אסור לוותר על הכרעה צבאית ברורה ברצועת עזה

למרות הלחץ האמריקני, ישראל חייבת לשמור על האינטרסים הביטחוניים החיוניים שלה, לכבוש את רפיח ולהכריע צבאית את חמאס ברצועת עזה. הכרעה צבאית ברצועה תהווה מסר ברור לחזבאללה בגבול הצפון שכדאי לו להגיע בהקדם להסדר מדיני על נוכחותו בדרום לבנון.

הממשל האמריקני עושה מאמצים אדירים מול המתווכות קטאר ומצרים כדי להשיג הפסקת אש זמנית בין ישראל לחמאס ברצועת עזה לתקופה של 45 ימים מתוך הנחת עבודה שבמהלך התקופה הזו הוא ימצא דרכים נוספות להקשות על ישראל לחדש את הלחימה ברצועה.

השיקולים של הנשיא ביידן הם פוליטיים בגלל מצבו העגום בדעת הקהל האמריקנית במרוץ לקדנציה נוספת לנשיאות, הנשיא ביידן יודע היטב שישראל זקוקה להמשך הלחימה כדי להכריע את חמאס, הוא ידיד טוב של ישראל אבל השיקול הפוליטי שלו גובר על השיקול של ביטחון ישראל.

אסור שישראל תקבל את הגישה הזו ותיפול למלכודת של הממשל, הדרישות של חמאס מישראל תמורת ביצוע עסקת החטופים הן הזויות ואם לא יהיה שינוי מהותי בדרישות האלה ישראל צריכה להאיץ את הלחימה ברצועה ולכבוש בהקדם את אזור רפיח וציר פילדלפי.

כל המזרח התיכון מתבונן על ישראל,אי השגת הכרעה צבאית ברצועת עזה בהקדם תשחוק לגמרי את מה שנותר מההרתעה הישראלית.

חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, אמר ב-13 בפברואר כי חשוב מאוד לעשות את כל מה שניתן כדי שישראל לא תנצח ושתצא מהמלחמה הזו מובסת ומורתעת.

"זה חשוב עבור כל מדינות האזור, ישראל מורתעת ומוחלשת זה משהו שאפשר להתמודד איתו, ישראל חזקה מסוכנת לאזור כולו", הוא הדגיש.

אין מנוס מהשגת הכרעה מוחלטת של ארגון חמאס ברצועה וחיסול ההנהגה הצבאית שלו, כל אופציה אחרת היא ויתור על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל.

בינתיים ישראל צריכה להתחיל לאלתר בעידוד אינטנסיבי של מיליון העקורים שנמצאים באזור רפיח לעבור צפונה למקומות שתקצה להם במרכז הרצועה ובמערבה.

גם אם הפעולה הצבאית ברפיח תחל בשלב הרבה יותר מאוחר צריך להכשיר את האווירה הציבורית בקרב העקורים כי ההחלטה נפלה וישראל תיכנס בכוחות גדולים בקרוב לרפיח.

ההתקדמות לעבר הכרעה של המערכה ברצועת עזה היא גורם חשוב שמשליך על הנעשה בגבול הצפון.

הכרעת חמאס מבחינה צבאית באזור רפיח והשלמת חיסול כל 24 הגדודים שלו תהווה איתות ברור לחזבאללה כי ישראל נחושה להחזיר את הביטחון לגבול הצפון.

המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין וגם צרפת אינם מצליחים לשכנע את חזבאללה לקבל הסדר מדיני שימנע מלחמה עצימה בדרום לבנון, כל עוד חסן נצראללה אינו רואה הכרעה צבאית ישראלית  ברורה ברצועת עזה הוא ימשיך למשוך זמן ולהשפיל את ישראל בעוד כמאה אלף ישראלים  אינם יכולים לשוב לבתיהם בגבול הצפון.

חסן נצראללה משחק משחק פוקר עם ישראל והיא חייבת לנצח אותו, אבל העדיפות הישראלית היא כרגע במערכה ברצועת עזה, לכן חשוב להכריע אותה מהר ככל האפשר ולטפל אחר כך במצב הביטחוני בגבול הצפון.

התוכנית האמריקנית להקמת ציר "מתון" חדש במזרח התיכון שיכלול את סעודיה וישראל ומדינה פלסטינית עצמאית שתקום בגבולות 1967 היא תוכנית נאיבית ובלתי מעשית, היא נראית יותר כגימיק בחירות של הנשיא ביידן,העסקה המתוכננת בין ישראל לסעודיה טומנת בחובה סכנות גדולות לישראל וראש הממשלה נתניהו חייב למצוא את הדרך למסמס את התוכנית האמריקנית.

אולם, נתניהו חייב לנהוג בחוכמה ולמשוך זמן ,בעוד כוחות צה"ל פועלים במלא הכוח ברצועת עזה לשחיקת הכוח הצבאי של חמאס, מבלי להיכנס לעימות חזיתי עם הנשיא ביידן, ראש הממשלה חייב לשמור על כבודו של הנשיא ולהתעלם מההכפשות האישיות נגדו שמודלפות לעיתונות האמריקנית.

אפשר לבוא לקראת הממשל בנושאים החשובים לו שקשורים לנושא ההומניטארי וכיבוד החוק הבינלאומי, אולם, אסור להוריד את הרגל מדוושת הגז הצבאית ולהמשיך את הלחימה נגד חמאס.

ממשל ביידן מתעלם לגמרי מאיראן אשר גם היא תפעל להכשיל את מה שנקרא "דוקטרינת ביידן" באמצעות הגברת התקפות הטרור על מטרות אמריקניות וישראליות במזרח התיכון, היא תעשה הכל כדי למנוע הקמת ציר חדש שיערער על ההגמוניה שלה במזרח התיכון.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי