ביידן מנסה לזכות מחדש באמון מדינות ערב

הנשיא ביידן מנסה לחדש את האמון בין ממשלו לבין מדינות ערב המתונות שנשחק בגלל תמיכת ארה"ב בישראל מאז שפרצה המלחמה. הנשיא האמריקני ינסה לקדם את הפסקת המלחמה ברצועת עזה ביחד עם סעודיה.

הנשיא ביידן עושה מאמץ אדיר לשנות את מצבו בסקרי דעת הקהל בארה"ב לקראת הבחירות לנשיאות בחודש נובמבר, הוא מנסה לנטרל את הביקורת עליו בגלל תמיכתו הגדולה בישראל מייד עם פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר ולאזן את התמונה באמצעות השמעת ביקורת על ישראל והדלפות היוצאות מהבית הלבן נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הנשיא האמריקני מנסה גם לחזק את קשריו עם מדינות ערב המתונות שמתנגדות להמשך המלחמה ברצועת עזה.

במהלך מסיבת עיתונאים משותפת השבוע עם עבדאללה מלך ירדן מתח הנשיא ביידן ביקורת על ישראל ואמר:

"יותר מדי פלסטינים שנהרגו ברצועת עזה היו חפים מפשע בהם אלפי ילדים, מבצע צבאי ברפיח לא יכול לצאת לדרך בלי תוכנית אמינה לאזרחים שצריכים להיות מוגנים".

הנשיא ביידן מוטרד מאוד מסקרי דעת הקהל בארה"ב שבהן מוביל יריבו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והביקורת הקשה עליו כי יש לו בעיות קוגנטיביות והוא אינו ראוי להיות נשיא לקדנציה נוספת.

כתוצאה מהתמיכה בישראל במהלך המלחמה, איבדו הנשיא וצוותו את תמיכת מדינות ערב המתונות, השליטים הערבים המתונים מתנגדים לארגון חמאס שהינו חלק מתנועת"האחים המוסלמים" הפועלת להפלת המשטרים הערבים, אך, מאידך גיסא הם חוששים מערעור יציבות שלטונם על ידי הרחוב הזועם במדינותיהם.

הרחוב הערבי זועם על ארה"ב על רקע התמיכה שלה בישראל ואספקת הנשק אליה אשר גרמה, לטענתו, לעשרות אלפי הרוגים ופצועים ברצועת עזה.

כאמור, הנשיא ביידן אירח השבוע בוושינגטון את עבדאללה מלך ירדן לפגישה ראשונה עם מנהיג ערבי מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר.

המלך הירדני יצא למסע בארה"ב,קנדה,צרפת וגרמניה כדי לגבש לחץ בינלאומי על ישראל להפסיק את המלחמה ברצועת עזה.

לנשיא ביידן יש יחסים קרובים עם עבדאללה מלך ירדן, המלך ביקש ממנו לפעול כדי לעצור את ההתקפה המתוכננת של צה"ל על העיר רפיח וכיבושה בטענה שהדבר יביא ל"אסון הומניטארי" ולהפעיל לחץ על ישראל לעצור לגמרי את המלחמה.

הנשיא ביידן הביע בשיחה עם המלך תמיכה ברעיון הקמת המדינה הפלסטינית העצמאית ואמר כי זהו הפיתרון היחיד לסכסוך הישראלי פלסטיני שיגשים את שאיפות הפלסטינים ואת ביטחון ישראל לטווח הרחוק.

השניים דנו גם ברפורמות הצפויות ברש"פ כדי שתוכל לשלוט גם ברצועת עזה.

ההערכה בקרב פרשנים בעולם הערבי היא כי הנשיא ביידן יתקשה בהחזרת האמון בין מדינות ערב המתונות לבין ממשלו נוכח המשך הלחימה ברצועת עזה וחוסר יכולתו לכפות על ישראל את עצירת המלחמה לחלוטין.

הנשיא ביידן מודע לבעיה והוא מנסה להוביל כעת עם סעודיה יוזמה חדשה במזרח התיכון.

חוסיין א-שיח', מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, אמר ב-13 בפברואר לערוץ "א-שרק" הסעודי כי יש פעילות ערבית בראשות סעודיה ליוזמה שתביא להפסקת המלחמה ברצועת עזה, פתיחת ערוץ מדיני והתקדמות לעבר הקמת מדינה פלסטינית.

היוזמה הזו כוללת גם מגעים לפיוס בין הרש"פ לחמאס ואפשרות הצטרפות חמאס לאש"פ וגם הקמת "ממשלת טכנוקרטים" פלסטינית חדשה  .

הקבוצה הערבית מכינה כעת נייר עבודה משותף בנושא.

ממשל ביידן לא יסכים שחמאס ישלוט ברצועת עזה באופן ישיר או עקיף, הוא רוצה ש"רש"פ מחודשת" שעברה רפורמות מקיפות היא שתשלוט ברצועה.

אבל התוכנית הערבית החדשה שתוביל סעודיה משתלבת היטב במה שנקרא "דוקטרינת ביידן" להקמת "ציר מתון" חדש במזרח התיכון לאחר נורמליזציה בין ישראל לסעודיה והכרה ישראלית במדינה פלסטינית עצמאית.

הפעילות של ממשל ביידן מול סעודיה והרש"פ מתנהלת באופן מקביל למגעים חשאיים בין היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבאן לבין השר רון דרמר שפועל בשליחות ראש הממשלה נתניהו.

ישראל שומרת את קלפיה צמוד לחזה ומבררת את עיקרי התוכנית האמריקנית החדשה מבלי לתת עד כה את הסכמתה,כל זה קורה בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת.

כפי שהדברים נראים כעת, ישראל נחושה למוטט את שלטון חמאס ולכבוש את רפיח  ו"ציר פילדלפי", המלחמה לא תופסק לפני שכיבוש כל רצועת עזה על ידי צה"ל יושלם.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי