ישראל חייבת לחדש את מומנטום הלחימה ברצועת עזה

צה"ל מדשדש בלחימה ברצועת עזה בגלל היעדר נחישות של הדרג המדיני להשיג בהקדם את מטרות המלחמה שהוגדרו בתחילתה בקבינט. הדרג המדיני חייב להורות לצה"ל לחדש את מומנטום הלחימה על ידי קביעת שורה של צעדים ללא קשר לרמדאן ולמו"מ על עסקת החטופים.

המשא ומתן המתחדש בקטאר על עסקת שחרור החטופים הישראלים אינו צריך להוות מכשול בכל הקשור ללחימה של צה"ל נגד ארגוני הטרור בראשות חמאס ברצועת עזה.

לאחר חיסולו המוצלח של בכיר חמאס מרוואן עיסא , ישראל חייבת לחדש את מומנטום הלחימה ברצועת עזה, חמאס מפרש את הלחימה של צה"ל בשבועיים האחרונים כדשדוש בגלל הלחץ האמריקני על ישראל לעצור את הלחימה, בגלל  המחלוקות הפנימיות בקבינט המלחמה הישראלי ובגלל ההפגנות של משפחות החטופים והפגנות המחאה נגד ממשלת נתניהו.

אם הדרג המדיני לא יורה לצה"ל לחדש את המומנטום של הלחימה, הדבר יפגע בהשגת מטרות המלחמה כפי שנקבעו על ידו: מיטוט שלטון חמאס והריסת התשתית הצבאית שלו ושחרור כל החטופים הישראלים.

זאת ועוד, המשך הדשדוש הצבאי ברצועה יביא לכך שחמאס ישקם את היכולות הצבאיות שלו באזורים שכבר צה"ל כבש וטיהר וגם יחזק את היכולות האזרחיות שלו, חמאס כבר איתר את כוונות ישראל להקים הנהגה מקומית ברצועה שתחליף אותו והוא פועל לסכל את התוכנית של צה"ל.

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס פתחו במסע איומים על ראשי שבטים וחמולות גדולות ומאיימים לחסל אותם אם ישתפו פעולה עם צה"ל בכל הקשור לאבטחת משלוחי הסיוע ההומניטרי והקמת גרעין להנהגה מקומית שישלוט ברצועה בתום המלחמה.

יחסי הכוחות בין צה"ל לזרוע הצבאית של חמאס חייבים להיות ברורים וצה"ל חייב להשיג הכרעה צבאית מהירה במערכה כדי שיוכל להשיג את מטרות המלחמה.

ניצחון צבאי על חמאס יביא לשחרור החטופים בדרך צבאית או בדרך של משא ומתן, שחרור יותר ממאה חטופים בעסקה הקודמת היה תוצאה של הלחץ הצבאי על חמאס.

חידוש המומנטום של הלחימה על ידי צה"ל,במהלך חודש רמדאן, יבהיר לחמאס את נחישות ישראל להשיג את מטרות המלחמה וכי היא איננה מוכנה להיכנע לשום לחץ חיצוני.

אלו הצעדים שהדרג המדיני חייב להורות לצה"ל לבצע בשטח לאלתר.

א.כיבוש מחנות הפליטים דיר אלבלח ונוצייראת במרכז הרצועה ופירוק שני גדודי החמאס שמבוצרים שם.

ב.התחלת פינוי מאות אלפי העקורים מאזור רפיח צפונה לעבר השטחים במרכז הרצועה שבהם יוקמו עבורם אזורים מיוחדים לקבלת סיוע הומניטרי.

מייד לאחר פינויים, כיבוש אזור רפיח וציר פילדלפי להשמדת ארבעת הגדודים של חמאס שנותרו באזור.

ג. עד לתחילת כיבוש העיר רפיח, ביצוע חיסולים ממוקדים של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס והמשטרה המקומית באזור.

ד.להתחיל ולפרק את התשתית האזרחית של חמאס בצפון הרצועה.

ה. גיוס כוחות מילואים במידת הצורך.

ו. הגעה להסכמה בקבינט המלחמה על השאלה מי ישלוט ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.

ח.ראש הממשלה חייב להורות למוסד להמשיך את חיסול מנהיגי חמאס בחו"ל, החיסול האחרון היה של צאלח אלעארורי בשכונת א-דאחיה בביירות בחודש ינואר.

חמאס מנסה להרוויח זמן והוא גורר רגלים בכל הקשור לעסקת החטופים כדי להגביר את הלחץ על ישראל להימנע ממבצע צבאי לכיבוש רפיח ו"ציר פילדלפי", זוהי גם הערכת השב"כ, לכן חידוש המומנטום של הלחימה בהקדם הוא הכרחי, ישראל חייבת להשיג את הניצחון הדרוש במלחמה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי