חמאס התחזק בדרום לבנון

ישראל ניסתה להתנקש בחייו של באסל צאלח, בכיר חמאס בלבנון, והוא נפצע כנראה באורח קשה. חמאס חיזק את מעמדו בלבנון והתמיכה בו גברה מאז פרוץ המלחמה, חזבאללה פרס את חסותו על חמאס אך ישראל טורפת את קלפיו באמצעות מדיניות החיסולים.

ישראל חיסלה ב-2 בינואר בשכונת א-דאחיה בביירות באמצעות תקיפה מדוייקת של חיל האוויר את צאלח אלעארורי, סגנו של מנהיג הארגון אסמעיל הניה, בעת שערך ישיבה במשרדו.

יחד עמו חוסלו עוד 6 פעילי חמאס במערך המבצעים של הארגון שהבולטים בהם היו סמיר פנדי ועזאם אלאקרע.

סמיר פנדי שימש כאחראי על המבצעים של חמאס בלבנון.

הוא היה אחראי בין היתר לירי הרקטי משטחי לבנון לעבר ישראל בפסח האחרון.

עזאם אל-אקרע היה אסיר משוחרר, במקור מהעיירה קבלאן שבאזור שכם, שהיה אחד מעוזריו של אל-עארורי. על פי הדיווחים, הוא היה בין מחבלי חמאס שגורשו ב-1992 ללבנון – שידוע כגירוש מרג' א-זוהור.

אולם, ישראל אינה מרפה מהשלוחה של חמאס בדרום לבנון, בזמן ביקור שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן ב-10 בפברואר שנפגש עם חסן  נסראללה בביירות, חוסלו באמצעות כטב"ם שני פעילי חמאס וחיזבאללה מצפון לצידון.

התקיפה בג'דרא , שעליה ישראל טרם לקחה אחריות , כוונה נגד באסל צאלח, שאחראי על גיוס והפעלת פעילי חמאס – בין היתר ביהודה ושומרון, מצבו כעת לא ברור, נראה כי נפצע קשה.

באסל צאלח היה בכיר בשלוחת חמאס בדרום לבנון, מקור ביטחוני אמר לסוכנות "רויטרס" כי באסל צאלח היה מקורב לצאלח אל עארורי שחוסל בינואר האחרון בביירות.

בנוסף, באסל צאלח הוא בכיר ב"מחלקת הבניה" של חמאס שנוהלה על ידי עזאם אלאקרע, שחוסל יחד עם אלערורי בתקיפה בביירות.

ארגון חמאס בדרום לבנון התחזק בשנתיים האחרונות בחסות ארגון חזבאללה,לא מעט בזכות היחסים האישיים הטובים שהיו בין צאלח אלעארורי לבין חסן נצראללה.

מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר והעובדה שחזבאללה הצטרף גם למערכה נגד ישראל,פתחה  הזרוע הצבאית של חמאס בהתקפות רקטות משטח לבנון לעבר ישראל בתיאום ובפיקוח הדוק של חזבאללה.

חמאס התבסס בדרום לבנון  לאור המחלוקת בין הנהגת התנועה לבין המשטר הסורי של בשאר אסד, ההתבססות שלו הייתה באזור צידון ומחנות הפליטים הסמוכים לה כאשר המפקדה הפוליטית שלה מומקמה בשכונת א-דאחיה בביירות.

לבנון הפכה לחזית פעולה מדינית, הסברתית וצבאית נגד ישראל.

הפעילות ממנה גברה מאז פרוץ המלחמה ואוסאמה חמדאן, בכיר חמאס בלבנון, מדברר גם את עמדת חמאס בקשר לעסקת החטופים עם ישראל.

מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, חמאס מנסה להגביר את הפעילות הצבאית נגד ישראל מדרום לבנון ואף הכריז על הקמת מליציה חדשה בשם " חלוצי מבול אלאקצא" בלבנון כדי לגייס את האהדה העממית לחמאס בעקבות התקפת ה-7 באוקטובר על ישובי עוטף עזה, בעקבות ביקורת של מפלגות פוליטיות לבנוניות הושהתה בינתיים פעילות המליציה הזו.

על פי גורמים בלבנון, חמאס השתלט על מחנות הפליטים הפלסטינים בדרום כשהוא דוחק ממנה את תנועת פת"ח, כל זאת בתמיכת חזבאללה. חמאס ממשיך לתכנן פעילות טרור נגד ישראל משטח לבנון.

החיסול המוצלח של בכיר חמאס צאלח אלעארורי בשכונת א-דאחיה בביירות שהיא המעוז העיקרי של חזבאללה בלבנון, הוריד כנראה מעל הפרק את אפשרות מעבר בכירי חמאס מקטאר ללבנון והם שוקלים כעת לעבור לטורקיה שם גורמי המודיעין הטורקי הם חזקים מאוד בסיכול פעילות ריגול.

לכן, פעילות החיסולים שעושה ישראל של פעילי חמאס בלבנון היא חשובה מאוד, היא מערערת את הביטחון העצמי שלהם והם חשים תחושה של נרדפות תמידית, החיסולים הממוקדים מגבירים ללא ספק את ההרתעה הישראלית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי