העסקה לשחרור החטופים עדיין רחוקה

קבינט המלחמה אישר את הסיכומים החדשים שהושגו בשיחות פריז בסוף השבוע שעבר ועכשיו ממתינים לתשובת חמאס. גורמים בחמאס טוענים כי הארגון לא וויתר על דרישתו להפסקת המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, האופטימיות בירושלים היא זהירה מאוד.

המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דוד ברנע חזרה אתמול מפריז לאחר שיחות עם נציגי ארה"ב,קטאר ומצרים על עסקת החטופים שנקלעה למבוי סתום והתחושה במשלחת ישראל היא תחושה של אופטימיות זהירה.

עם זאת, גורם מדיני בכיר אומר כי למרות שחמאס גילה גמישות במגעים, "העסקה עדיין רחוקה" למרות שחמאס ירד בדרישותיו.

קבינט המלחמה קיבל דיווח על הדיונים בפריז ואישר אמש שמשלחת ישראלית תצא עוד השבוע לקטאר להמשך השיחות.

גורמים בחמאס אמרו כי הארגון עדיין לא קיבל דיווח על הסיכומים החדשים בפריז וכי ההצהרות באמצעי התקשורת בנושא נועדו להפעיל לחץ על הרחוב העזתי ועל חמאס.

טאהר אלנונו, יועצו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה אמר אמש כי חמאס ממשיך לדרוש את סיום המלחמה ונסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה.

"אי אפשר לדבר על הפסקת אש זמנית בלי לעצור את המלחמה, להסיג את הכיבוש ולהעביר סיוע הומניטארי, על כך לא נוותר, עוד לא הגענו שלשב של דיבור על חילופי שבויים", הוא אמר.

"האויב רקם נרטיב של משא ומתן שאין לנו מה לעשות איתו", אמר אמש בכיר חמאס בחו"ל מחמוד אל-מרדאווי, בריאיון לרשת אל-מיאדין. "עד עכשיו, לא קיבלנו שום דבר מהמתווכים על מה שמוצע בפריז, כדי שנוכל להעריך ולהתבסס עליו.

על פי גורמים אמריקנים במפגש פריז הושגו ההסכמות הבאות.

א.ישוחררו 40 חטופים ישראלים בתמורה להפוגה של 40 ימים בלחימה.

ב. ישוחררו 300 מחבלים מבתי הכלא בישראל.

ג.ימשכו הדיונים וירידה לפרטים בשיחות בקטאר אם המתווה שהושג בפריז יאושר על ידי ישראל וחמאס.

על פי גורמים מצרים,  חמאס הסכים לדחות את דרישתו להפסקת אש קבועה לשלב מאוחר יותר אך הוא מתעקש שישראל תאפשר לעקורים הפלסטינים לשוב מדרום הרצועה לצפונה ושצה"ל יסוג לגמרי מצפון הרצועה.

חמאס גם דורש שישוחררו מחבלים שנדונו למאסרי עולם על מעשי רצח של ישראלים ומתעקש ששחרור חטופים יותנה בהתקדמות בדיונים על סיום המלחמה.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פירסם אמש כי האתגר המרכזי של מצרים וקטאר שמתווכות בעסקה, כך אמרו גורמים מצריים לעיתון, הוא לשכנע את חמאס שהפסקת אש קבועה לסיום המלחמה, בתום הפוגה זמנית בלחימה, היא דבר אפשרי – מבלי להעניק לו התחייבות שאכן תושג הפסקת אש קבועה.

לאחר שהקבינט יאשר את ההסכמות שהושגו בפריז במהלך סוף השבוע, המשא ומתן יכנס לקצב מואץ בניסיון להגיע לעסקת חטופים חדשה לפני תחילת חודש רמדאן ב-10 במרץ.

גורמים מדיניים בכירים טוענים כי ההגמשה בעמדת חמאס היא תוצאה של הלחץ הצבאי של ישראל על חמאס באזור ח'אן יונס והאיום לכבוש את אזור רפיח ו"ציר פילדלפי".

גם הלחץ הפסיכולוגי על חמאס נמשך וראש הממשלה נתניהו הודיע כי יביא בתחילת השבוע לאישור הקבינט את התוכניות לכיבוש אזור רפיח.

גורמים ביטחוניים בכירים מעריכים כי ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר תנצל את ההפוגה הארוכה בלחימה של צה"ל בחודש רמדאן לתגבר את אזור רפיח במחבלים נוספים ולשפר את מקומות המסתור שלה ואת  המקומות שבהם היא מחזיקה את החטופים הישראלים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי