חיסול מרוואן עיסא הוא מסר ליחיא סינוואר ומוחמד דף

ארגון חמאס נמנע מלהגיב על הידיעות בישראל על חיסולו האפשרי של רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא בהפצצת חיל האוויר במרכז הרצועה. חיסול מרוואן עיסא הוא מכה מבצעית ומורלית קשה לצמרת חמאס ומסר חד משמעי ליחיא סינוואר ומוחמד דף כי ידה של ישראל תגיע אליהם בקרוב.

לראשונה מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, ישראל יכולה לרשום, בסבירות גבוהה מאוד, הישג מודיעיני ומבצעי חשוב במלחמה נגד ארגון הטרור חמאס והוא חיסולו של מרוואן עיסא, סגנו של מוחמד דף ומספר 3 בצמרת הצבאית של ארגון הטרור.

מרוואן עיסא המכונה "אבו בראא'", היה אחד מאדריכלי מתקפת הפתע של חמאס והטבח בישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר.

ההערכה במערכת הביטחון היא שככל הנראה צה"ל הצליח לחסל אותו באמצעות התקפה של חיל האוויר על מתחם תת קרקעי של חמאס במחנה הפליטים נוצייראת במרכז רצועת עזה.

דובר צה"ל דניאל הגרי אמר אמש כי צה"ל תקף מנהרה במרחב ששימש את מרוואן עיסא, סגנו של מוחמד דף ואת ראזי אבו טאמה שהיה בעבר מפקד יחידות המרכז של חמאס והיום אחראי על אמצעי הלחימה של הארגון.

הוא הדגיש כי עדיין לא התקבל אימות למותם של השניין וכי לפי מודיעין שהיה לצה"ל לא היו במרחב שהותקף חטופים ישראלים.

אם אכן ישראל הצליחה לחסל את מרוואן עיסא, מה שנראה כרגע כנכון, הרי שמדובר בהנחתת מכה קשה מבצעית ומורלית לארגון חמאס דווקא בחודש רמדאן שבו מתכנן יחיא סינוואר להבעיר את המזרח התיכון, יש בפעולה הזו מסר ישראלי ברור ליחיא סינוואר ולמוחמד דף כי ידה של ישראל היא ארוכה מאוד, כי  מערכת המודיעין של ישראל מתאוששת וצה"ל והשב"כ יכולים להגיע אליהם ולחסלם גם עמוק באדמה בתוך המנהרות שבהן הם מסתתרים.

ישראל ניסתה בעבר שלוש פעמים ללא הצלחה לחסל את מרוואן עיסא ונראה כי הפעם הצליחה, בתוך כמה ימים תוכל מערכת המודיעין הישראלית לקבל תשובה ברורה על תוצאות הפעולה.

המסר הישראלי מופנה גם להנהגת חמאס בחו"ל, מרוואן עיסא שימש גם כאיש הקשר של זרוע הצבאית של חמאס לזרוע המדינית של הארגון, על פי אחד המקורות ברצועת עזה, הוא עדכן, שעה לפני תחילת המתקפה ב-7 באוקטובר, את בכיר חמאס צאלח אלעארורי על כוונת הארגון לתקוף את ישראל.

על פי גורמי מודיעין ישראלים, מרוואן עיסא היה גם מי שתיווך בין יחיא סינוואר למוחמד דף ושמר על יחסים תקינים ביניהם, יחיא סינוואר שוחרר במסגרת עסקת שליט ב-2011 ומוחמד דף היה כבר בעת ההיא ראש הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה והיה צורך למנוע חיכוך ביניהם ולמנוע התנגשות שתפגע בפעילות הטרור נגד ישראל, למוחמד דף, בניגוד ליחיא סינוואר, אין שאיפות פוליטיות להפוך למנהיג העליון של תנועת חמאס, הא ממוקד רק בפן הצבאי.

בחודש ינואר האחרון הגיעו כוחות צה"ל לבית הנופש המפואר של עיסא במחנה הפליטים אל-בורייג' שבמרכז רצועת עזה.

"זוהי עדות נוספת לניתוק המוחלט בין הנהגת חמאס, לרבות ראשי הזרוע הצבאית, שחיה חיי מותרות, לבין פלח גדול מאוכלוסיית עזה שמתחנן לקבלת תרומות וסיוע בינלאומי. מנהיגי חמאס בגן עדן ותושבי עזה בגיהינום", אומר סא"ל אביחי אדרעי, דובר צה"ל בשפה הערבית.

צמרת הזרוע הצבאית של חמאס התפצלה במהלך המלחמה וראשיה מסתתרים במקומות שונים ברצועה כדי להקשות על ישראל לחסל אותם,הם מתקשרים זה עם זה באמצעות שליחים והודעות כתובות, אבל נראה שהשב"כ כבר מצליח לפענח את השיטה ולאתר את מקומות המסתור שלהם.

מאז אתמול שומרת ההנהגה הצבאית של חמאס וגם ההנהגה המדינית על שתיקה רועמת ואינה מגיבה על הידיעות על חיסולו של מרוואן עיסא.

הפגיעה בצמרת הצבאית של חמאס היא קשה, אבל כל עוד יחיא סינוואר ומוחמד דף הם בחיים יהיה קשה להכריע את הארגון מבחינה צבאית, לכן צה"ל חייב להגביר את הלחץ הצבאי ולהדק את המצוד אחרי השניים האלה.

גורמים בחמאס טוענים כי בעקבות ניסיון החיסול של מרוואן עיסא, ראשי הזרוע הצבאית של הארגון יקפידו מעתה להקיף את עצמם בחטופים ישראלים כדי לסדר לעצמם "פוליסת ביטוח" מפני חיסולים.

השב"כ וצה"ל יצטרכו לפעול בתחכום רב כדי לחסלם בעת שאינם נמצאים בקרבת החטופים.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי