יחיא סינוואר במנוסה

פירסום התיעוד של יחיא סינוואר ובני משפחתו במנהרות רצועת עזה היה מהלך חשוב בלוחמה הפסיכולוגית נגד חמאס ויש לפרסם תיעוד נוסף שמצוי בידי צה"ל. יחיא סינוואר נמצא במנוסה וייתכן שנמלט לאזור רפיח, לכן חשוב מאוד שצה"ל יתחיל בהקדם בכיבוש רפיח.

הלוחמה הפסיכולוגית בין ישראל לחמאס נמשכת, לאחר שצה"ל גילה מסמך בעזה שמפרט את התוכניות של חמאס לפרוט על הנימים החשופים של החברה הישראל בדרך לעסקת שחרור חטופים ישראלים שתשרת את מטרותיו, גם ישראל מגבירה את הלוחמה הפסיכולוגית נגדו במקביל להגברת הלחץ הצבאי עליו בשטח.

ההחלטה לפרסם את צילומי יחיא סינוואר ובני משפחתו במנהרות חמאס שנתפסו על ידי לוחמי צה"ל ואת תמונות הכספים והכספות שהתגלו במנהרות היתה נכונה ויש לה השפעה על השטח.

כפי שמתבטא ברשתות החברתיות, ברצועת עזה יש זעם רב על חמאס בעקבות הפירסומים האלה של צה"ל,השחיתות של חמאס שהיתה ידועה לכל העזתים נחשפת כעת ביתר שאת בעיצומה של המלחמה,מסתבר שאפילו ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר ומוחמד דף, שנתפסים כ"גיבורים", דואגת רק לעצמה ולבני משפחתה בעוד הציבור העזתי משלם מחיר קשה וגבוה על ההרפתקה שאליה גרר אותו יחיא סינוואר ב-7 באוקטובר.

צה"ל הצליח להלחיץ את ההנהגה הצבאית של חמאס והיא נמצאת במנוסה ממנהרה למנהרה כשעמה קבוצה של חטופים ישראלים שמשמשת לה כמגן אנושי, ייתכן שהיא כבר עברה מאזור ח'אן יונס לאזור רפיח דרך המנהרות,לכן חשוב מאוד שצה"ל יתחיל בקרוב מאוד בכיבוש אזור רפיח כדי להדק את המצוד עליה.

יחיא סינוואר מבודד ומנותק קשר, הוא איננו שותף במשא ומתן על עסקת החטופים, אבל הוא עקשן מאוד והוא לא יכנע, כל החבורה שמסביבו, אחיו מוחמד, מוחמד דף ומרוואן עיסא הינה חבורה ג'יהאדיסטית שתילחם עד מותה , באכזריותה הרבה היא עלולה להוציא להורג חלק מהחטופים לצורך הישרדותה וכדי שלא לתת לישראל שום הישג.

על פי גורמים ברצועה, השמועות שם טוענות כי יש קשר מקוטע של יחיא סינוואר עם ההנהגה בחו"ל באמצעות שליחים ומסרים שמועברים ידנית בכתב, אבל אין אימות לשמועות האלה.

צה"ל חייב להגביר את פירסום החומרים הויזואלים הנוספים שבידיו שחושפים את מנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס במנהרות, האפקט התודעתי המצטבר הוא חשוב מאוד, התיעוד של יחיא סינוואר במנוסה במנהרות הוא חשוב ומשפיע על צריבת התודעה של הרחוב העזתי שמנהיגיו למעשה הפסידו את המערכה ונלחמים על הישרדותם.

השיקולים של ההנהגה הצבאית של חמאס מושפעים כעת מאוד מעצם העובדה שהיא נמצאת במנוסה וככל שיתהדק המצוד עליה היא עלולה לנקוט במהלכים מסוכנים, לכן צריך להגביר עוד יותר את הלחץ הצבאי עליה באופן מושכל ולנסות להפתיע אותה.

במקביל צה"ל צריך ליזום דרכים למנוע מחמאס מלהשתלט על הסיוע ההומניטארי וחלוקתו לתושבי הרצועה ולהגביר את הפגיעה בתשתית האזרחית של חמאס כמו המשטרה, העיריות והפקידות הממשלתית, צעדים כאלה יגבירו את מיטוט שלטון חמאס וגם הרחוב העזתי יראה זאת.

כך תקרוס בהדרגה ההשפעה של ההנהגה הצבאית של חמאס על תושבי הרצועה ותיצרב בתודעתם תחושת התבוסה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי