מה עלה בגורלו של בכיר חמאס מרוואן עיסא?

ההערכה ברצועת עזה היא כי בכיר חמאס מרוואן עיסא נהרג בהתקפת צה"ל וכי חמאס מסתיר את המידע על מותו מחשש לפגיעה במורל של פעילי התנועה. חמאס הפיץ מידע כי הוא חלה בסרטן בשנים האחרונות וכי מותו היה שאלה של זמן כדי לרכך את המכה המורלית, מרוואן עיסא פיקד ישירות על ההתקפה על קיבוץ בארי.

תנועת חמאס ממשיכה בשתיקה על גורלו של מרוואן עיסא בעקבות הניסיון של ישראל לחסל אותו במוצאי שבת שעבר באמצעות התקפת מטוסי חיל האוויר על המתחם התת קדקעי שבו שהה במחנה הפליטים נוצייראת במרכז רצועת עזה.

גורמים בחמאס טוענים כי ההנהגה הצבאית של התנועה מתקשה בחילוץ הגופות מתחת להריסות המתחם ולכן איננה יכולה עד כה לקבוע מה עלה בגורלו של מרוואן עיסא, עם זאת ההערכה במערכת הביטחון בישראל היא שאכן בסבירות גבוהה מרוואן עיסא נהרג בהפצצות הכבדות על המתחם.

גורמים ביטחוניים אומרים כי גם אם הוא לא מת כתוצאה מהתמוטטות המנהרה שבה שהה הרי סביר מאוד להניח שהוא מת כתוצאה מחנק או מחומרים מסוכנים.

מרוואן עיסא שהיה מבוקש על ידי ישראל לאחר ששוחרר מהכלא הישראלי בשנת 2000, נאבק בשמונה השנים האחרונות במחלת הסרטן, כך טוען עיתון "א-שרק אלאווסט" בפירסום היום מפי מקורות בחמאס.

לפני פרוץ המלחמה ברצועה התדרדר מצבו הבריאותי, הוא קיבל טיפול במקום מיוחד ברצועה והיו כמה ניסיונות של חמאס להוציא אותו מהרצועה לחו"ל לצורך קבלת טיפול רפואי.

לפני ההפצצה של המתחם במחנה הפליטים נוצייראת, ישראל ניסתה לחסל אותו לפני כמה שבועות באמצעות תקיפה של בניין רב קומות בשכונת ירמוק בעיר עזה, אולם התברר בדיעבד כי הוא עזב את הבניין כמה שעות לפני התקיפה.

במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021 תקף צה"ל דירה בבניין בשכונת תל אלהווא בעיר עזה שאליה היה אמור להגיע מרוואן עיסא, הוא איחר להגיע לדירה וחייו ניצלו.

באותה ההתקפה נהרג אחיו וואיל עיסא שהיה מפקד במנגנון המודיעין של הזרוע הצבאית של חמאס.

עם זאת, על פי גורמים בחמאס, כמה ימים לאחר חטיפתו של חייל צה"ל גלעד שליט בשנת 2006 הוא נפצע באורח בינוני בהתקפה של צה"ל ברצועת עזה.על פי גורמים בחמאס, מרוואן עיסא היה שותף מלא בתכנון ההתקפה הצבאית על ישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר והוא השתתף בישיבה שקבעה את שעת השין למתקפה.

הוא פיקד ישירות על ההתקפה והיה בקשר עם מחבלי הנוח'בה שביצעו את הגל הראשון של ההתקפה, הוא פיקח באופן ישיר על ההתקפה על קיבוץ בארי שהיה זירת קרב חשובה עבור חמאס.

בזרוע הצבאית של חמאס עוקבים אחרי הפירסומים בישראל על גורלו של מרוואן עיסא, אבל גורמים בחמאס טוענים כי הם מתקשים לקבוע אם אכן הוא היה במתחם הקרקעי שהופצץ במחנה הפליטים נוצייראת.

עם זאת, גורמים ברצועת עזה טוענים כי חמאס יודע  היטב כי הוא חוסל ומסתיר זאת, לכן הודלפה לתקשורת הידיעה כי הוא חלה בסרטן בשנים האחרונות כדי לרכך את הידיעה על דבר מותו ולהראות לתושבי הרצועה כי בכל מקרה ימיו היו ספורים בגלל מחלת הסרטן.

חיסול מרוואן עיסא הוא מכה מבצעית ומורלית קשה לצמרת חמאס ומסר חד משמעי ליחיא סינוואר ומוחמד דף כי ידה של ישראל תגיע אליהם בקרוב.

על פי מקורות ברצועת עזה, הלכי הרוח בציבור העזתי הם שההנהגה הצבאית של חמאס תתקשה לשרוד במנהרות ברצועת עזה לאורך זמן וכי בסופו של דבר צה"ל והשב"כ יגיעו אליה, ההנהגה של חמאס פוזרה לכמה אתרים ברצועה כדי להקשות על צה"ל לפגוע בה אולם טבעת החנק סביבה מתהדקת.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי