עזמי בשארה חוזר לזירה

חבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה מייעץ לשליט קטאר בעניין עסקת החטופים הישראלים. בשארה מכיר היטב את המערכת הפוליטית בישראל ואת חולשותיה, גורמים מדיניים מביעים זעם על פעילותו אך מודים כי לישראל אין כוונה לחסל אותו.

העיתון הצרפתי "לה פיגארו" דיווח השבוע כי חבר הכנסת לשעבר עזמי בשארה, מייסד בל"ד שנחשד בסיוע לחזבאללה במלחמת לבנון השניה, השתתף בהתייעצויות לפני פסגת פריז בנושא עסקת החטופים.

בשארה משמש כיועץ לשליט קטאר, השיח' תמים בן חמד, וסייע בגיבוש התשובה של חמאס שהועברה למתווכים לגבי מתווה פריז.

על פי הדיווח, לעזמי בשארה יש תפקיד פעיל בפעולת התיווך של קטאר, הוא מכיר היטב את המערכת הפוליטית הישראלית ואת נקודות התורפה שלה, הוא נמלט לקטאר ב-2007 ולא חזר לישראל מחשש שייעצר ויועמד לדין.

לעזמי בשארה יש מעמד חשוב בקטאר ושליט קטאר, שבוחש בכל סכסוך במזרח התיכון וגם יוזם סכסוכים חדשים, מנצל היטב את כישוריו.

בשנים האחרונות התחזק מעמדו של עזמי בשארה גם  בעולם הערבי וההשמצות והפרסומים השליליים נגדו לא הצליחו למנוע ממנו לחזק את מעמדו בתקשורת הערבית.

כאמור, עזמי בשארה נמלט מישראל בשנת 2007 ואף הוגש נגדו כתב אישום כי במהלך מלחמת לבנון השנייה העביר לארגון חזבאללה מידע רגיש וקיבל מהארגון ומגופים זרים אחרים, מאות אלפי שקלים ובכך עבר על איסור הלבנת הון.

לאחר שברח מישראל, התמקם עזמי בשארה, בסופו של דבר, באמירות קטאר והקים בה בשנת 2014 את המרכז הערבי למחקר ולימוד מדיניות, במימון כספי שנתי גדול והפך ליועץ לאמיר קטאר.

לפני כמה שנים פרסם עיתון "אלמוואטן" היוצא לאור באלג'יריה ראיון עם גורם ביטחוני בכיר לשעבר במשטר הסורי אשר טען כי ח"כ לשעבר עזמי בשארה הינו סוכן מוסד ישראלי חשוב הנתון למעקב של המודיעין הסורי מאז שעזב את ישראל.

אמצעי התקשורת הערבים אינם מפסיקים לעסוק בעזמי בשארה, העיתון המצרי "אליום אלסאבע" פרסם כתבה גדולה המתבססת על מקורות מהימנים בלונדון שבה נטען כי עזמי בשארה הצליח להשתלט על ערוץ אל-ג'זירה, המשדר מקטאר, הנחשב לאחד מאמצעי התקשורת המשפיעים במזרח התיכון, ובין היתר לאחד משופרות התעמולה נגד ישראל ומשטרו של הנשיא המצרי א-סיסי.

עוד נמסר כי כי עזמי בשארה  שולט כבר בעיתון "אלערבי אלג'דיד" היוצא לאור בלונדון ובערוץ הטלוויזיה "אלערבי" שהינו שופר טלוויזיוני נוסף של קטאר.

כידוע, קטאר תומכת בתנועת "האחים המוסלמים" שהוצאה מחוץ לחוק במצרים ונחשבת לארגון טרור, עזמי בשארה הפך לגורם חשוב ביותר בכמה מאמצעי התקשורת הערבים הממומנים על ידי קטאר ושיש להם השפעה גדולה על דעת הקהל הערבית במזרח התיכון.

להערכתי, אין זה הפרסום האחרון על מעלליו של עזמי בשארה, מדובר בדמות חריגה ויוצאת דופן שמעוררת מחלוקת בעולם הערבי ושיש לה הצלחה מסחררת מוכחת בקרב חוגי השלטון בקטאר.

עזמי בשארה הצליח להתברג לצמרת התקשורת הערבית, הוא למד היטב את הפוליטיקה במפרץ והשכיל לנצל אותה לצרכיו.

עזמי בשארה מכיר היטב את החברה הישראלית ואת אמצעי התקשורת שלה, שליטתו בכמה אמצעי תקשורת ערבים חשובים היא אתגר חדש למערכת ההסברה הישראלית שנמצאת במצב קשה וצריכה להתמודד עם מכונת ההסתה והתעמולה הערבית המשומנת ללא כוח אדם מיומן ותקציבים מתאימים.

המעורבות שלו במשא ומתן בעסקת שחרור החטופים היא רעה לישראל, ניתן להעריך כי העצות שלו לקטאר ולתנועת חמאס הן טובות מבחינתן, ישראל זועמת אך היא איננה יכולה למנוע זאת, היא  משלימה עם המצב בעל כורחה ורק יכולה להתנחם בכך שהוא כנראה לא יחזור יותר לישראל.

גורם ביטחוני ישראלי בכיר אומר כי עזמי בשארה איננו מספיק חשוב כדי שישראל תשקול לעשות לו סיכול ממוקד.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי