האם מוחמד דחלאן מנסה להשתלב בשלטון החדש ברצועה?

ישראל ואיחוד האמירויות יתחילו בימים הקרובים במבצע לוגיסטי ימי להעברת סיוע הומניטרי מקפריסין לצפון רצועת עזה כדי להגדיל משמעותית את כמות המזון הנכנס לרצועה. על המבצע מטעם איחוד האמירויות מופקד בכיר פת"ח מוחמד דחלאן שתיאם אותו גם עם תנועת חמאס.

בכיר פת"ח מוחמד דחלאן המכונה "עוף החול" הפלסטיני, שגורש על ידי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתנועת פת"ח ב-2011 באשמת רצח ושחיתות, שוב חוזר לכותרות, הפעם כמי שעומד מאחורי מבצע אספקת הסיוע ההומניטרי דרך הים מאיחוד האמירויות לרצועת עזה.

מוחמד דחלאן ,שהפך לאיש עסקים מצליח וחי באבו דאבי, מכחיש כי הוא מעוניין להיות חלק מהשלטון העתידי ברצועת עזה וטוען כי כל מטרתו היא לסייע לתושבי רצועת עזה בזמן המלחמה.

אבל, ברשות הפלסטינית מאוד מודאגים מהפעילות של מוחמד דחלאן, יריבו המר של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי מוחמד דחלאן מנסה לנצל את המלחמה כדי לעקוף את הרש"פ ולמצב את עצמו כמועמד המוביל בקרב הירושה כדי לרשת את מחמוד עבאס.

גורמים בתנועת פת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ רואה במעורבות הגדולה של מוחמד דחלאן במבצע הימי להעברת הסיוע לרצועה מהלך שבאמצעותו הוא רוצה להפוך לשליט החדש של הרצועה אחרי המלחמה נוכח התנגדות ישראל לחזרת הרש"פ לעזה.

ישראל מתנגדת שהרש"פ תשלוט ברצועת עזה בגלל שהיא מעודדת טרור, משלמת משכורות חודשיות למחבלים ומסיתה נגד ישראל במערכת החינוך ובאמצעי התקשורת שלה.

דחלאן הינו יליד מחנה הפליטים ח'אן יונס, בדיוק כמו יחיא סינוואר ומוחמד דף מנהיגי הזגוע הצבאית של חמאס ויש אליו אהדה ברחוב העזתי.

לפני כמה שבועות הוא ביקר בדוחא ונפגש עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה כדי לתאם עמו את הכנסת הסיוע ההומניטרי מאיחוד האמירויות לרצועת עזה, מאז גירושו מתנועת פת"ח שמר מוחמד דחלאן על יחסים טובים עם תנועת חמאס והיא אישרה לפלג הפוליטי החדש שהקים, הנקרא "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פת"ח, לפעול ברצועת עזה.

ישראל אישרה את המבצע של איחוד האמירויות לסייע לרצועת עזה, לצורך כך ביקרו מתאם הפעולות בשטחים האלוף רסאן עליאן ואבי גיל המזכיר הצבאי של ראש הממשלה נתניהו באיחוד האמירויות בשבוע שעבר, איחוד האמירויות תפעיל קו ימי מקפריסין לאחד מהחופים בצפון הרצועה.

בכך ינסו ישראל ואיחוד האמירויות להגדיל באופן משמעותי את כמות הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה שנכנס במשאיות ושנבזז על ידי מחבלים חמושים של תנועת חמאס.

המשאיות שנכנסות לרצועת עזה ממצרים עוברות תהליך בדיקה ביטחוני על ידי ישראל כדי למנוע הברחות נשק עבור חמאס, מדובר בתהליך בדיקה ממושך שמעכב הכנסת מספר גדול יותר של משאיות אך ישראל איננה יכולה לוותר על הבדיקה הביטחונית.

איחוד האמירויות הציבה כבר כמה כלי שיט בקפריסין שממתינים שם להגעת הציוד ההומיניטרי, על כלי השיט האלה יועמס הציוד ובגלל שחופי הרצועה הם רדודים, הציוד הזה יועבר בהמשך ההפלגה לכלי שיט קטנים יותר שינחיתו אותו בחוף עזה.

המשלוחים ייבדקו ביטחונית על ידי ישראל בקפריסין וספינות של חיל הים יאבטחו את כלי השיט של איחוד האמירויות עד הגעתן לחוף עזה.

זה יהיה כנראה השלב הראשון לקראת ביצוע תוכניתו של הנשיא ביידן להקים מזח צף גדול שדרכו יזרום סיוע הומניטרי לרצועת עזה,להערכת הצבא האמריקני, הקמת המזח הזה תימשך כמה שבועות.

הנשיא ביידן  כועס ומתוסכל מהמדיניות של ממשלת ישראל בכל הקשור לנושא הכנסת הסיוע ההומנטרי לרצועת עזה, הוא טוען כי היא אינה עושה מספיק בעניין והחליט לקחת את העניין לידיו.

ארה"ב הנחיתה מהאוויר כמה משלוחים של סיוע הומניטרי ברצועת עזה אך הגיעה למסקנה כי הדרך הזו מוגבלת ואינה יכולה לפתור את מצוקת המזון ברצועה.

הנשיא ביידן מנסה באמצעות המהלך הזה להרגיע את הזעם עליו במפלגה הדמוקרטית מצד האגף הפרוגרסיבי והקהילה הערבית שזועמים עליו בגלל תמיכתו בישראל, הוא מודאג מההשלכות השליליות על קמפיין הבחירות שלו, לכן אין ספק שהסיוע הימי האמריקני לרצועת עזה קשור גם באופן ישיר למרוץ של הנשיא ביידן לקדנציה נוספת כנשיא.

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי המהלך הזה יגדיל באופן משמעותי את הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה אך הוא לא ימנע ממחבלי חמאס להשתלט עליו בכוח בתוך הרצועה עצמה.

פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי