צמרת יחידה 8200 נכשלה וחייבת להניח את המפתחות

צמרת יחידה 8200 של אמ"ן נאחזת בקרנות המזבח למרות אחריותה לכישלון המודיעיני הגדול שהוביל לאירועי ה-7 באוקטובר. יחידה 8200 היא בעלת פוטנציאל מודיעיני אדיר ויש לשקמה במהירות עם פיקוד חדש שיישם את הלקחים מהכישלון הענק וינקה את האורוות.

אחד העיתונים בארץ פירסם בסוף השבוע האחרון מאמר על דו"ח גנוז של תחקיר ביחידה 8200, היחידה הגדולה ביותר באמ"ן המתמחה בהאזנות ובלוחמת סייבר.

את התחקיר יזם מפקד 8200 תא"ל י' והוא עוסק בכישלון המודיעיני הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל מאז הקמתה שעובר אפילו את המחדל המודיעני הגדול של המודיעין הישראלי במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973.

את האישור לעריכת התחקיר הפנימי נתנו ראש אמ"ן האלוף אהרון חליווה והרמטכ"ל הרצי הלוי שלשניהם יש חלק נכבד בכישלון המודיעיני והמבצעי ב-7 באוקטובר.

גורמים מדיניים בכירים מותחים ביקורת קשה על האישור לקיים את התחקיר הזה ועל העובדה שמפקד יחידה 8200 מצא לנכון לגנוז אותו ואומרים כי זה איננו תפקידו, לדבריהם, מלכתחילה אסור היה לעשות את התחקיר הזה ועוד יותר חמורה עובדת הדלפתו לתקשורת.

גורם בכיר לשעבר ביחידה 8200 אומר כי נראה שההדלפה על דבר התחקיר נועדה לנסות ו"לאזן" את הכישלון הגדול של יחידה 8200, בדעת הקהל הישראלית ולקראת הקמת ועדת החקירה הממלכתית.

רשלנות פושעת

שום הסברים ותירוצים לא יניחו את הדעת או "יאזנו"  את תמונת המחדל הענק, צמרת יחידה 8200 הייתה צריכה כבר ביום השני למלחמה להניח את המפתחות ולהתפטר מתפקידה.

היא נכשלה במשימה הכי חשובה של היחידה והיא מתן התראה בזמן על המלחמה.

נראה שהלקחים מהמחדל המודיעיני הגדול של מלחמת יום הכיפורים הופנמו ביחידה 8200 רק בשנים הראשונות שלאחר המלחמה, אחר כך הם הלכו ונשחקו בהדרגה עד לכישלון הגדול ב-7 באוקטובר.

"אפילו כמה דליים של אקונומיקה לא ימחקו את הכתם של הכישלון של צמרת 8200 באי מתן ההתראה למלחמה" אומר גורם יודע דבר, לדבריו, מפקד יחידה 8200 ועוזריו היו צריכים לשאת באחריות האישית ולא להיאחז בקרנות המזבח ולהגיש מכתבי התפטרות מתפקידיהם, בדיוק כפי שעשה קצין זוטר בדרגת רב סרן ששימש כראש מדור חמאס בחטיבת המחקר באמ"ן.

גורמים הבקיאים בתמונת המחדל של יחידה 8200 אומרים כי "אין שום מחילה וכפרה למחדל של צמרת היחידה" וכי המחדל הזה שהגיע לשיאו ב-7 באוקטובר מוחק באבחה אחת את כל ההישגים של היחידה מאז הקמתה, שיקומה של היחידה ייקח כמה שנים אבל הוא צריך להתחיל כבר עתה עוד לפני שקמה ועדת החקירה הממלכתית.

צמרת יחידה 8200 חייבת להתפטר לאלתר ואם היא מסרבת או גוררת רגליים יש להדיחה מייד.

לא יעלה על הדעת שקברניטי היחידה כשלו כישלון חרוץ ביותר והם ימשיכו להיות האחראים על מתן ההתראה לדרג המדיני בעוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת וייתכן שתיפתח גם מלחמה כוללת עם חזבאללה בלבנון, מפקדי יחידה 8200 עדיין חיים בקונספציה של ה-6 באוקטובר ואינם מבינים את מהות תפקידם ואחריותם, הבעיה של צמרת יחידה 8200 איננה רק בתחום הקונספציה אלא בביטחון העצמי המופרז, בשאננות והיהירות, בהתרפקות על הישגי העבר ובתרבות ה"סמוך".

נראה שהטענות שהיחידה מתאוששת מהמחדל הגדול אינן נכונות, היא מתקשה עד כה להביא מודיעין מדוייק על מקום החזקתם של החטופים הישראלים ברצועת עזה ועל מקום המסתור של הצמרת הצבאית של חמאס בראשותו של יחיא סינוואר.

את הפקת הלקחים ביחידה 8200  צריך לעשות גורם חיצוני שאין לו שום קשר ישיר או עקיף ליחידה ולראשיה.

שר הביטחון יואב גלנט צריך להורות מייד על גניזה סופית של התחקיר שיזם מפקד 8200 ולנקוט בצעדים שימנעו טיוח של הכישלון.

איך עושים התראה מודיעינית נכונה?

קצין מודיעין ותיק סיפר לי השבוע סיפור מעניין על הימים הטובים של יחידה 8200 שמדגים כיצד יש לעשות התראה מודיעינית נכונה, אספר אותו בקצרה במגבלות הצנזורה.

כשלוש שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, כשיחידה 8200 החלה להתאושש מהטראומה המודיעינית, אחד המב"רים ( מש"ק בינה רשתית) של היחידה עבד משמרת לילה באחד מבסיסי 8200.

לפתע הוא החל לקבל ,אחרי חצות ,דיווחי האזנה על תזוזה של גדוד באחד מצבאות ערב לעבר הגבול עם ישראל, הוא הפעיל את יחידת המכ"ן ודיווח מייד למפקדת היחידה על המתרחש, הוא היה צריך לנדנד לקצין התורן במדור ההפעלה במרכז הארץ  כדי שיבין את משמעות האירוע אך הוא לא הירפה ממנו.

בסופו של דבר,תודות ללחץ שהפעיל, הדיווח הועבר הלאה לצמרת של 8200 ולראש אמ"ן דאז האלוף שלמה גזית ז"ל.

ראש אמ"ן התקשר ישירות לבסיס ושוחח עם המב"ר הוא תיחקר אותו לגבי נסיבות האירוע ונשאר עמו בקו פתוח במשך כמה שעות עד שהאירוע הסתיים, במקביל הוא עדכן את הרמטכ"ל ואת הדרג המדיני במתרחש.

בזכות ההתראה המהירה הופעלו יחידות מודיעין נוספות ולמחרת בבוקר התבררה הסיבה האמיתית לתזוזת הגדוד לעבר הגבול עם ישראל.

זוהי דוגמא טובה לאופן שבו צריכה יחידה 8200 לתפקד, כך גם צריך לתפקד ראש אמ"ן  אחראי, מקצועי ומסור לעבודתו.

יחידה 8200 צריכה לעבור שידוד מערכות רציני, יש לה פוטנציאל אדיר אבל חייבים לעקור ממנה את האחראים לכישלון הגדול ולהתחיל לשקם את היחידה מהר ככל האפשר, ישראל נמצאת בפני אתגרים ביטחוניים אדירים והיא זקוקה ליחידה 8200 במיטבה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי