מצרים מחוייבת להסכם השלום עם ישראל

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי הזים את הידיעות על אפשרות השעיית הסכם השלום עם ישראל והדגיש כי ארצו מחוייבת להסכם עם ישראל. בירושלים יש שביעות רצון מדבריו אך רצוי שנתניהו יורה לשרים על הימנעות מהצהרות על יחסי ישראל מצרים.

אחרי כל הפירסומים בתקשורת האמריקנית כי מצרים מאיימת להשהות או לבטל את הסכם השלום עם ישראל אם היא תכבוש את אזור רפיח בדרום הרצועה, יצא שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בהצהרה חשובה על מחוייבות מצרים להסכם השלום.

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי הודיע ב-12 בפברואר כי מצרים מחוייבת להסכם השלום עם ישראל שנחתם לפני יותר מ-40 שנה וכי "הוא יימשך".

במהלך מסיבת עיתונאים עם עמיתו מסלובניה אמר שוכרי כי ארצו " תמשיך את מאמציה עם שני הצדדים כדי להגיע להסכם שיביא לשחרור כל השבויים והאסירים הפלסטינים, הפסקת אש ברצועת עזה והבטחת הגעת הסיוע ההומניטארי לעזה".

הוא הביע התנגדות לגירוש כפוי של תושבי רפיח באמצעות פעולות צבאיות של ישראל.

דבריו של שר החוץ המצרי שנאמרו כנראה בהוראה של הנשיא א-סיסי נועדו להפחית את המתיחות ביחסי מצרים עם ישראל ולהרגיע את ממשל ביידן לקראת המפגש בקהיר עם ראש ה-CIA  וויליאם ברנס בניסיון לקדם את עסקת שחרור החטופים.

החשש העיקרי של מצרים מכיבוש רפיח על ידי צה"ל הוא שהפעולה תביא לכך שמאות אלפי פלסטינים תומכי חמאס יפרצו את גדר הגבול עם מצרים ויכנסו לחצי האי סיני.

גורמי הביטחון המצרים, חוששים בהתבסס על ניסיון העבר, שמהלך כזה יערער את היציבות הפנימית של השלטון המצרי.

חמאס היא תנועת בת של "האחים המוסלמים" שמוגדרת במצרים כארגון טרור שמנסה להפיל את שלטונו של הנשיא א-סיסי.

עד לשנת 2017 עשו פעילי חמאס מרצועת עזה פיגועים נגד השלטון המצרי בשיתוף עם תנועת "האחים המוסלמים" ושלוחת דאע"ש בצפון סיני.

הנשיא א-סיסי רוצה מאוד שישראל תחסל את שלטון חמאס ברצועת עזה ותהרוג את ראשי הזרוע הצבאית שלו אך הוא לא יכול לומר את הדברים בגלוי נוכח עמדת הרחוב המצרי התומך בסבל של רצועת עזה.

מצרים מתנהלת בזהירות רבה כדי שלא לשבור את הכלים עם ישראל, היא איננה מעוניינת בעימות צבאי או מדיני עמה על רקע המלחמה ברצועה, אבל היא חשה חובה להזדהות פומבית עם תושבי הרצועה נוכח הפגיעות הקשות באוכלוסיה האזרחית ברצועה מאז תחילת המלחמה.

המצרים מבינים כי צה"ל יכבוש את כל רצועת עזה וכוחותיו יישבו על הגבול עם מצרים ב"ציר פילדלפי" והם יצטרכו להשלים עם נוכחות השכן  החדש-ישן.

ההצהרה של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי מרגיעה את החששות בקרב הדרג המדיני והביטחוני בישראל, ישראל מנהלת מאז תחילת המלחמה מגעים עם מצרים במסגרת התיאום הביטחוני בין שתי המדינות כדי להבהיר למצרים את מטרות המלחמה ולהזים את חששותיהם.

עם זאת ההתבטאויות של שרים בממשלה ובהן ביקורת גלויה על מצרים עלולות להחריף את היחסים והן מיותרות.

משרד החוץ המצרי תקף בחריפות את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהאשים את מצרים כי היא אחראית חלקית לאירועי ה-7 באוקטובר וכי היא מעוניינת בחיסול חמאס.

המצרים רואים בהצהרה הזו "דברים שאינם מקובלים והסתה".

טוב יעשה ראש הממשלה נתניהו אם יורה לשרים להפסיק להתבטא בנושא היחסים עם מצרים עד תום המלחמה ברצועת עזה.

גורמים מצרים אומרים כי הרחוב המצרי אינו בעד השעיית הסכם השלום עם ישראל, לכן יש חשיבות רבה לדברים שאומרים גורמים רשמיים בישראל נגד מצרים שעלולים להביא למתיחות מיותרת.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי