התוכנית של יוסי כהן לרצועת עזה

ראש המוסד שלעבר יוסי כהן תומך בהתנתקות מוחלטת של ישראל מרצועת עזה והתייחסות אליה כאל מדינת אויב. גורמים במערכת הפוליטית בישראל טוענים כי יוסי כהן מאותת לממשל ביידן כי יהיה לו פרטנר לתוכנית הקמת המדינה הפלסטינית וזאת לקראת כניסתו למערכת הפוליטית.

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן מתחמם על הקווים כדי להיכנס למערכת הפוליטית בבחירות שיהיו לאחר המלחמה ברצועת עזה, כך מעריכים גורמים שונים במערכת הפוליטית.

בעבר הוזכר שמו של יוסי כהן בפירסומים שונים כמי שמתכוון להשתלב במפלגת הליכוד, אולם הוא מעולם לא אישר שבכוונתו להיכנס למערכת הפוליטית.

אבל, עכשיו, בעוד המחלוקת בין ראש הממשלה נתניהו לבין הממשל האמריקני מחריפה בנושא היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה והקמת מדינה פלסטינית, מתייצב יוסי כהן בגלוי ותומך בהתנתקות מלאה של ישראל מרצועת עזה והתייחסות אליה כאל מדינת אויב.

בראיון שהעניק יוסי כהן ל"כאן 11" ב-8 בפברואר הוא אמר:

"לגבי היום, אני בעד לצאת מרצועת עזה בתום הקרבות ולעשות התנתקות מוחלטת ולנהוג במדינת עזה כפי שאנו נוהגים לדאוג במדינות אויב".

ואחר כך הוסיף: "צריך לנהוג ברצועת עזה כמנהג לבנון".

נראה כי יוסי כהן  שינה את עמדתו כלפי רצועת עזה.

בראיון לעיתון "מקור ראשון" ב-19 בדצמבר בשנה שעברה סירב יוסי כהן להתייחס לנושא הקמת מדינה פלסטינית ואמר כי "זה לא הזמן לעסוק בכך".

כהן נשאל על האחריות של ישראל בתחום רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, והשיב: "עלינו לייצר קואליציה בין-ערבית בתמיכה אירופית שמאפשרת לכוחות נכונים, גם בשילוב הרשות הפלסטינית, לחזור לרצועת עזה כפי שרצינו בעבר….. ישראל לא תיתן אספקה ל-2.3 מיליון עזתיים, עלינו לא להיכנס לפינה הזו, אלא ליצור פנייה ממדינות ערביות".

מהדברים של יוסי כהן  כעת עולה כי אין לו התנגדות שברצועת עזה תקום מדינה פלסטינית עצמאית שתהייה אחראית  על כל תחומי החיים, הוא התעלם גם מהסכנה הביטחונית שמהווה רצועת עזה לתושבי הדרום, ובמיוחד לתושבי עוטף עזה, כפי שראינו באירועי ה-7 באוקטובר.

בראיון ב "כאן 11" הוא הביע תמיכה בתוכנית ההתנתקות של ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל והוא לא הזכיר אפילו במילה אחת את נושא הקמת אזור החיץ ברצועת עזה וסידורי ביטחון למנוע התקפות מהרצועה על ישראל.

התוכנית של יוסי כהן היא מסוכנת מבחינה ביטחונית, אין בה שום מנגנון למנוע את חזרת חמאס לשלטון ברצועה אחרי המלחמה ושום סידורי ביטחון  למניעת התקפות על ישראל, היא למעשה מחזירה אותנו אחורנית, מבחינה ביטחונית, למצב  הרבה יותר גרוע ממה שהייתה בו ישראל עד ה-6 באוקטובר, מכיוון שיוסי כהן אינו מתנגד להקמת שדה תעופה ונמל פלסטינים ברצועת עזה, דבר שיאפשר, על פי גורמים ביטחוניים, להזרמה מאסיבית של אמצעי לחימה מאיראן לרצועת עזה.

להערכת גורמים במערכת הפוליטית, יוסי כהן מיישר קו עם הדוקטרינה החדשה של הנשיא ביידן שאותה הוא רוצה ליישם במזרח התיכון שתביא בסופו של דבר להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967.

להערכתם, הוא מתכוון להיכנס למערכת הפוליטית והוא מאותת לממשל האמריקני כי יהיה לו פרטנר ישראלי  לתוכנית של שליטה של "רש"פ מחודשת" ברצועה והקמת המדינה הפלסטינית שתכלול את רצועת עזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי