האסטרטגיה של יחיא סינוואר בחודש רמדאן

המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס במבוי סתום ובישראל מעריכים גורמי הביטחון כי יחיא סינוואר תוקע את המשא ומתן כדי לנצל את חודש רמדאן להבעיר את המזרח התיכון. ישראל צריכה ליזום בתקופה הזו את השלמת כיבוש הרצועה, יחיא סינוואר מבין רק את שפת הכוח.

המשא ומתן על עסקת שחרור החטופים במבוי סתום, אולם המצרים עדיין לא אומרים נואש וממשיכים במגעים עם ישראל וחמאס בניסיון להשיג פריצת דרך, מבחינתם גם אם תושג בסופו של דבר עסקה בשבוע הראשון של רמדאן, זה לא יהיה אסון,  העיקר שתהייה עסקה.

בישראל ההערכה היא שיחיא סינוואר איננו רוצה עסקה כעת מכיוון שהוא מעריך כי לא ירוויח ממנה שום דבר, יחיא סינוואר זיהה את הלחץ האמריקני והבינלאומי על ישראל להפסיק את הלחימה והתסכול של הממשל מכך שלא נכנס מספיק סיוע הומניטארי לרצועת עזה, הוא גם מבין שצה"ל איננו מתכוון לכבוש את אזור רפיח לפני חודש רמדאן, הוא בטוח שהזמן פועל לטובתו.

נראה שיחיא סינוואר רוצה לנצל את חודש רמדאן להבעיר את האזור כולו באמצעות מהומות בהר הבית שהוא חבית חומר הנפץ של המזרח התיכון, כך הוא מתכנן להגביר את הלחץ על ישראל להפסיק את המלחמה ברצועת עזה.

בכיר חמאס באסם נעים אמר אתמול כי חודש רמדאן הוא "חודש של ג'יהאד, של ניצחונות ושל שהידים" וכי "תהייה הזדמנות לפעול בחזיתות נוספות כמו בירושלים ובגדה המערבית".

ליחיא סינוואר יש חשיבה ג'יהאדיסטית, הוא מחשיב את עצמו למצביא המוסלמי צלאח א-דין אלאיובי ששיחרר את ירושלים מידי הצלבנים במאה ה-12 לסה"נ.

בניגוד למה שהעריכו בישראל בתחילה כי הוא יהיה מעוניין בהשגת רגיעה  של 45 ימים בלחימה ברצועה למען התושבים וחודש רמדאן, הוא דווקא רואה בחודש רמדאן חודש של ג'יהאד.

בחמאס, כמו בארגוני טרור ג'יהאדיסטים אחרים דוגמת דאע"ש ואל-קאעדה, רואים את רמדאן כחודש שבו אירעו הניצחונות הגדולים בהיסטוריה המוסלמית.

כמו למשל, קרב "בדר" וכיבוש העיר מכה על ידי הנביא מוחמד במאה ה-7 לסה"נ, כיבוש אנדלוסיה וחלקים מדרום צרפת במאה ה-8 לסה"נ, קרב קרני חיטין במאה ה-12 לסה"נ, קרב עין ג'אלות במאה ה-13 לסה"נ ומלחמת יום הכיפורים באוקטובר 1973.

ניצחונות על "הכופרים" מוסיפים כבוד לחודש רמדאן שבמהלכו הורד הקוראן מהשמים לנביא מוחמד וגם לאומה האסלאמית.

מבוי סתום

השיחות בקהיר בין המודיעין המצרי למשלחת חמאס שהתחילו ביום ראשון השבוע נקלעו למבוי סתום ולא הניבו פריצת דרך, משלחת חמאס מסרבת למסור רשימה שמית של החטופים החיים ואת "מפתחות" השחרור לישראל והדרג המדיני בישראל לא שיגר משלחת לשיחות קהיר.

יחיא סינוואר רוצה לשמור בידיו את קלף רשימת החטופים החיים כדי לסחוט את ישראל בהמשך המשא ומתן.

סינוואר מנסה לסחוט מישראל כבר עכשיו התחייבות מגובה בערבויות בינלאומיות להפסקת המלחמה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה, רק אחר כך להיכנס לדיון בפרטי העסקה.

הדרישה שלו כי ישראל תתיר לאלתר למאות אלפי פלסטינים לשוב מדרום הרצועה לבתיהם בצפון הרצועה נועדה להחדיר לאזור הזה מחבלים בלבוש אזרחי שיארגנו מחדש את השטח נגד ישראל.

משא ומתן תקוע על עסקת החטופים הוא בהחלט אחת הסיבות שעלולה להביא להסלמה ביטחונית במזרח ירושלים ובשטחי יהודה ושומרון.

יחיא סינוואר רואה בשהיית כוחות צה"ל ברצועת עזה בחודש רמדאן, ללא כיבוש אזור רפיח, מלכודת נוחה להגביר את ההתקפות עליהם ולגרום להם אבידות כבדות, ישראל חייבת לשבור את הנחות העבודה של יחיא סינוואר שמייחל להצלחות בחודש רמדאן בלחימה נגד ישראל.

זהו הזמן שישראל צריכה לסיים בו את כיבוש שני מחנות הפליטים דיר אלבלח ונוצייראת במרכז הרצועה ואת אזור רפיח ו"ציר פילדלפי" ובכך להשלים את כיבוש הרצועה, יחיא סינוואר מבין רק את שפת הכוח.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי