חיסול פאא'ק אלמבחוח-צעד חשוב במיטוט התשתית האזרחית של חמאס

חיסולו של פאא'ק מבחוח הוא צעד חשוב ראשון בדרך למיטוט התשתית האזרחית של חמאס ברצועה. ישראל חייבת להמשיך באינטנסיביות במיטוט המערכת האזרחית של חמאס, במקביל להרס התשתיות הצבאיות, כדי להשיג את מטרות המלחמה.

במבצע מיוחד של כוחות צה"ל והשב"כ השבוע בבית החולים שיפאא' בעיר עזה חיסלו כוחות צה"ל את פאא'ק אלמבחוח, ראש מנהלת המבצעים בביטחון הפנים של חמאס.

על פי גורמים פלסטינים, אלמבחוח שהיה בעבר אסיר ביטחוני בישראל ומקורב ליחיא סינוואר מתקופת המאסר, סירב להסגיר את עצמו לכוחות צה"ל ונהרג בקרב היריות במתחם בית החולים.

פאא'ק אלמבחוח הוא סגנו של הגנרל תוופיק אבו אלנעים ,מפקד כל יחידות ביטחון הפנים ברצועת עזה, ואחיו של בכיר חמאס מחמוד אלמבחוח שחוסל על ידי המוסד הישראלי בינואר 2010 בדובאי.

מחמוד אלמבחוח היה מעורב אישת בחטיפתם וברציחתם של חיילי צה"ל אבי סספורטס ואילן סעדון ז"ל ובכיר במערך הברחת אמצעי לחימה לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.

מה היא המשמעות של חיסול פאא'ק אלמבחוח?

מבחוח היה אחראי מטעם חמאס על ארגון אבטחת משאיות הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה ועל התיאום בין חמאס לשבטים ולארגון אונר"א בכל הקשור לחלוקת הסיוע ההומניטרי.

מייד לאחר החיסול, פירסם חמאס הודעה שבה נאמר כי מטרת "הפשע" וחיסולו על ידי ישראל הייתה למנוע הגעת הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה, הפצת כאוס ביטחוני ופגיעה במרקם החברתי ברצועה.

אין ספק כי חיסולו של פאא'ק אלמבחוח הינו צעד ראשון חשוב לפגיעה בתשתית האזרחית של חמאס בצפון הרצועה ובמרכזה ובהשתלטות שלו על כל הסיוע האזרחי הנכנס לרצועה.

צה"ל מגביר כעת את חיסול קציני המשטרה האזרחית של חמאס שאחראים להשתלטות על משלוחי הסיוע ההומניטרי,בעיר עזה חוסל, בהפצצה אתמול מהאוויר על ביתו, ראא'ד אלבנא,מנהל החקירות במשטרת צפון הרצועה שאחראי להשתלטות על משאיות הסיוע ההומנטרי, במחנה הפליטים נוצייראת חוסל בהפצצה מהאוויר מפקד המשטרה של המחנה בשם מוחמד אלביומי.

בשבועות האחרונים, ישראל חיסלה גם 4 קציני משטרה זוטרים של חמאס באזור רפיח.

גורמי הביטחון בישראל מאתרים מאמצים גלויים של חמאס להחזיר לעצמו את השליטה האזרחית בצפון רצועת עזה.

מאות פעילים של חמאס בלבוש אזרחי וגם אנשי משטרה לבושים במדים מסתובבים בשטח בעיר עזה ובמחנה הפליטים ג'באליה , משליטים סדר ברחובות ובשווקים וגם מחלקים את הסיוע ההומניטארי שנכנס לרצועה ממצרים.

ברגע שהמשאיות  העמוסות במזון חוצות את מעבר רפיח ונכנסות לתחומי הרצועה, מייד משתלטים עליהן מחבלים חמושים של חמאס ומחרימים את הסחורות.

החמאס הוא שמחלק את הסיוע ההומניטארי אחרי שלקח לעצמו את חלקו, חלק נוסף הוא מוכר בשווקים ובכך מכניס כסף להתעצמות הצבאית שלו.

עד כה, צה"ל לא טיפל כלל בתשתית האזרחית של חמאס בצפון הרצועה, הוא הרס כמה מבנים של סמלי שלטון, כמו בניין הפרלמנט, אבל לא טיפל בתשתית האזרחית האנושית שמפעילה את משרדי הממשלה, העיריות  והמשטרה של חמאס.

הצבא גם לא הקים ממשל צבאי שינהל את החיים האזרחיים של כ-200 אלף העזתים ששוהים כעת בצפון הרצועה,זאת בהיעדר החלטה של הדרג המדיני לגבי אופי השלטון שיהיה ברצועה ביום שאחרי המלחמה.

בשטח התחיל תהליך של  שחיקה בהישגים של צה"ל. חמאס מחזק את אחיזתו האזרחית בצפון הרצועה שלאחריה גם יגיע שיקום התשתיות הצבאיות שנהרסו אם צה"ל לא יחזור לפעול בשטח.

על פי גורמים ברצועת עזה, ההנהגה הצבאית של חמאס בראשות יחיא סינוואר ממשיכה לנהל מהבונקרים שבהם היא מסתתרת גם את המערכת האזרחית של חמאס, כזכור,יחיא סינוואר הוא גם המנהיג הפוליטי של רצועת עזה בנוסף להיותו ראש הזרוע הצבאית של הארגון, הוא מזהה את נקודות התורפה של צה"ל וממלא את הוואקום בנוכחות אזרחית של פעילי חמאס.

יש לקוות שחיסולו של פאא'ק אלמבחוח יבשר מדיניות ישראלית עקבית ואגריסיבית לטיפול בתשתית האזרחית של חמאס ברצועה, יש לתת עדיפות גבוהה לנושא הזה.

הערה: פורסם לראשונה ב"אפוק"

הערה: הכותב הוא מזרחן ומנכ"ל רשות השידור לשעבר

אודות יוני בן מנחם

יוני בן מנחם הוא מזרחן, עיתונאי ומנכ"ל רשות השידור לשעבר. הוא בעל עשרות שנות ניסיון בעיתונות הכתובה והמצולמת. דרכו של בן מנחם בעולם המדיה החלה כמפיק של הטלוויזיה היפנית במזרח התיכון. לאחר מכן, הוא מילא תפקידי מפתח רבים בתקשורת הישראלית: מנכ"ל רשות השידור, מנהל רדיו קול ישראל, כתב לענייניי שטחים, כתב ופרשן מדיני, פרשן לענייני המזרח התיכון ועורך ראשי ומגיש התוכנית 'מגזין המזה"ת'. 

פוסטים אחרונים

הטוויטר שלי