הישג מבצעי ומורלי חשוב של ישראל

בחמאס מודאגים כי פעולת החילוץ המוצלחת של שני החטופים תעודד את ישראל לכבוש את אזור רפיח למרות הלחץ הבינלאומי. ברצועת עזה מעריכים כי מבצע החילוץ יקשיח את עמדות חמאס בנוגע לעסקת חטופים חדשה.

הידיעה המרעישה על המבצע ההירואי של צה"ל לשחרור שני החטופים הישראלים לואיס הר ופרננדו מרמן התקבלה בשטחים בתדהמה רבה, ההלם ניכר גם ברשתות הערביות ובאתרי האינטרנט אשר לקח להם זמן רב לדווח על האירוע בצורה יבשה.

מבצע חילוץ החטופים ממחנה הפליטים שבורה, בלב העיר רפיח, לווה בחיפוי אווירי כבד של חיל האוויר, וכל מי שניסה לשבש אותו הותקף, התוצאה הייתה מרה לפלסטינים: יותר מ-70 הרוגים ומאות פצועים, דבר שאילץ בסופו של דבר את אמצעי התקשורת הערביים להתייחס לפעולת צה"ל.

מדובר במכה מודיעינית ומורלית קשה לחמאס אשר טען בעקביות, מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, כי ישראל איננה יכולה לשחרר את החטופים בדרך צבאית אלא רק באמצעות עסקה עמו, הרחוב העזתי מפרש את הצלחת מבצע החילוץ הישראלי כחולשה של חמאס.

חמאס טען להגנתו כי שני החטופים הוחזקו בכלל על ידי אזרחים ואילו היו מוחזקים על ידי אנשיו ישראל לא הייתה מצליחה במבצע החילוץ.

גורמים בחמאס אומרים כי הארגון יתגבר כעת את סידורי האבטחה סביב החטופים הישראלים האחרים כדי לסכל כל ניסיון נוסף לשחרר אותם בפעולה צבאית.

בחמאס מביעים חשש שפעולת החילוץ המוצלחת של שני החטופים מרפיח תעודד את ישראל להמשיך בכל הכוח לכיבוש רפיח ו"ציר פילדלפי" למרות הלחצים הבינלאומיים הכבדים.

הדרג המדיני והצבאי בישראל צוברים עתה נקודות בדעת הקהל, הם המתינו זמן רב להישג שיוכל להצדיק את מדיניות הלחץ הצבאי על חמאס, מבחינתם, מבצע החילוץ מוכיח בבירור את התזה שלהם כי לחץ צבאי  מוגבר מסייע בשחרור החטופים.

המבצע גם מחזק את המחויבות של ממשלת ישראל לשחרר את כל החטופים.

מבצע החילוץ מסייע בהשגת לגיטימציה בינלאומית לכיבוש אזור רפיח אחרי פינויו מאזרחים.

הניצחון הקטן הישראלי הזה הוא הישג מבצעי, מודיעיני ומורלי אך אינו ניצחון אסטרטגי כל עוד חמאס ממשיך להחזיק בשבי עוד 134 חטופים.

הוא לא משנה כרגע דבר מאופי המלחמה ברצועת עזה.

ברצועת עזה מעריכים כי חמאס לא יגמיש את עמדותיו בעקבות פעולת החילוץ של צה"ל ברפיח וגם לא יילך על עסקת חילופין חדשה, הוא עלול להיראות ברחוב העזתי כחלש וכמי שנכנע ללחץ הישראלי לכן הוא יקשיח עמדות במשא ומתן על העסקה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי