הכישלון המודיעיני נמשך

המודיעין הישראלי לא הצליח עד כה לאתר את מקומות המסתור ברצועת עזה של הצמרת הצבאית של חמאס ואת מקום החזקת החטופים הישראלים. צמרת המודיעין הישראלי זקוקה לטלטלה רצינית שתביא לחשיבה מחוץ לקופסא ושיטות איסוף מודיעין חדשות.

לאחר חמישה חודשים מתחילת המלחמה ברצועת עזה, מערכת המודיעין הישראלי איננה מצליחה לאתר את מקומות המסתור של ההנהגה הצבאית של חמאס ברצועת עזה ואת מקום החזקת החטופים הישראלים במנהרות.

למודיעין הישראלי הייתה הצלחה באיתור חלק מהחטופים הישראלים שהוחזקו בשבי בבתים ברצועת עזה על פני הקרקע, כמו חיילת צה"ל אורי מגידיש ושני החטופים פרננדו סימון מרמן ולואיס הר, הם חולצו בשלום בפעילות מיוחדת של כוחות צה"ל והשב"כ.

נראה כי הבעיה העיקרית של המודיעין הישראלי היא השגת מידע מדוייק על הנעשה בתוך מערך המנהרות האדיר שהקים חמאס ברצועת עזה, כוחות צה"ל הצליחו לאתר כמה מנהרות אסטרטגיות של חמאס ברצועה שבהם הוחזקו חלק מהחטופים וגם מנהרות שבהן שהו יחיא סינוואר ובני משפחתו, הוא גם תפס חוות שרתי מחשב של  הזרוע הצבאית של חמאס ומסמכים חשובים, אבל יחיא סינוואר נמצא תמיד כמה צעדים קדימה מכוחות צה"ל ומצליח להתחמק מהם.

למעשה, בחלוף חמישה חודשים מפרוץ הקרבות, מרבית ההנהגה הצבאית של חמאס נותרה בחיים וממשיכה לנהל את המלחמה נגד כוחות צה"ל ברצועה  ממקומות המסתור שלה.

במי מדובר?

ובכן, מדובר בצמרת חמאס, ביחיא סינוואר ראש הזרוע הצבאית, באחיו מוחמד סינוואר האחראי על פרויקט המנהרות,  במוחמד דף המפקד העליון של הזרוע הצבאית וסגנו מרוואן עיסא.

כמו כן מדובר בבכירים נוספים בצמרת הצבאית של חמאס:

רוחי מושתהא בכיר בזרוע הצבאית ומקורבו של יחיא סינוואר,עז א-דין חדאד מח"ט עזה, ראפע סלאמה מח"ט ח'אן יונס,מוחמד שבאנה מח"ט רפיח, ראיד סאעד ראש חטיבת המבצעים וחד'יפה כחלות, המכונה "אבו עוביידה" שהינו הדובר של הזרוע הצבאית של חמאס.

צה"ל  והשב"כ עצרו במהלך הקרבות ברצועה כמה מאות מחבלים של הזרוע הצבאית של חמאס שמסרו בחקירותיהם מידע טקטי חשוב על מערך המנהרות ועל תנועותיהם של בכירי חמאס, נעצרו גם כמה מבני משפחותיהם של בכירים בחמאס ואותר חומר חשוב במחשבים של הזרוע הצבאית שנתפסו במנהרות, אבל, אמ"ן והשב"כ לא הצליחו במהלך כמה חודשים לפרוץ את מעגל הסוד המצומצם של ההנהגה הצבאית של חמאס ולהקדים אותה במהלכים שיביאו לחיסולה.

גורמי מודיעין בכירים אומרים כי ההנהגה הצבאית של חמאס מתקשרת בינה לבין עצמה, וגם עם הנהגת חמאס בחו"ל, באמצעות שליחים והודעות כתובות ולכן יחידה 8200 של אמ"ן העוסקת בהאזנות ובלוחמת סייבר איננה מצליחה לעלות על עקבותיה.

נראה כי הבעיה העיקרית של המודיעין הישראלי, שהתגלתה במלוא חריפותה מייד לאחר מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר, הינה בעיית המחסור במודיעין אנושי (יומינט).

 הבעיה העיקרית היא היעדר סוכנים בצמרת חמאס שיכולים למסור מידע מקדים על כוונות צמרת חמאס ועל תנועות בכירים בתנועה.

גורמי מודיעין בכירים טוענים כי השב"כ הישראלי לא השקיע מספיק מאמצים בשנים שלפני המלחמה לגייס סוכנים בצמרת חמאס והסתמך בעיקר על מודיעין אנושי זוטר ומודיעין סיגינט, גורמים אחרים המעורים בעבודת השב"כ אומרים כי גיוס סוכנים ברמה הזו הוא קשה ביותר, מדובר במחבלים ג'יהאדיסטים שחדורים באידיאולגיה דתית עמוקה ונאמנים ליחיא סינוואר.

קשה לדעת אילו מאמצים נעשו בתחום המודיעין האנושי,במהלך החודשים האחרונים, תוך כדי הלחימה כדי להשיג את המטרות הדרושות, אבל בשורה התחתונה  הכישלון המודיעיני מביא גם לכישלון מבצעי, ברור שצמרת המודיעין הישראלית זקוקה לטלטלה רצינית וחשיבה מחוץ לקופסא, ייתכן שהפיתרון המיידי הוא להחליף לאלתר את ראש אמ"ן וראש השב"כ והצמרת המודיעינית שכשלה באירועים שהביאו ל-7 באוקטובר ולמנות לאלתר צמרת חדשה שתפיח רוח חדשה באמ"ן ובשב"כ ותפיסות חדשות ומקוריות בתחום איסוף המודיעין.

הערה:פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי