חמאס והרש"פ מנסים להכניס את ישראל למלכודת

ישראל עדיין לא החליטה על אופי השלטון ברצועת עזה אחרי המלחמה והרש"פ וחמאס כבר מתכננים להכניס אותה למלכודת מדינית. הדרג המדיני חייב לשקול ברצינות הקמת ממשל צבאי ישראלי שינהל את הרצועה באופן זמני וימשיך במלחמה נגד הטרור וההסתה.

ברצועת עזה

הדרגים המדיני והביטחוני מנהלים דיונים מתקדמים על אופי השלטון ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, עדיין לא נפלה ההחלטה הסופית לגבי השאלה מי ישלוט ברצועה לאחר מיטוט שלטון חמאס.

 

ברור שארגון הטרור חמאס אינו יכול מבחינתה של ישראל להישאר בשלטון וגם הרש"פ איננה יכולה להחליף אותו, היא חלשה ומושחתת ומעודדת טרור והסתה נגד ישראל.

 

הרש"פ איבדה בשנתיים האחרונות את השליטה הביטחונית שלה בצפון השומרון לטובת קבוצות טרור הנתמכות בנשק ובכסף על ידי איראן, היא אינה יכולה לשלוט על כל שטחי יהודה ושומרון, כיצד אם כך תשלוט גם ברצועת עזה אחרי המלחמה?

 

הנשיא ביידן משלה את עצמו שהרש"פ תתאושש וחעשה רפורמות רציניות במנגנוניה, שהיא תתחדש ותהפוך לגוף שיכול לנהל מדינה עצמאית, החלום שלו לא יתגשם, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הוא חלש ואינו יכול לממש את חלומו של הנשיא ביידן.

 

בעוד ישראל שוקלת את צעדיה הבאים ברצועת עזה אחרי מיטוט שלטון חמאס, הרש"פ וארגון חמאס מנהלים מגעים על שליטה משותפת ברצועת עזה כדי לטרפד כל תוכנית של ישראל לגבי עתיד השלטון ברצועה.

 

הרש"פ וחמאס מגבשים תוכנית שאותה ינסו למכור לקהילה הבינלאומית בטענה שהיא תצמיח הנהגה אותנטית ברצועת עזה שמקובלת על הרחוב העזתי כדי שיוכלו לשלוט בה מרחוק,התוכנית של הרש"פ וחמאס נועדה להנציח את השנאה וההתנגדות לישראל.

 

לכן, אסור לישראל להיכנס למלכודת הזו והיא חייבת להודיע כבר עכשיו כי היא לא תסכים לשום שלטון חדש ברצועת עזה שמעוצב על ידי הרש"פ וחמאס שמעודדים את הטרור.

 

בנוסף לכך ישראל חייבת להבהיר פומבית כי עד להודעה חדשה השליטה הביטחונית העליונה ברצועת עזה תישאר בידי צה"ל גם לאחר מיטוט שלטון חמאס.

 

ישראל חייבת לשמר בידיה את היכולת המלאה לפעול צבאית בכל נקודה ברצועת עזה כדי לסכל טרור, לבצע מעצרים וחקירות כדי להבטיח את אי התאוששותו של ארגון חמאס.

 

בעגה הצבאית קוראים לכך מדיניות "כיסוח דשא".

 

אני מציע שהדרג המדיני יפסיק לחפש לפי שעה כל מיני ראשי חמולות ומוחתארים ברצועת עזה כדי שיפעילו את השלטון הטזרחי החדש ברצועה, זה לא יעבוד, חמאס יחסל אותם.

 

לכן רצוי לשקול ברצינות הקמת ממשל צבאי אזרחי של ישראל ברצועת עזה שהוא ינהל בינתיים את חיי היום יום.

 

הממשל הצבאי הישראלי הוא שיבחר את אלפי הפקידים המקומיים שיגישו את השירותים לאוכלוסיה העזתית במשרדי הממשלה, בעיריות ובמערכת החינוך והבריאות.

 

כל אפשרות אחרת תנוצל על ידי חמאס להתאוששות, הוא ירים מחדש את ראשו ויפעל שוב נגד ישראל.

 

שלטון צבאי ישראלי ברצועת עזה יוכל גם לטפל בהשמדת תשתית ההסתה החמורה במערכת החינוך ברצועה, במסגדים ובאגודות החברתיות שמזוהות עם חמאס.

 

כל ניסיון אחר להקים כעת שלטון פלסטיני מקומי נדון לכישלון, הוא יהפוך מטרה קלה לארגון חמאס.

 

שלטון צבאי יאפשר לישראל להילחם נגד הטרור ברצועת עזה בצורה הרבה יותר טובה ויעילה, גם כך, למרות שישראל התנתקה לחלוטין מכל רצועת עזה בקיץ 2005 היא הואשמה כי היא עדיין כובשת את רצועת עזה, לכן עדיף שהיא אכן תשלוט בשטח ותמנע את הטרור וההסתה נגד אזרחי ישראל.

 

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

 

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי