תא"ל עמית סער,ראש חטיבת המחקר באמ"ן, והכסת"ח

בכירים בצמרת אמ"ן ממשיכים בהדלפות מגמתיות לתקשורת כדי לנסות ולחפות על הכישלון המודיעיני המחפיר שלהם שהוביל לאירועי ה-7 באוקטובר. הבושה והאחריות האישית נעלמו והם ממשיכים להיאחז בקרנות המזבח.

הניסיונות של צמרת המודיעין הישראלי להתחמק מאחריותה למחדל המודיעיני הגדול ביותר מאז הקמת המדינה נמשכים בימים אלה באמצעות הדלפות ו"תדרוכים" לשופרות שונים בתקשורת הישראלית.

הפעם התגייס לניסיון הטיוח אמצעי תקשורת בולט נוסף שפירסם כי תא"ל עמית סער, ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין בצה"ל, כתב מכתב אזהרה חמור שהיה אמור להישלח לראש הממשלה נתניהו ולחברי הקבינט המדיני ביטחוני מיד לאחר שמחת תורה שבו הוא מתריע כי איראן, חמאס וחיזבאללה מזהים הזדמנות לפגוע בישראל, זאת בהתאם למידע מודיעיני שהצטבר באגף המודיעין.

ראש חטיבת המחקר באמ"ן הבהיר  במכתבו כי הזדמנות זו נבעה מהקרע הפנימי בישראל ומהכשירות של צה"ל נכון לאותה תקופה וכי גורמים בכירים בציר האיראני לחצו וסברו כי הגיעה העת לתקוף את ישראל ולהביא לפגיעה אנושה בה.

על פי הפירסום, אזהרות שנכתבו ערב השבעה באוקטובר, הספיקו להגיע לראש אמ"ן ולרמטכ"ל הרצי הלוי והם אישרו לתא"ל סער לשלוח את המכתב לראש הממשלה.

ההדלפה הזו לתקשורת, שלא קשה לנחש מהיכן הגיעה, היא ממש הדלפה מביישת שנועדה לגלגל את האחריות למחדל לעבר ראש אמ"ן, הרמטכ"ל והדרג המדיני ולהסיר את האחריות מעל ראש חטיבת המחקר באמ"ן תא"ל עמית סער.

האחריות למחדל המודיעיני הגדול רובצת על כל צמרת המודיעין הישראלי, על הרמטכ"ל וגם על הדרג המדיני, אף אחד לא יתחמק ממנה כשתקום ועדת החקירה הממלכתית, אבל מה שמפליא הוא הניסיונות של גורמים בכירים במודיעין הישראלי לסדר להם הגנה או אליבי באמצעות הדלפות מגמתיות לתקשורת וגם לנסות ולהשפיע על החקירה של המחדל לפני שהיא בכלל החלה.

זה לא יעזור להם, הציבור איננו טיפש, טוב היה עושה ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער אם היה מתפטר מתפקידו לאלתר במקום להיאחז בקרנות המזבח, הוא צריך ללמוד שיעור בקבלת אחריות אישית מהקצין הזוטר שכפוף לו, ששימש כראש מדור חמאס בחטיבת המחקר של אמ"ן, שהתפטר ביוזמתו מתפקידו בגלל חלקו במחדל המודיעיני של ה-7 באוקטובר.

במה בדיוק מנסה תא"ל עמית סער להתגאות? בכך שתכנן לשלוח מכתב התראה לדרג המדיני אחרי שמחת תורה שהיה יום מתקפת הטרור של חמאס על ישובי עוטף עזה?

הוא אחד האחראים הבולטים ביותר לכישלון המודיעיני, הוא לא העריך נכון את החומר הגולמי הרב שהיה ברשות חטיבת במחקר בראשותו ולא התריע בזמן על פתיחת המתקפה נגד ישראל, אילו היה עושה זאת, הכל היה נראה אחרת.

הגיעה העת שצמרת המודיעין הישראלי תפסיק להדליף ספינים מגמתיים לתקשורת כדי לנסות לסדר לעצמה כסת"ח, מה שמתבקש הוא שראש אמ"ן אהרון חליווה, ראש חטיבת המחקר תא"ל עמית סער, מפקד יחידה 8200 ועוזריו יתפטרו לאלתר מתפקידיהם.

המחדל המודיעיני נמשך גם בימים אלה, חמישה חודשים חלפו מאז תחילת המלחמה וצמרת אמ"ן לא מצליחה לאתר את מקום המסתור של צמרת הזרוע הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר ואת מקום החזקת החטופים ברצועת עזה.

ראשי אמ"ן חייבים להניח את המפתחות לאלתר ולהניח למפקדים אחרים, מוכשרים ואמינים יותר, להיכנס לתמונה ולספק את המודיעין הדרוש בזמן לצה"ל ולדרג המדיני.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי