מסמכי מרוואן עיסא מוכיחים את עומק הכישלון המודיעיני של ישראל

צה"ל תפס מסמכים סודיים של הזרוע הצבאית של חמאס שמפרטים את התוכניות של מרוואן עיסא מתקפת ה-7 באוקטובר על ישובי עוטף עזה. גורמים ביטחוניים בכירים אומרים כי המסמכים שנתפסו מוכיחים את היקף המחדל המודיעיני של אמ"ן והשב"כ וכי אחת הבעיות העיקריות הייתה היעדר מודיעין אנושי שיעביר התראה בזמן.

הקבינט הביטחוני קיבל בסוף השבוע שעבר דיווח מגורמי הביטחון כי להערכתם מרוואן עיסא, סגנו של מוחמד דף ומספר 3 בזרוע הצבאית של חמאס, אכן חוסל בהפצצת חיל האוויר על המתחם הקרקעי במחנה הפליטים נוצייראת לפני כעשרה ימים.

חמאס נמנע מהודעה רשמית על מותו של מרוואן עיסא מחשש שהדבר יפגע במורל של לוחמי חמאס ברצועה, על פי גורמים בלתי רשמיים בחמאס, יחד עם מרוואן עיסא חוסל גם ראזי אבו טמאעה, מח"ט מחנות המרכז מטעם הזרוע הצבאית.

גורמים צבאיים חשפו בימים האחרונים את המסמכים שנתפסו במנהרות בח'אן יונס של סיכומי הדיונים המצומצמים של הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס בחודשים שקדמו להתקפת ה-7 באוקטובר.

בדיונים האלה השתתפו יחיא סינוואר, מוחמד דף ומרוואן עיסא ומהם עולה כי מרואן עיסא היה המתכלל הראשי של ההתקפה על ישובי עוטף עזה ועל הטבח עצמו.

גורמי מודיעין מסרו כי מרוואן עיסא פיקד אישית על ההתקפה על קיבוץ בארי.

על פי המסמכים שנתפסו, איראן וחזבאללה היו שותפות באופן עקרוני למתקפה של חמאס שהיה צריך לתאם עמן את ההתקפה אך נמנע מלעשות זאת.

חמאס תכנן לתקוף ולכבוש 46 מטרות ובסיסים צבאיים בדרום הארץ ובהם בסיס מודיעין של יחידה 8200, בסיס חיל האוויר בחצרים וגם את כלא אשקלון כדי לשחרר את האסירים הביטחוניים שמוחזקים בו.

לצורך המבצע הוכשרו בין 1500 ל-2000 מחבלים של הנוח'בה, הם לא הצליחו לכבוש את כל המטרות בגלל ההתנגדות של כוחות צה"ל והמשטרה.

הזרוע הצבאית של חמאס שמרה על מידור גבוה ביותר ורק 5 ימים לפני הטבח עודכנו מפקדי החטיבות של חמאס בפרטי התוכנית המבצעית, מפקדי הגדודים קיבלו עדכון עליה 48 שעות לפני שעת השין ואילו מפקדי הפלוגות קיבלו הודעה על כך 12 שעות לפני הפעולה, מחבלי הנוח'בה עצמם עודכנו רק בלילה שקדם למתקפה ואז החלו להפעיל את כרטיסי הסים הישראלים שהיו ברשותם.

אולם, מערכת המודיעין הישראלית פירשה באופן לא נכון את הסימן ההתראתי הזה, וסימנים נוספים אחרים, דבר שהביא להפתעה מוחלטת של ישראל.

גורמים ביטחוניים בכירים שמעורים בתמונת המצב המודיעינית אומרים כי המסמכים שנתפסו במנהרות חמאס מוכיחים את היקף המחדל המודיעיני  של אמ"ן והשב"כ שבמשך חודשים ארוכים לא איתרו את ההכנות למתקפה וחיו בקונספציה כי חמאס מורתע.

גם כשהחלו ההוראות מצמרת ההנהגה הצבאית לרדת למטה אל המח"טים, המג"דים מפקדי הפלוגות, תהליך שנמשך 5 ימים, לא הצליחה מערכת המודיעין הישראלי לאתר את כוונות המתקפה ולהתריע בזמן בפני צמרת צה"ל והדרג המדיני על המתקפה הצפויה.

גורמי מודיעין בכירים טוענים כי הכישלון הזה נובע בין היתר מכך שלשב"כ היה חסר מודיעין אנושי (יומינט) וסוכנים בדרגים השונים של הזרוע הצבאית של חמאס שיעבירו לפחות את ההתראה בזמן.

המודיעין האנושי היה חיוני ביותר לאיתור כוונות חמאס מכיוון שהזרוע הצבאית למדה היטב כיצד להטעות את יחידה 8200 של אמ"ן העוסקת בהאזנות ובלוחמת סייבר.

זהו אחד הלקחים המרכזיים מהכישלון המודיעיני של מתקפת ה-7 באוקטובר, מי שיוסמך על ידי הרמטכ"ל והדרג המדיני לשקם את אמ"ן והשב"כ יצטרך לשים דגש על נושא המודיעין האנושי ופיתוח שיטות חדשות לגיוס סוכנים בכל הרמות.

אין ספק שאמ"ן חייב לאמץ, בעקבות הכישלון המודיעיני הגדול ביותר מאז קום המדינה, חשיבה יצירתית לפיתוח מקורות מודיעין חדשים שמתבססת על שליטה מלאה בשפה הערבית,דת האסלאם והתרבות הערבית.

הבעיה היא גם בתחום ההערכת המודיעין לא רק בתחום האיסוף,אמ"ן חייב לשכלל את שיטת "היפכא מסתברא" ולהתאימה למציאות החדשה כדי שלא להיקלע לקונספציות.

לקח נוסף  שצריך להיות מיושם הוא הקמה מחדש של יחידת "חצב" שנסגרה ב-1992 על ידי ראש אמ"ן דאז האלוף אורי שגיא ומוזגה לתוך יחידה 8200.

לדברי גורמי מודיעין בכירים, זו הייתה טעות גדולה, כמות המודיעין האיכותי שיש במקורות הגלויים היא גדולה מאוד והגיעה העת לפתוח אותה מחדש בהיקף מלא ובנפרד מיחידה 8200.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי