התנגדות לתוכנית נתניהו ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה

ראש הממשלה נתניהו העביר לאישור הקבינט הביטחוני את תוכניתו ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. התוכנית מעוררת התנגדות עזה בקרב הפלסטינים והקהילה הבינלאומית וספק רב אם ישראל תוכל ליישמה, יש לשקול הקמת ממשל צבאי זמני ישראלי במקומה.

הקבינט הביטחוני עדיין לא אישר את התוכנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה אבל כבר יש התנגדות עזה בעולם ובקרב הפלסטינים לתוכנית הזו.

ממשל ביידן מתנגד נחרצות לתוכנית, שעדיין לא אושרה בקבינט אך פורסמה ברבים, ושר החוץ בלינקן אמר בסוף השבוע האחרון עליה כי ארה"ב "מתנגדת  לכיבוש מחדש של הרצועה".

הרש"פ מתנגדת לתוכנית ונביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרש"פ אמר כי "רצועת עזה תהיה חלק מהמדינה הפלסטינית וכל תוכנית מלבד זו נדונה לכישלון".

לדבריו, התוכנית של נתניהו מיועדת להמשיך את הכיבוש בשטחים ולמנוע הקמת מדינה פלסטינית.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פועל במרץ להיות חלק מהממשלה שתקום ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, הוא מתכנן להקים "ממשלת מומחים" ורשות שיקום שתפעל בפיקוח בינלאומי  ובכפוף למשרד רואי חשבון בינלאומי כדי לקבל את הסיוע הכספי מהמדינות התורמות.

חמאס שכבר משלים כי איבד את השלטון ברצועה מחפש דרך להישאר על הגלגל, הוא דוחה בתוקף את התוכנית של נתניהו ובכיר הארגון מוסא אבו מרזוק הביע הסכמה שארגונו יצטרף ל"ממשלת טכנוקרטים" שתקום ברצועה עם הרש"פ.

המגרעות של תוכנית נתניהו

התוכנית של ראש הממשלה נתניהו נראית על הנייר כאסופה של דברים שהוא כבר אמר בעבר,היא יפה על הנייר אך השאלה היא אם היא מעשית ויש לה סיכוי להצליח.

בתוך הקבינט הביטחוני יש כבר ביקורת על התוכנית, גורם בכיר בקבינט אמר כי התוכנית נועדה להרגיע את ממשל ביידן ולא להכעיס את השרים בן גביר וסמוטריץ'.

א.שאלת השאלות היא מי הם אותם "גורמים מקומיים בעלי ניסיון ניהולי" ,שאינם מזוהים עם מדינות טרור כמו איראן או שאינם תומכים בטרור, שנתניהו רוצה שישלטו ברצועת עזה.

ברור שאין גורמים כאלה ואם הם קיימים הם לא יוכלו להחזיק מעמד זמן רב, הכוח ברצועה מחולק בין תנועת פת"ח לתנועת חמאס ושום גורם פלסטיני מקומי אחר מהן אינו יכול לנהל את הרצועה ולשלוט על יותר משני מיליון פלסטינים.

המנהל המקומי של חיי היום יום יכול להתבצע רק על ידי פקידים מנוסים שעבדו במשרדי הממשלה, הפקידים האלה משתייכים או לתנועת פת"ח או לחמאס.

התוכנית של נתניהו דוחה את האפשרות שפת"ח, כלומר הרש"פ, או חמאס ישלטו ברצועה אחרי המלחמה.

ב.בנוסף לכך, קיים נושא שיקום רצועת עזה אחרי המלחמה, לא ייתכן שיקום כלכלי ופיזי של הרצועה בלי שיהיה גורם שמקובל מבחינה פוליטית וביטחונית על המדינות הסוניות המתונות וגם על מדינות המערב שאמורות לממן את השיקום.

ג. הקהילה הבינלאומית בראשות ארה"ב מתנגדת, נכון לעכשיו, להחלפת ארגון אונר"א ברצועת עזה בגוף בינלאומי אחר שיסייע לפלסטינים.

פירוק חד צדדי של אונר"א על ידי ישראל עלול להביא לעימות בין ישראל לארה"ב.

ד. הקהילה הבינלאומית  מתנגדת להקמת אזור חיץ ברצועה לאחר נסיגת כוחות צה"ל ורואה בכך המשך הכיבוש של הרצועה.

ה. הקהילה הבילנלאומית מתנגדת לשליטה ישראלית-מצרית ב"ציר פילדלפי" על הגבול עם מצרים למניעת הברחות אמצעי לחימה ממצרים אל תוך הרצועה.

ו.לא ברור, על פי התוכנית, מי יאכוף את החוק והסדר בתחום האזרחי ברצועת עזה.

פיתרון זמני-שלטון צבאי ישראלי

כפי שהדברים נראים כעת, ישראל תתקשה מאוד ליישם את התוכנית הזו שאיננה ריאלית ומתעלמת מהמציאות ברצועת עזה.

כדי לשמר את הישגי המלחמה ולמנוע את חזרת חמאס לשלטון ישראל תצטרך להקים שלטון צבאי זמני ברצועת עזה.

בתקופה הזו ישראל תצטרך לאתר מנהיגים מקומיים חדשים ולהכשיר כוחות ביטחון שישמרו על הסדר והביטחון בתחום האזרחי בעוד צה"ל יילחם בטרור על פי הצורך.

כל מנהיג מקומי שיעבוד עם ישראל ייחשב בשטח כמשתף פעולה עם ישראל וארגוני הטרור ינסו לחסלו, לכן ישראל צריכה לבנות בהדרגה את ההנהגה המקומית, אם היא בכלל קיימת, ובינתיים צה"ל ומנהל אזרחי ישראלי יצטרכו לטפל באוכלוסיה העזתית.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי