה באמצעות הקמת "ממשלת מומחים". מדובר בניסיון לעקוף את ישראל ולכפות עליה את הגוף החדש שינהל את הרצועה שיורכב מאנשי קש של הרש"פ וחמאס, ישראל צפויה להתנגד לתוכנית.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הגיע אמש לקטאר, מלווה בשני מקורביו הבכירים חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג', בניסיון לקדם הצעה שתנסה לחזק את מעמדה החלש של הרש"פ ברחוב הפלסטיני ושתיתן לה לגיטימציה מצד כל הפלגים הפלסטינים לשלוט ברצועת עזה בתום המלחמה.

על פי מקורות ברש"פ,הרעיון של מחמוד עבאס הוא לשלב כוחות עם ארגון חמאס ולהקים ממשלה פלסטינית חדשה בהסכמתו.

המועמד של מחמוד עבאס לעמוד בראש הממשלה הזו הינו מקורבו מוחמד מוצטפא מי שעמד בראש קרן ההשקעות הפלסטינית.

הממשלה החדשה אמורה להיות "ממשלת מומחים" שתקים גוף חדש או רשות שתהיה אחראית לשיקום רצועת עזה, תחת פיקוח בנקאי ובכפוף למשרד רואה חשבון בינלאומי, זאת ליצור כביכול מנגנון של שקיפות שיוודא שהכספים שיגיעו מהמדינות התורמות לשיקום עזה אכן ינוצלו כראוי למטרה זו וכדי למנוע שחיתות.

יו"ר הרש"פ ינסה לשכנע את שליט קטאר השיח' תמים בן חמד לתמוך ברעיון ולהשיג את הסכמת ארגון חמאס.

ייתכן שאם תושג התקדמות מחמוד עבאס וצוותו יפגשו כבר במהלך הביקור עם הנהגת חמאס בדוחא בראשות אסמעיל הניה ומוסא אבו מרזוק.

מחמוד עבאס מתכוון לרצות את האמריקנים על ידי הדחתו של ראש הממשלה הנוכחי מוחמד אשתייה וליצור מראית עין של רפורמות ברש"פ, אבל צמרת הרש"פ המושחתת לא תשתנה, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ומקורביו חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' ימשיכו למשוך בחוטים מאחורי הקלעים באמצעות מוחמד מוצטפא.

מחמוד עבאס מציע בעצם לחמאס שותפות בשלטון ובאחריות לגורל הרצועה, הוא "משאיר את חמאס על הגלגל" לאחר כיבוש הרצועה על ידי צה"ל ואם הוא יסכים לתוכניתו הרש"פ תקבל למעשה לגיטימציה למהלך בקרב תושבי הרצועה שברובם תומכים בחמאס.

במקביל יסכים מחמוד עבאס לנהל משא ומתן עם ארגון חמאס על הצטרפותו לאש"פ.

יו"ר הרש"פ מציב תנאי ליישום התוכנית והוא שישראל תעביר באופן שוטף את כספי המיסים שהיא גובה עבור הרש"פ לממשלה החדשה.

כמובן שאין מדובר על כך בכלל שהממשלה החדשה תפסיק את תשלום הקצבאות החודשיות למחבלים ולבני משפחותיהם ותעצור את ההסתה במערכת החינוך ובאמצעי התקשורת הרשמיים של הרש"פ.

מחמוד עבאס והרש"פ שנואים מאוד על הרחוב העזתי בגלל השחיתות הגדולה במנגנוני הרש"פ, התיאום הביטחוני שלה עם ישראל והעובדה שיו"ר הרש"פ הטיל סנקציות על תושבי הרצועה בשנת 2018.

ממשל ביידן עודכן על פרטי התוכנית של מחמוד עבאס אבל עדיין לא ידועה עמדתו, ישראל צפויה להתנגד בתקיפות לתוכנית הזו.

גורמים בתנועת פת"ח מעריכים כי ה"טכנוקרטים" שאמורים לנהל את הממשלה החדשה יהיו למעשה אנשי קש של הרש"פ וחמאס ובכך תישמר ההשפעה של מחמוד עבאס ואסמעיל הניה על החלטות הממשלה החדשה.

ראש הממשלה נתניהו מתנגד בתוקף לכל נגיעה של הרש"פ בשלטון העתידי ברצועת עזה אחרי המלחמה שלא לדבר על מעורבות ישירה או עקיפה או אפילו השפעה של חמאס על ניהול החיים ברצועה.   

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי